Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Tiede ei edelleenkään tunne gluteeniyliherkkyyttä, lukuisista tutkimuksista huolimatta ei ole pystytty todistamaan, että kyseistä vaivaa olisi olemassa, itseasiassa tutkimustulosten valossa kyseessä on täysin psykologinen vaiva. Maailmalla gluteenittomat tuotteet ovat jo iso bisnes ja Suomessakin kasvamaan päin, joka on vain omiaan ruokkimaan näitä turhia pelkoja. Lisäksi gluteeniton ruokavalio on saanut potkua joidenkin julkkisten muotidieettinä.

Keliakia toki on oma lukunsa ja on täysin todellinen autoimmuunisairaus, jolle ei ole toistaiseksi mitään muuta tunnettua hoitokeinoa kuin täysin gluteeniton ruokavalio. Jos epäilet sairastavasi keliakiaa, käy lääkärissä. Itsediagnosointi internetin hakurobottien avulla aiheuttaa lähinnä henkistä tuskaa ja luulosairauksia, monilla taudeilla voi olla yhteisiä oireita ja usein oirekuvausten lukeminen voi jopa luoda lumeoireita.

Australialainen gastroenterologian professori Peter Gibson, joka alunperin teki tutkimusta gluteeniyliherkkyydestä vuonna 2011, totesi silloisessa tutkimuksessaan, että gluteeni saattaisi aiheuttaa yliherkkyysreaktioita, mutta koska hän ei kyennyt löytämään mekanismia tälle reaktiolle, hän teki myöhemmin uuden tutkimuksen, jonka perusteella hän pystyi toteamaan, ettei gluteenilla ollut mitään tekemistä potilaiden oireiden kanssa.

Lisäksi monet gluteenittomista tuotteista ovat lisäksi korkeasti prosessoituja, eivätkä siten ainakaan "terveellisempi" tai "luonnollisempi" valinta kenellekään, joka ei niitä oikeasti tarvitse, eli niille, jotka eivät sairasta keliakiaa.

Korostaisin myös, että jos sairastaa keliakiaa ja jättää gluteenin pois ruokavaliosta, selkeään muutokseen olotilassa ja oireissa kuluu useita kuukausia. Keliakian hoidossa tulee aina noudattaa lääkärin hoitosuosituksia, lisätietoja sairaudesta saa myös keliakialiitosta (http://www.keliakialiitto.fi/).

Lähes kaikissa ravintoloissa ja kahviloissa on nykyään tarjolla vaihteleva valikoima gluteenittomia tuotteita, jotka perinteisesti sisältävät gluteenia, mutta korostaisin ettei mikään paikka, jossa ei ole erillistä keittiötä ainoastaan gluteenittomien tuotteiden käsittelyyn, pysty koskaan takaamaan tuotteen  100%:ta gluteenittomuutta, koska ristikontaminaation riski on aina olemassa. Aniharvassa ruokapaikassa on erillistä ruoanvalmistustilaa gluteenittomille tuotteille.

Summa summarum: Gluteeniyliherkkyyttä ei ole olemassakaan, keliakia taas on täysin eri asia ja todellinen sairaus, jota epäiltäessä tulee AINA käydä lääkärissä. Toivoisin toimittajilta hieman enemmän taustaselvitystä tällaisia artikkeleita kirjoittaessa.

-Terveisin Ravitsemustieteiden asiantuntija ja ammattikokki.

Vierailija

No jopas on taas asiantuntija liikkeellä edellä olevassa kommentissa. Tunnen monia,itseni mukaanlukien, joilla ON gluteiiniyliherkkyys. Kaikkia meitä yhdistää viljoista tulevat erilaiset oireet, kuten jutussakin oireita on kuvattu. Olen itsepäisesti lähes vuoden kokeillut vaikka kuinka monta kertaa palauttaa viljatuotteita ruokavalioon, mutta aina yhtä huonoin tuloksin. Ainoa mikä rauhoittaa vatsan ja helpottaa aivosumua  ja vähentää pääkipuja on viljojen poisjättäminen. Niin ja keliakiaa ei minulla ole tutkimuksista huolimatta todettu. Se, että tiede ei mielestäsi tunnusta jotain asiaa, niin sillä ei ole asian todellisuuden kanssa mitään merkitystä! Hyvä artikkeli ja asia josta pitäisi puhua enemmän julkisuudessa!

Vierailija

On tainnut ravitsemutieteiden asiantuntijalta jäänyt viime aikaiset NCGS-tutkimukset lukematta.

Ja jos tiedosi tulevat ravintosuositukista niin arvostukseni on nolla.

Suosittelet varmaan diabeetikoillekin rasvattomia maitotuotteita.

Mutta nyt asiaan. Suurin ongelma on NCGS-potilaiden tunnistamisessa on puuttuvat labratestit. 

Tällä hetkellä NCGS-potilaita tunnistetaan. " A personal history of food allergy in infancy, coexistent atopy, positive IgG antigliadin antibodies (AGA) and flow cytometric basophil activation test, with wheat and duodenal and/or ileum-colon intraepithelial and lamina propria eosinophil counts, could be useful to identify NCGS patients. • Future research should aim to identify reliable biomarkers for NCGS diagnosis and to better define the different NCGS subgroup.. Labratestit ovat kehitteillä mutta menee varmaan vuosia ennen kuin ne rantautuvat Suomeen.

Vierailija

Ja yhtälailla tuo "aivosumu" on oireena kilpirauhasen vajaatoiminnassa. Itse saan siihen joskus helpotusta ottamalla lasten asperinin..

Vierailija

Myös siis kilpirauhanen testattu ja monta muutakin asiaa. Aspiriinihan helpottaa sitä, että vatsa on sekaisin? Ja aspiriini on se paras vaihtoehto päivittäiseeen vatsan sekaisuuteen?

Teille jotka kaipaatte sitä oikeaa tieteellistä näyttöä asiasta, niin yleensähän empiirinen aineisto on sitä ja täällä on omakohtaista kokemusta sekä muiden kokemusta viljayliherkkyydestä. Mitä enemmän asiasta puhutaan, sitä enemmän ihmiset tulevat tietoisiksi ja sitä enemmän aihetta tulevaisuudessa tieteessä tutkitaan ja saadaan sitä tieteellistä näyttöä. Se, että aiheesta yritetään vaieta perustuen puutteelliseen tieteellisen näyttöön, ei poista sitä tosiasiaa, että joillakin herkkyys on.

Olen itse ollut lähes koko elämäni viljojen suurkuluttaja ja harmittaa suunnattomasti niiden poisjättäminen, mutta kun se monien ja monien testauksien jälkeen se ainoa keino joka auttaa, niin viljaherkkyys on todistettua faktaa ja oman hyvinvoinnin kanssa ei kannata lähteä leikkimään. Eikä syömään aspiriinia päivittäin.

Jokaiselle meille sopii erilainen ruokavalio, jotta voi hyvin. Se on oikeastaan sama asia kun joku tuntee voivansa paremmin kasvisruokavaliolla, kuin syömällä lihaa ja jättää lihan pois ruokavaliostaan. Ei sillekään ole sen enempää tieteellistä näyttöä. Vain henkilön oma empiirinen kokemus omasta hyvinvoinnistaan. Ja sehän ei ole muilta pois (paitsi maanviljelijöiltä), jos joku ei syö viljatuotteita, tätä kannattaa miettiä erityisesti niiden, jotka eivät viljayliherkkyyteen usko.

Vierailija
Vierailija

Myös siis kilpirauhanen testattu ja monta muutakin asiaa. Aspiriinihan helpottaa sitä, että vatsa on sekaisin? Ja aspiriini on se paras vaihtoehto päivittäiseeen vatsan sekaisuuteen?

Teille jotka kaipaatte sitä oikeaa tieteellistä näyttöä asiasta, niin yleensähän empiirinen aineisto on sitä ja täällä on omakohtaista kokemusta sekä muiden kokemusta viljayliherkkyydestä. Mitä enemmän asiasta puhutaan, sitä enemmän ihmiset tulevat tietoisiksi ja sitä enemmän aihetta tulevaisuudessa tieteessä tutkitaan ja saadaan sitä tieteellistä näyttöä. Se, että aiheesta yritetään vaieta perustuen puutteelliseen tieteellisen näyttöön, ei poista sitä tosiasiaa, että joillakin herkkyys on.

Olen itse ollut lähes koko elämäni viljojen suurkuluttaja ja harmittaa suunnattomasti niiden poisjättäminen, mutta kun se monien ja monien testauksien jälkeen se ainoa keino joka auttaa, niin viljaherkkyys on todistettua faktaa ja oman hyvinvoinnin kanssa ei kannata lähteä leikkimään. Eikä syömään aspiriinia päivittäin.

Jokaiselle meille sopii erilainen ruokavalio, jotta voi hyvin. Se on oikeastaan sama asia kun joku tuntee voivansa paremmin kasvisruokavaliolla, kuin syömällä lihaa ja jättää lihan pois ruokavaliostaan. Ei sillekään ole sen enempää tieteellistä näyttöä. Vain henkilön oma empiirinen kokemus omasta hyvinvoinnistaan. Ja sehän ei ole muilta pois (paitsi maanviljelijöiltä), jos joku ei syö viljatuotteita, tätä kannattaa miettiä erityisesti niiden, jotka eivät viljayliherkkyyteen usko.

Herkkyys joillekin viljoille tai niiden ainesosille ei kuitenkaan tarkoita herkkyyttä juuri gluteenille, kuten tutkimustulokset osoittavat.

Vierailija

Ainakin Australialaisten tutkimusten mukaan on sokkotesteissä pystytty osoittamaan että monet "gluteeniyliherkät" tosiaan voivat paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka ongelman syytä ei olekaan voitu selvittää. Lisäksi on monenlaisia oireyhtymiä, joissa vilja on osallisena esim. ärtynyt suoli. 

Voin kyllä ymmärtää, että ammattikokille voi olla haastavaa opetella ihan uudenlainen tapa laittaa ruokaa ja monet "asiantuntijat" tuntuvat olevan useista ravitsemusalan tutkimuksista tipahtaneet pahasti kärryiltä, esim. suklaansyönnistä varoitetaan kolestrolin vuoksi, vaikka suklaan kaakaorasvan on todettu vähentävän sydäntauteja - mutta hei se on kuitenkin kova rasva, joten eihän tutkijat voi olla oikeassa ... 

Itse olen vilja-allergikko, jonka oireet on varmennettu ihan testillä, joten minua tämä ei koske, mutta uskon olleeni onnekas, kun lääkäri osasi aikuisella epäillä vilja-allergiaa - sen verran harvinainen se on.

Vierailija
Vierailija

Ainakin Australialaisten tutkimusten mukaan on sokkotesteissä pystytty osoittamaan että monet "gluteeniyliherkät" tosiaan voivat paremmin gluteenittomalla ruokavaliolla, vaikka ongelman syytä ei olekaan voitu selvittää. Lisäksi on monenlaisia oireyhtymiä, joissa vilja on osallisena esim. ärtynyt suoli. 

Voin kyllä ymmärtää, että ammattikokille voi olla haastavaa opetella ihan uudenlainen tapa laittaa ruokaa ja monet "asiantuntijat" tuntuvat olevan useista ravitsemusalan tutkimuksista tipahtaneet pahasti kärryiltä, esim. suklaansyönnistä varoitetaan kolestrolin vuoksi, vaikka suklaan kaakaorasvan on todettu vähentävän sydäntauteja - mutta hei se on kuitenkin kova rasva, joten eihän tutkijat voi olla oikeassa ... 

Itse olen vilja-allergikko, jonka oireet on varmennettu ihan testillä, joten minua tämä ei koske, mutta uskon olleeni onnekas, kun lääkäri osasi aikuisella epäillä vilja-allergiaa - sen verran harvinainen se on.

Viittaat siihen alkuperäiseen testiin, joka ei ollut tarpeeksi tarkka ja antoi siten sijaa ajatukselle "saattaa olla mahdollista, että gluteenilla on joidenkin ihmisten oireiden kanssa jotain tekemistä." Tutkimus uusittiin tänä vuonna huomattavasti tarkempana, jolloin gluteenia ei voitu millään tavoin yksilöidä oireiden aiheuttajaksi, vaan suurimmalla todennäköisyydellä kyse oli juurikin ns. nosebo-, eli lumevaikutuksesta, jonka ihminen on itsediagnosoinnillaan aiheuttanut.

Vilja-allergiahan on sitten tietysti taas täysin eri asia, kuin keliakia tai "gluteeniyliherkkyys." Ruokavalio toki saattaa olla hyvinkin samanlainen kuin keliakiaa sairastavalla, riippuen mille viljalle(/viljoille) on allerginen jne.

Eivätkä erityisruokavaliot ole ammattikokeille mitään uutta tai ihmeellistä, itse vaan pidän kiinni siitä, että jos ei ole erillistä keittiötä gluteenittomien tuotteiden valmistukseen / käsittelyyn, täytyisi asiakkaalle kertoa, että tuote on toki gluteeniton, mutta on olemassa äärimmäisen pieni ristikontaminaation riski. Hieman samalla tavalla, kuin monissa elintarvikkeissa lukee varoituksia, että ne saattavat sisältää jäämiä siitä ja tästä (esimerkiksi pähkinöistä, jos samoissa tiloissa käsitellään myös pähkinöitä.) Yleensähän tuotteissa ei mitään hätää ole, mutta herkkyys on aina yksilöllistä ja voi olla myös muita riskitekijöitä ja itse en ainakaan koskaan halua aiheuttaa kenellekään terveydellistä haittaa.

Varoittelu ei ole ehkä parasta markkinointia, mutta se on linjassa moraalin ja ammattietiikan kanssa.

Ravitsemusalalla moni suositus on varmasti pahasti jäljessä, etenkin meillä Suomessa, mutta omasta mielestäni pitäisikin kiinnittää erityistä huomiota juuri siihen, että ne ovat suosituksia ja niissä on aina noudatettu jonkinlaista kultaista keskitietä, koska meitä on moneen junaan ja osa jäi asemalle. Joku vetää aina ali tai joku yli, mutta kaikilla on yksilölliset tarpeet ja aina kannattaa kuunnella omaa kehoaan, kunhan ei ylidiagnosoi itseään, vaan konsultoi lääkäriä ja/tai ravitsemusterapeuttia.

PS. Itse teen varsin mielelläni erityisruokavaliota noudattaville henkilöille ruokaa, sellaisia on myös omassa perheessäni.

-AP

Vierailija

Ehkäpä se gluteiiniyliherkkyys onkin oikeasti viljayliherkkyyttä, ei pelkästään gluteiinin?

Itsellä olo helpottuu kun jättää viljat pois, kun ei käytä puhdistettujakaan. Vatsa kuitenkin sietää poikkeukset, eli juhlapäivinä voi ihan vähän syödä kakkua, tosi pienen palan, ja sillöin tällöin hapankorpun, mutta normaalimääriä leipää ei.

Vierailija

Herkkyys joillekin viljoille tai niiden ainesosille ei kuitenkaan tarkoita herkkyyttä juuri gluteenille, kuten tutkimustulokset osoittavat.

[/quote]

No kerropas asiantuntijana, mikä muu viljoja sitten yhdistää kuin gluteiini? Jos kaikki viljat on kokeiltu myös puuroina (veteen tehtynä) ja kaikki muut viljat paitsi kaura aiheuttavat vatsan sekaisuutta ja huonovointisuutta, kaura vähäisemmin. Vesikö sen vatsan sekaisuuden joka kerta aiheuttaakin ...

On ilmeisesti niin vaikea tunnustaa, että yliherkkyyksiä on olemassa, myös gluteiinille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat