Kommentit (4)

Vierailija

Vanhana narsistina minun kai pitäisi olla tästä jotain mieltä, mutta kun en oikein ymmärtänyt tuota pottuilua, niin päätin tehdä testin naistenlehtien testin siitä olenko empaattinen ja täytyy kyllä sanoa että tulos oli yllätys, paitsi että olen empaattinen olen myös sympaattinen. Kaikki vain tänne setä halaa koko maailmaa.

Vierailija

Kyllä se makkaraperuna-tapaus ainakin oli totta. Hieman liian kyyninen on toimittajankin asenne, jos hän kuvittelee jokaisen somessa esiintyneen "hyväntekijän" olevan asialla vain oman egonsa vuoksi. Kyllä egoistejankin varmaan joukkoon riittää, mutta myös vilpittömästi toimivia auttajia.

Minusta ainakin on parempi auttaa ja saada siitä "kunniaa" kuin jättää auttamatta. Suurin osa olisi tuossa Hesburgerin tapauksessa vain kävellyt ohi kun taas nuori nainen osoitti kunníoitusta vanhusta kohtaan. Kiitos hänelle. Toivottavasti nuoriso ottaa hänestä mallia.

Kyynisyyys ja välinpitämättömyys voi tietysti olla toimittajan mielestä intellektuellia, mutta ehkä suhtautuminen muuttuu, jos itse tai joku läheinen joutuu pulaan eikä kukaan hetkauta
evästäkään.

Vierailija

Kolumnisti kirjoittaa: "Ne ovat tarinoita empatiasta, mutta tarkemmin katsottuna niissä on jotain kylmää. Ensinnäkin, hyvyys on aina ­varattu vain kertojan ominaisuudeksi. Väite 'kukaan muu ei välittänyt' toistuu."

Tuota... johtuisikohan se kylmyys juuri siitä, että kukaan muu ei oikeasti välittänyt? Arvot ovat monessa mielessä koventuneet, ja ennustan, että yhä enemmän tullaan näkemään monenlaista "kylmyyttä". Siksi heistä, jotka uskaltavat puuttua ja auttaa, ei saisi vaieta.

Vierailija

Kiitos ajatuksia herättäneestä kolumnista, Anu. Puit sanoiksi sen epämääräisen tunteen, jonka valtaan olen joutunut epäröidessäni peukun klikkaamista näitä sankari-jakoja lukiessani. Kuitenkin, minusta tässä vähän menee sekaisin empatia ja itsensä korostus. Emme tulisi toimeen ilman empatiaa, sen puute johtaisi meidät kivikaudelle, jossa emme osaisi asettua toisen asemaan ja oman etumme nimissä söisimme tieltämme kaikki "vastustajat". Se, että inhimillisestä, NORMAALISTA välittämisen osoituksista ja huonosti käyttäytyvien ongelmayksilöiden sättimisestä oman sädekehän vastapainoksi on tullut niin räikeää, on juttu erikseen. Kertoo jotain olennaista tästä ajasta.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat