Sivut

Kommentit (47)

Vierailija

No siispä eroan vuoden alusta kirkosta ei kiitos luulin että rahani menvät köyhille ja sairaille mutta verorahani menevätkin yleiseen hummaukseen tuota arvelinkin..jokapaikassa on näitä oman ottajia ei missään osata olla  kunnolla kaikki viedään itselle mitä saadaan..!Juhlikoon omillarahoilla..onneksi on yksirehtija reilu pappi..joka on kutsumusammatissa:)!

Vierailija
Vierailija

No siispä eroan vuoden alusta kirkosta ei kiitos luulin että rahani menvät köyhille ja sairaille mutta verorahani menevätkin yleiseen hummaukseen tuota arvelinkin..jokapaikassa on näitä oman ottajia ei missään osata olla  kunnolla kaikki viedään itselle mitä saadaan..!Juhlikoon omillarahoilla..onneksi on yksirehtija reilu pappi..joka on kutsumusammatissa:)!

Voit erota heti tänään "eroa kirkosta" nettisivulla.

Koko perheemme on eronnut ja ainoa vielä ev.lut kirkkoon kuuluvamme 16-vuotias odottaa eroamishetkeä eli kun täyttää 18v.

En ikimaailmassa halua tukea millään tavoin tätä laitosta.

Vierailija

On kuitenkin erittäin myönteistä, että kirkon sisällä aletaan kyseenalaistamaan vallitsevia käytäntöjä. Teot ratkaisevat. Kauniit puheet eivät riitä. Esim. ortodoksikirkolla on miljardiomaisuudet, joista se ei kanna mitään yhteiskuntavastuuta. Paljon pitää muuttua, että kirkon voi sanoa olevan heikompien asialla. Ahne bisneskirkko on kaukana henkisyydestä.

Vierailija
Vierailija
Vierailija

Koko perheemme on eronnut ja ainoa vielä ev.lut kirkkoon kuuluvamme 16-vuotias odottaa eroamishetkeä eli kun täyttää 18v.

Sen teen eroan varmasti julmaa touhua kirkko harjoittaa köyhien kustannuksella en todella halua minäkään rahoittaa tuollaista instanssia hyvä kun tuli julki järkyttävää missä noiden ihmoisten moraali on  tai tietävätkö he edes mikä moraali on omassa itsekkyydessään.. kun apua tarvitsevia on vaikka kuinka?Ei minä en moiseen suostu matkojen maksajaksi...Pauliina Kuokalle pisteet uskalsi sohaista ampiaispesään...kiitos hänelle..

Vierailija
Vierailija

On kuitenkin erittäin myönteistä, että kirkon sisällä aletaan kyseenalaistamaan vallitsevia käytäntöjä. Teot ratkaisevat. Kauniit puheet eivät riitä. Esim. ortodoksikirkolla on miljardiomaisuudet, joista se ei kanna mitään yhteiskuntavastuuta. Paljon pitää muuttua, että kirkon voi sanoa olevan heikompien asialla. Ahne bisneskirkko on kaukana henkisyydestä.

Yksi rehti uskaltaa kyseenalaistaa ei monikossa vaan yksikössä?

Vierailija

Surullista ja harhaanjohtavaa tiivistelmää nyt kirkosta.

Viidesti päivässä -ateria viittaa rippileiriin; jossa työntekijä tietenkin maksaa ruokansa.
Työntekijät saavat tukea tai jopa ilmaiseksi seurakuntalaisille järjestettäviin matkoihin, jos ovat mukana ohjaamassa ja/tai järjestämässä töissä. En pidä toisarvoisena ihmisten kanssa vietettyä aikaa, oli sitten kyseessä kuka tahansa yksilö, joka kokee tarvitsevansa kirkon apua. Ei sellaisiin juttuihin pelkät leipäjonot (joka seurakunnassa tehdään diakoniatyötä!), tai kiireellä hoidetut työtilanteet, vaan aika ja ihmisenä ihmisen kanssa oleminen ihan rauhassa. Kirkon nuoriso- ja vanhustyö ovat ainutlaatuisia ja tärkeitä monelle yksinäiselle. En pidä useita jatkuvia sielunhoidollisia suhteita lepäilynä. Ja onnittelut sille rivityöntekijälle, joka kirkon työssä rikastuu. En ole tavannut. Eri asia taas ylemmällä portaalla.

Diakonit tuntuvat käyttävän kaiken aikansa ja jaksamisensa ihmisten tukemiseen, ja erittäin heikolla korvauksella. Nuoriso-ohjaajat pistävät kaiken likoon, vahvistaakseen nuorten itsetuntoa ja tulevaisuudennäkymiä; huonoihin työaikoihin ilman ylityö- tai viikonloppukorvausta. Harva pappi saa viettää edes sitä yhtä viikonloppua vapaalla, yhteistä vapaa-aikaa perheen kanssa ei kerry, työajattomuus tarkoittaa monesti aamusta iltaan -töitä ja jatkuvaa tavoitettavissa oloa seurakuntalaisille. Jopa suntioilla, talonmiehillä, haudankaivajilla jne tuntuu olevan vahva usko.

Hallinto on tehoton, mutta vuosien kokemuksella työntekijänä väitän ehdottomasti, että työntekijät eivät. Kaikki tuntuvat hyvinkin uupuneilta, vaikka saavatkin työstä sisältöä elämäänsä ja sen avulla jaksavat. On niitä psykopaatteja kirkossa varmaan suhteessa enemmänkin kuin monissa työpaikoissa, mutta kyllä jokainen seurakunnan virka on kutsumusammatti, jonne ensisijaisesti hakeudutaan evankelioimis- ja auttamishalussa.

Vierailija
Vierailija

Itsekin olen pappi ja uskon, että meitä on muitakin pappeja, jotka aidosti haluavat auttaa ihmisiä, ymmärtää ja kuunnella, lohduttaa ja tukea. Harmillista, että tuolla papilla on noin negatiivisia kokemuksia ja ovat varmaan tottakin, mutta siitä ei kannata tehdä jotopäätöksiä, että kaikki toimisivat samoin. Itseäni en tuosta tekstistä näe, vaan olen tullut kirkon työhön aidosta halusta auttaa ihmisiä ja viedä armoa eteenpäin.

Vierailija

Oiskohan asia ihan näin kuitenkaan. Ei missään seurakunnassa saa ilmaisia aterioista, kyllä ne ihan palkasta otetaan takaisin. Rippileirilläkin, jossa syödään riparilaisten kanssa, siitä oetaan erillinen ateriakorvaus takaisin. Ja siellä ollaan sentään töissä 24/7 viikon ajan, vastuussa 24 nuoresta kerrallaan. 

En ole koskaan tavannut ripariilaisten perään kuolaavia pappeja kollegoissani. Naispappina näin sanon, 9 virkavuotta toimineena. Hyvin tällaiset ilmiöt tunnistaen, itsekin nuorten tyttöjen äitinä.

Papit on päinvastoin ylikuormitettuja pienpalkkaisia, 4 siunausta viikossa ja 2-3 kastetta samoin, sekä saarnanvalmistelut. Ja se omakin perhe-elämä siinä sivussa pitäisi hoitaa, aina iltaisin ja viikonloppuisin töissä itse ollen.

Nyt taisi kritiikin kirves kalista ihan kritiikin ilon, ulkopuolisuuden kokemuksen ja julkisuuten pääsemisen vuoksi. 

Ever ei ole työntekijät myöskään ulkomaille retriittiin lennelleet, niissä 4 seruakunnassa joissa olen työskennellyt. Työntekijäkokouksissa päinvastoin kerätään yhteisille kummilapsille kehitysmaihin varoja. 

Missähän to Pauliina lie työskennellyt..? Oudon ja vääristyneen kuvan on kyllä onnistunut rakentamaan. Se on kurjaa, kun kirkon hyvistä töistä ei kerrota mutta sitten tälllaiset julkisuutta hakevat mutu-arvostelut jaetaan joka mediaan. 

Siunausta kuitenkin valitsemallaan tiellä. 

Vierailija

Kirkon työntekijänä ihmettelen kovasti, missä näin tapahtuu. Itse en tunnista tekeväni työtä Pauliina Kuokan kuvaamassa kirkossa. On todella surullista, että tällaiset jutut saavat ihmiset tekemään hätäisiä päätöksiä ja eroamaan kirkosta. Kirkko ja sen työntekijät tekevät hyvää työtä, moni heistä uupumuksen rajamailla. 

Vierailija

Olen ollut pappina yli kolmekymmentä vuotta tavallisissa tehtävissä, ja tehnyt niin sanotusti pitkää päivää. Nyt tehtäväni on heikkokuntoisten vanhusten monenlainen auttaminen ja tukeminen kodeissa ja laitoksissa. Tuntuu kyllä oudolta lukea Pauliina Kuokan kuvauksia omasta työyhteisöstään. En tunnista ollenkaan tuollaista seurakuntaa. Tuntemani työntekijät auttavat ihmisiä suurella sydämellä, ja rakkaudella. Tunteja laskematta. Omakin työ on hyvin vaativaa, vaikka mielekästä. Aivan outoa minulle tuo Kuokan maailma.

Vierailija

Voi tällaistakin olla, ei pidä väheksyä ongelmia. MUTTA, enimmäkseen seurakunnissa töitä tehdään niska limassa eikä työnantaja pahemmin työntekijöitään hemmottele. Voi olla että Kuokalla on huonoja kokemuksia, ja miksi epäilisinkään kolleegan tuntemuksia. Väitän silti, että enemmän ongelmana seurakunnissa on työntekijöiden liiallinen sitoutuminen työhönsä ja sitä kautta perhe-elämän laiminlyönti.

Vierailija

Kannattaa varmaan lukea Kuokan kirja. Ja muistaa että lehtijutuissa toimittajilla on aina omat tarkoituksensa. Kuten esim tehdä riittävän "hurjia" juttuja jotka myyvät. Eikä Kuokan kokemus ole koko kirkosta. Eikä hänen totuutensa ole koko kirkon totuus.

Vierailija
Vierailija

Vuoden ALUSSA eroaminen merkitsee, että maksat vielä sen vuoden kirkollisveroa. Jos haluaa olla mahdollisimman pitkään kirkon jäsen ja erota ns viime hetkellä ennen uuden "maksukauden" alkua, niin on erottava nimenomaan vuoden lopussa. Kirkollisvero määräytyy 1.1. tilanteen mukaan.

Vierailija

Miksi odottaa? Kyllä 16-vuotias saa erota kirkosta vanhempiensa luvalla - ja miksi ette sitä antaisi, jos olette itsekin eronneet?

Vierailija

Tiedän, että tämä minun pieni ääneni ei uutisen tunnekuohua varmasti muuta, mutta silti:

Olen pappina eräässä maalaisseurakunnassa Pirkanmaalla. Tänään lähdin klo 8 töihin ja kotona olin 21.30. Joo, ei ne kaikki päivät oo ihan tällaisia, mutta kun tekee työajatonta työtä ja välittää seurakuntalaisistaan niin viikkotuntimäärät ja ylipäätään työlle annettu panos ovat isoja. Enkä tarkoita lesota tai esittää marttyyriä - tahdon vain sanoa, että omasta ja monen tuntemani papin puolesta voin sanoa, että tätä työtä tehdää suurella sydämellä ja seurakuntalaisten etu sydämellä.

Toki joukkoon mahtuu leipä-pappeja ja itsekkäitä siipiveikkoja - kuten mihin tahansa ammattikuntaan. Väitän kuitenkin, että papistossa on huomattavan suuri määrä meitä, jotka teemme työmme palavasta rakkaudesta Kristukseen ja lähimmäiseen.

Vierailija

Ottakaahan vähän iisimmin, keskustelijat. Tämä toimittajan kirjoittama juttu on kärjistävää tekstiä. K.o. Pastorin kirja ei ole sentään noin negatiivinen kirkkoa kohtaan. Olen itse ollut 26 vuotta pappina ja nähnyt kyllä myös kyseenalaista rahan ja etenkin työajan käyttöä. Mutta ihmisten maailmassa tässä eletään. 

Edelleen olen sitä mieltä, että seurakunta ja papin työ on mitä mielekkäin tapa rakentaa tätä maailmaa oikeudenmukaisemmaksi ja armollisemmaksi. Kirkossa saa tehdä ihan tosissaan töitä yhteiskuntamme heikoimpien auttamiseksi. Arkista ja konkreettista, arjessa ja juhlassa.

Olen paitsi pappi, myös omaishoitaja ja sitä kautta näen mm. Sosiaalityöntekijöiden arkea. Tottakai heillä on paljon konkreettista annettavaa, mutta kovinpa ovat inhimillisiä omine virheineen hekin. Kaupungin puolella ei tarjota työntekijöille retriittiä tai opintomatkaa, mutta resursseja tuhlataan surutta organisaatiomuutoksiin ja raskaaseen byrokratiaan. Kaupungista tai valtiosta vaan ei voi erota... ;)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat