Kommentit (11)

Vierailija

Ei kannata kuunnella lääketehtaiden kouluttamia ja  sponsoroimia asiantuntijoita. Riittävä D-vitamiini vähentää rajusti lääkkeiden kysyntää ja tarvetta. Mikä on riittävä D-vitamiiniannostelu sinulle, selviää vain mittaamalla. Jos tulos on alle 100 nmol/l on annostusta nostettava. Itse olen ottanut viime vuodet 125 mcg/vrk. Viime talven mittaus antoi tulokseksi hyvän 156 nmol/l. Vuosia aikaisemmin söin suositusten muakisesti 7,5 mcg/vrk, kunnes fysiatrian erikoislääkäri kehoitti syömään D-vitamiinia ainakin 50 mcg/vrk katsottuaan selkäni magneettikuvia. Nikamat olivat "rasvoittuneet" ja kivut olivat kovat. Asiaa tutkittuani aloitin suoraan 125 mcg/vrk annostuksella, enkä ole katunut. Lääkekuluni ovat D-vitamiinin myötä romahtaneet, kun olen voinut lopettaa kaikenmaailman kipuihin annetut kipu- ja mielialalääkkeet ja haittavaikutuksiin annetut lääkkeet. Lääkkeet haittavaikutuksineen olivat viedä minut ennenaikaisesti hautaan. Liikuntakykykin oli mennä pysyvästi. Nyt en ole enää ktuva rahasampo lääkebisnekselle.

Toinen vierailija

Ihmetyttävät nämä alhaiset suositukset. Ovatko suositusten laatijat ollenkaan tietoisia siitä kuinka paljon elimistö tuottaa vuorokaudessa D-vitamiinia auringonvalosta? Määrä on jotakin aivan muuta kuin 10 tai 20 mikrogrammaa ja tuotanto lakkaa kun vitamiinia on saatu riittävästi. Maalaisjärkeä ja tervettä päättelyä peliin, hei!

pupuska

minä otan 50mg päivittäin, välillä otan 2kpl, labratulokseni oli tasan 100, onko hyvä vai paha....jos ottaisin sen suositellun 10mg, niin eipä tuo arvo olisi 100 vaan huomattavasti alle sen.

Mietteliäs joka luki tutkimukset

Tuosta seisomisesta voisi myös huomauttaa että ko tutkimukset joihin viitataan julkisuudessa on vain pieni osa mitä tutkijat todenneet tuloksissaan mutta aina jätetään mainitsematta. Myös seisominen tappaa! Samat tutkimukset kertoi myös tämän. Yleisenä rajana seisomiseen muistaakseni oli mainittu 2 tuntia kerralla niin haittavaikutukset alkoi olemaan huomattavia, mutta yksilölliset erot vaikuttaa huomattavasti.

Ja huomattavaa oli, että staattista seisomista ei suositeltu, pitää olla liikkeellä. Seisomisessakin oli tarkat ergonomia säännöt ja en ole montaa seisomapistettä nähnyt eri firmoissa joissa nuo olisi täyttyneet.

Juju tutkimuksessa oli siinä, että voit istua kuten ennenkin, mutta jokaista 6 istuttua tuntia kohden pitää olla liikuntaa 1 tunti. Lisäksi säännöllisesti esim. 1krt tunti pitää venytellä. Tai istu ja seiso vaihtelevasti mutta niin että ainakin kerran tunnissa olet liikkeellä ja vaihdat asentoa/työpistettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuosta seisomisesta voisi myös huomauttaa että ko tutkimukset joihin viitataan julkisuudessa on vain pieni osa mitä tutkijat todenneet tuloksissaan mutta aina jätetään mainitsematta. Myös seisominen tappaa! Samat tutkimukset kertoi myös tämän. Yleisenä rajana seisomiseen muistaakseni oli mainittu 2 tuntia kerralla niin haittavaikutukset alkoi olemaan huomattavia, mutta yksilölliset erot vaikuttaa huomattavasti.

Ja huomattavaa oli, että staattista seisomista ei suositeltu, pitää olla liikkeellä. Seisomisessakin oli tarkat ergonomia säännöt ja en ole montaa seisomapistettä nähnyt eri firmoissa joissa nuo olisi täyttyneet.

Juju tutkimuksessa oli siinä, että voit istua kuten ennenkin, mutta jokaista 6 istuttua tuntia kohden pitää olla liikuntaa 1 tunti. Lisäksi säännöllisesti esim. 1krt tunti pitää venytellä. Tai istu ja seiso vaihtelevasti mutta niin että ainakin kerran tunnissa olet liikkeellä ja vaihdat asentoa/työpistettä.

Jännä kommentoin artikkelia "Tämäkin vielä! Nämä tapasi ovat yhtä vaarallisia kuin tupakointi" ja kommentti meni ihan ihme paikkaan :D

Todella loistava kommentti systeemi!

Jenner

En pidä 100 mikrogrammaa/pvä mitenkään haitallisena. Tätä määrää itse Arvo Ylppö suositteli imeväsille jo 1920-luvulla. Itse syön 100-150mikrogrammaa/pvä, lapsille annan 25-50mikrogrammaa/pvä. Lapset 3v-> 

Suosin öljykapseleita, koska D-vitamiini on rasvaliukoinen. 

Yhdistelmälääkitty

10 µg ei välttämättä pidä edes osteoporoosia loitolla. Myrkytysraja kulkee jossain yli 300 µg päivittäisessä saannissa. Käytän itse 125 µg päivässä.

Kulkuri

Eikö kukaan tutki miten paljon on D vitamiinia nykyisessä ruoka ja juoma valikoimisissa.ei tarvitse kuin katsoa esim piimä purkin tuoteselostetta sitä tunnutaan käytettävän aivan riittävästi

Jenner

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan tutki miten paljon on D vitamiinia nykyisessä ruoka ja juoma valikoimisissa.ei tarvitse kuin katsoa esim piimä purkin tuoteselostetta sitä tunnutaan käytettävän aivan riittävästi

En muista tarkkaan, mutta olisiko litrassa piimää 10mikrogrammaa lisättyä D-vitamiinia, joten aika monta litraa piimää saa päivässä juoda, että sitä tarpeeksi saa ;) Ne määrät on niin olemattoman pieniä, toki tyhjää parempi, mutta niihin en yksistään luottaisi. 

Ps. omat astmaoireet vähenivät huomattavasti siirtyessäni vahvempaan D-vitamiiniin. 

Lifeline

Ihminen kuluttaa 50 µg D-vitamiinia (joka oikeasti siis on hormoni) vuorokaudessa. Täällä peräPohjolassa kun tuo jaffa harvoin näyttäytyy, otan itse D-vitamiinia 125 µg vrk. Labra-arvoni on silti n 100 nmol/l eli ei lähellekään myrkytysarvoja. Ihan höpöhöpöä pelotella ihmisiä myrkytyksillä. Fågeli on taas aivan kuutamolla suosituksissaan, kohta pitää taas kääntää takkia :) Lähinnä naurattaa nuo viralliset suositukset asiassa kuin asiassa. Onneksi omien aivojen käyttö on sallittua...

Nimim. Flunssa?

Marionella

Tohtori Tolosen tiedotteissa on puolueettomissa lääketieteellisissä tutkimuksissa parhaan suojaavan vaikutuksen saamiseksi (rintasyöpä, suolistosyövät, diabetes, tulehdukset, nivelrikot/kulumat ja vastustuskyky jne)  D-vitamiinisuositukset veren seerumissa 125 - 150 nmol/l. Itse käytän 200-300 µg/vrk marraskuulta maaliskuulle ( verikokeissa veren serumin D-vitamiini n 140 nmol/l) ja vähennän kesäajaksi niin, että polvet pysyvät kivuttomina ja notkeina (n 100µg/vrk). Olen terve 58v yrittäjänainen ja syön paljon muitakin ravintolisiä D:n lisäksi. Orion pharman sivuilla on yliannostusvaaraksi manittu 1250 -2500 µg/vrk pitkään otettuna, joten ei yliannostusvaaraa pitäsi olla. Asiakkaani kertoi siskostaan, jolla todettiin rintasyöpä ja kun kattavampia verikokeita tehtiin, todettiin veren serumin D-vitamiinin olevan 5 nmol/l....eli...olisiko koko rintasyöpä ollut ennaltaehkäistävissä, jos D-vitamiinivaje olisi huomattu ja korjattu jo paljon aiemmin?????

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat