Kommentit (4)

Vierailija

Mitä helvettiä! Miten vuonna 2014 kehdataan edes ehdottaa varmoja päiviä ehkäisyksi? Varmoja päiviä ei ole eli voisi ihan hyvin puhua epävarmoista päivistä. Kaikki tämän jutun menetelmät ovat epävarmoja. Minä olen elävä todiste siitä, ettei kierukka toimi kaikilla naisilla - äitini siis mukaanlukien. Nyt oikeasti jotain järkeä ehkäisyneuvojen jakeluun! Kondomi tai pilleri ovat oikeasti tehokkaita ehkäisyvälineitä ja niitä pitäisi mainostaa vielä enemmän. Ehkäisy on väärä paikka alkaa luomuilla tai etsiä huuhaavaihtoehtoja.

Vierailija

Jep. En itse myöskään ymmärrä että miksi ehkäisykapselista eli implantaatista (Nexplanon) ei puhuta enemmän. Varmaan siksi, että se ei sovi tupakoitsijoille eikä ylipainoisille, ja melkein jokainen nainen joko tupakoi tai on ylipainoinen. Mutta kerronpa nyt Nexplanonista sitten tstä kun ei siitä ollut mitään kirjotettu tähän artikkeliin!

Käytin 2 vuoden ajan e-pillereitä, jonka jälkeen vaihdoin ehkäisykapseliin, joka asennetaan siis käsivarren sisäsyrjään. Nexplanonia voi pitää kolmen vuoden ajan, jonka jälkeen se tulee poistaa tai vaihtaa uuteen. Minulla oli edellinen Nexplanon 3 vuoden ajan ja kuukausi sitten vaihdettiin uusi tilalle.

Kun Nexplanon mulle yli 3 vuotta sitten laitettiin, oli niukkaa tiputtelua parin kuukauden ajan, siis sellasta tosi niukkaa mitä voisi verrata alkuraskauden vuotoihin - ei todellakaan mitään runsaita menkkoja tai edes mitään menkkoihin verrattavaa kun niin niukkaa vuotoa oli. Kun tuo vuoto oli lakannut, niin "oikeat" menkat tulivat sitten aina 1-2 krt vuodessa. Ja sitä ei voi edes sanoin kuvailla kuinka helvatan ihanaa se on kun kuukautiset ei ole kokoajan häritsemässä elämää ja en edes muista millasta oli kun kuukautiset oli aina kerran kuukaudessa viikon ajan eli 12 viikkoa = 3 kuukautta vuodesta, siis 1/4 vuodesta menkat kokoajan..

Pärjään nyt siis yhdellä tai kahdella tamponipakkauksella vuoden ajan :D:D Ja ehkäisykapseli on myös hyvin varma, yli 99%. Ihanaa on myös se vapaus kun ei kokoajan tarvitse olla muistamassa ja ottamassa jotain pillereitä! 

Ensimmäinen Nexplanon-kapseli on myös ILMAINEN! Ainakin Helsingissä kun se minulle laitettiin. Toinen taas maksaa, Suomessa sen hinta on noin 180 € mutta omani ostin ulkomailta jolloin se maksoi vähän päälle 100 €. Nexplanonin laitto käy tosi nopeasti. Siihen tarvitaan vain paikallispuudutus, ja Nexplanonin "asentamiseen" menee vain pari minuuttia. Se arpi joka Nexplanonin laitosta jää, on läpimitaltaan noin 1-2 mm. Eli aivan hiton pieni. Se myös haalenee ajan myötä ja tuo kolme vuoden takainen arpi on mulla vaalea ja niin pieni että ei sitä kukaan hoksaa. Ainut negatiivinen juttu mikä Nexplanonista tulee mieleen, on se että en tiedä kuinka yleistä tämä on, mutta itselläni iho arpeutuu todella helposti ja mulla on taipumusta keloidiarpiin (eli jos tulee arpi niin siitä tulee kohoarpi) ja tuo eka Nexplanon-kapseli oli mulla täysin kapseloitunut. Joten sen poistossa kesti jonkin aikaa, mutta enhän mä sitä puudutuksessa ollenkaan tuntenut. Siitä poistosta jäi sitten noin yhden sentin pituinen arpi, mutta eipä sekään oikein kiinnosta kun se on tosiaan käsivarren sisäsyrjässä piilossa ja se haalenee ajan kanssa, ja mulla nyt vaan on taipumusta tällaiseen että ihan hyvä vaan tietää niin en sitten vahingossakaan mene jotain perseimplantteja ottamaan :D

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat