Kommentit (7)

Vierailija

Yhtä hyvin tämän artikkelin voisi tiivistää muotoon: lapseton, älä sano lapselliselle yhtään mitään, nyökkäile vain tai katkaise välit kokonaan. Lapsellista ei nimittäin kiinnosta kuulla elämästäsi. Jos tilanne on tosiaan tämä, voi ihan hyvin jättää aktiivisen ystävyyden kokonaan välistä.

Vierailija

Älä sano kovaan ääneen bussissa: "Onpas huonosti kasvatettu lapsi", jos jonkun lapsi siellä väsyneenä kiukuttelee. Äiti varmasti siinä kärsii eniten, kun koettaa rauhoittaa ja lohduttaa lastaan parhaansa mukaan, ja ehkä jotkut kanssamatkustajat katsovat paheksuvasti. Sillä lapsella saattaa olla normaaliin kehitykseen kuuluva uhmaikä, tai sitten entistä yleisempi tarkkaavaisuushäiriö, joka selittää käytöksen. Mieluummin rohkaiseva hymy sille äitiparalle, kuin paheksuva mulkaisu.

ku sulla on aikaa

Lapset siivoavat ja lapset tiskaavat tai käyttävät tiskikonetta. Joissakin perheissä lapset pesevät pyykkiä. Siinä vain pari esimerkkiä mitä lapsiperheissä vanhempien ei tarvitse tehdä. Lapset ovat päivisin tarhassa tai koulussa. Lapsilla on harrastuksia, ja he lisäksi hengailevat kavereiden kanssa. Siinä jää vanhemmille rutosti aikaa tehdä uraa ja keskittyä pyörittämään asioita oman navan ympärillä. Mutta jos keskittyy pyörittämään lapsia oman navan ympärillä, niin siinä loppuu oma aika lapsilta, vanhemmilta ja kaikilta perheen ulkopuolisilta. Lapset hankitaan itsekkäistä syistä itselle ja toisinaan se tehdään puoliksi salaa.

Mammamamma

Jo jutun otsikko on erikoinen ja loukkaava: "Lapseton, älä sano tätä perheelliselle." Meillä kaikillahan on perhe; perhe ei siis tarkoita vain synnytettyjä jälkeläisiä. Ja perhe voi muodostua muistakin kuin biologisista sukulaisista. Lapsetkin ovat siis vanhempiensa sukulaisia.

Äiti tai isä voi olla monella tavalla. Olen itse hoitanut paljon sukulaisiani lapsesta lähtien, joten olen saanut olla paljon äitinä.

Lapsettomat ovat kiinnostuneita osallistumaan moniin asioihin. "Perheellisillä" aika tuntuu menevän vain oman klaanin pyörittämiseen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat