Kommentit (10)

Vierailija

ASMR videot ovat auttaneet minua rentoutumaan ja ne ovat myös parantaneet unenlaatuani huomattavasti :) Minulla on aina ollut ASMR tuntemuksia, mutta löysin ilmiölle vasta n. vuosi sitten nimen ja en tiennyt, että muillakin on näitä samoja tuntemuksia. Olen etsinyt Youtubesta monia erilaisia ASMR videoita ja olen löytänyt myös muutamia hyviä suomalaisia ASMR videoiden tekijöitä, mainittakoon LovelySoundz esimerkkinä.

Vierailija

Mielestäni tämä artikkeli on kirjoitettu siihen sävyyn, että ASMR olisi jonkinlainen seksuaalinen tuntemus, mutta ASMR- ilmiössä EI OLE mitään seksuaalista (monet luulevat ASMR- ilmiön olevan jotain pervoa ja seksuaalista mielihyvää tavoittelevaa). Aivo-orgasmi on harhaanjohtava käsite, mutta se ilmaisee vain sitä, että päässä tuntuu miellyttävältä ja rentoutuneelta. ASMR-tuntemukset voivat liikkua myös ns. kylminä väreinä (tingles) kehoa pitkin selkärangasta aina varpaisiin asti. Tunnetta voisi verrata mm. oikein hyvään päähierontaan tai niihin kylmänväreisiin mitä tulee hyvää musiikkia kuunnellessa.

Varsinkin kohta "yli 27 minuutin YouTube-videosta on kulunut noin 10 minuutia ja olen aivan valmis, siis aivo-orgasmiin." on muotoiltu erittäin väärin... Mihin olet valmis? Ai aivo-orgasmiinko? ASMR- videoita katsellessa ei saavuteta mitään kliimaksia. Tinglet, eli nämä miellyttävät kylmät väreet, tulevat melkeimpä koko videon aikana, jos katsoo/kuuntelee omia mieltymyksiään vastaavaa videota.

ASMR videoiden tarkoituksena on rentouttaa katsojaa ja ne auttavat hyvin monia nukkumaan paremmin. Ne poistavat levottomuutta sekä ahdistusta, ja niiden avulla moni on löytänyt keinon hallita stressiä. En itse ainakaan löydä näistä videoista mitään pervoa, koska en ajattele asiaa mitenkään seksuaalisena ja en myöskään tavoittele näiden videoiden kautta mitään muuta kuin rentoutunutta oloa.

Vierailija

Voiko olla mitään raivostuttavampaa kuin "ASMR" video?

Jo 3 ensimmäisen sekunnin aikana syntyy juuri sama tuntemus kuin joku vieras laittaisi kielensä sun korvaan hississä ja samalla sopertelisi maiskutellen käsittämättömiä tyyliin: "Dunned nydidsesi yvin rennodsi. Seuraavadsi laitan gäden un bään bäälle..." 

Vierailija

Kuulostaa ihan sellaiselta, jota en missään nimessä viitsi kokeilla. Orgasmi siellä, orgasmi täällä...eivätkö naistenlehdet muita aiheita keksi.  Rentoutumisvideoita on paljon erilaisia, jotka ovat auttaneet minua. Ei kaikkeen tarvitse seksiä sekoittaa.

Vierailija

Kaikkihan eivät pysty kokemaan ASMR- tuntemuksia. Nämä kyseiset henkilöt ovat usein niitä, jotka kokevat ilmiön hyvin outona & seksuaalisena, ja jopa todella ärsyttävänä sekä ahdistavana. Heille on vaikeaa selittää, mikä ASMR oikein on (haasteena on ihmisten käsityksien muuttaminen sekä asian selittäminen ymmärrettävästi). 

ASMR- ilmiö on jo pikkuhiljaa nostanut päätään myös Suomalaisessa mediassa, mutta asian ilmaiseminen on toteutettu aivan väärin termein sekä ilmiön seksualisointi on hyvin näkyvä ongelma. Tämän tyyppinen virheellisiin tietoihin perustuva tiedottaminen vain vahvistaa ihmisten vääriä käsityksiä ASMR- ilmiöstä. Esimerkkinä voidaan sanoa tämä artikkeli sekä Fiidi-sivuston kirjoitelma ASMR- aiheesta.

Linkki Fiidi.fi artikkeliin: http://www.iltalehti.fi/fiidifi/2014031718131118_fd.shtml

Vierailija

Homma toimii, mutta omalla kohdallani olen huomannut, että varta vasten tehdyt "ASMR" videot harvemmin toimivat, ehkä liian teennäisiä? Pitkään seurasin jonkun ruotsalaisen hierontatutoriaaleja, joilla ei ollut mitään tekemistä ASMR:in kanssa, ne vain kolahtivat.

Vierailija
Vierailija

Kuulostaa ihan sellaiselta, jota en missään nimessä viitsi kokeilla. Orgasmi siellä, orgasmi täällä...eivätkö naistenlehdet muita aiheita keksi.  Rentoutumisvideoita on paljon erilaisia, jotka ovat auttaneet minua. Ei kaikkeen tarvitse seksiä sekoittaa.

Ei siihen seksiä ole sekoitettu muussa kuin tässä jutussa, jossa ei ole selkeästikään tavoitettu koko asmr:n ydintä...

Vierailija

https://www.youtube.com/watch?v=B3KI_k_4BjU

Tuossa olisi ihan suomeksi selitettynä, mitä se ASMR oikein on. Pitää kuitenkin muistaa, että ihmiset kokevat ASMR tuntemuksia eri tavoin. Toivottavasti tämän videon avulla aiheesta tietämättömätkin voisivat ehkä hieman enemmän ymmärtää asiaa, eivätkä tuomitsisi asiaa heti outona/sairaana/pervona/kiellettynä asiana. ASMR on paljon muutakin kuin kuiskailua ja "orgasmeja".

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat