Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Kuulun itsekin niihin, joissa kokovartalokaapu ja erityisesti kasvot peittävä huivi herättää sääliä ja ärtymystä. Ymmärrän toki sen jutussa esiin tuodun näkökulman, että kyse on "vain vaatekappaleesta "ja että kyseessä on naisen oma valinta. Toivon muuten todella, että se on niin! Epäilen kyllä, että jotkut naiset voivat kokea asiassa myös painostusta ja että tällaista painostusta ei ole kovin helppoa tuoda julki (?). Erityisen hyvin kuitenkin ymmärrän sen näkökulman, että esim. korkokengät ovat osa "länsimaisen naisen alistamista" - niistähän on jopa tunnetusti terveyshaittoja, mitä hunnusta ei samassa merkityksessä ole- tosin se kyllä kesähelteellä ole varmasti mikään maailman terveellisin vaate. Eikä jutun perusteella myöskään talvipakkasilla.

Samalla tavoin minä korkokenkien suurena ystävänä kuitenkin väitän, että käytän niitä omasta halustani!:-)

Haluaisin vielä kuitenkin kuulla musliminaisten vastauksia joihinkin kysymyksiin: 1) Kuinka suhtaudutte siihen, että hunnutettu nainen ei kovin lujaa pakoon pääse? Ei kyllä pääse nainen korkokengilläkään, mutta ne sentään äkkiä potkaisee pois jaloistaan! Viittaan siis tietysti teoriaan, että kaikessa tässä on kyse myös tältä kannalta naisten alistamisesta. 2) Eikö kyse kuitenkin ole tosiasiassa valintojen rajoittamisesta, kun hunnussa ei vo esimerkiksi lenkkeillä tai ylipäätään urheilla? Kuulemani mukaan somalinaisten yleistynyt ylipaino on jo terveysriski ja liikkumattomuus johtuu juuri hunnusta, suureksi osaksi ainakin? Ja vastaukseksi ei kyllä nyt kelpaa, että kaikki nämä naiset ovat valinneet olla ikinä liikkumatta terveellisesti!! 3) Eikö kyse ole mitä suurimmassa määrin ja edellistä esimerkkiä enemmän valintojen rajoittamisesta silloin, kun kyse on pienistä tytöistä? Itse ainakin olen nähnyt jopa leikkipuistoikäisiä tyttöjä kesäkuumalla huivissa ja pitkässä hameessa ja vuodattanut sisäänpäin kyyneliä siitä, että he eivät edes tyttöikäisinä saa vapaasti liikkua ja riehua ja leikkiä, niin kuin lasten kuuluu. He eivät ainakaan itse ole osaansa valinneet.

Vierailija

Kuulun itsekin niihin, joissa kokovartalokaapu ja erityisesti kasvot peittävä huivi herättää sääliä ja ärtymystä. Ymmärrän toki sen jutussa esiin tuodun näkökulman, että kyse on "vain vaatekappaleesta "ja että kyseessä on naisen oma valinta. Toivon muuten todella, että se on niin! Epäilen kyllä, että jotkut naiset voivat kokea asiassa myös painostusta ja että tällaista painostusta ei ole kovin helppoa tuoda julki (?). Erityisen hyvin kuitenkin ymmärrän sen näkökulman, että esim. korkokengät ovat osa "länsimaisen naisen alistamista" - niistähän on jopa tunnetusti terveyshaittoja, mitä hunnusta ei samassa merkityksessä ole- tosin se kyllä kesähelteellä ole varmasti mikään maailman terveellisin vaate. Eikä jutun perusteella myöskään talvipakkasilla.

Samalla tavoin minä korkokenkien suurena ystävänä kuitenkin väitän, että käytän niitä omasta halustani!:-)

Haluaisin vielä kuitenkin kuulla musliminaisten vastauksia joihinkin kysymyksiin: 1) Kuinka suhtaudutte siihen, että hunnutettu nainen ei kovin lujaa pakoon pääse? Ei kyllä pääse nainen korkokengilläkään, mutta ne sentään äkkiä potkaisee pois jaloistaan! Viittaan siis tietysti teoriaan, että kaikessa tässä on kyse myös tältä kannalta naisten alistamisesta. 2) Eikö kyse kuitenkin ole tosiasiassa valintojen rajoittamisesta, kun hunnussa ei vo esimerkiksi lenkkeillä tai ylipäätään urheilla? Kuulemani mukaan somalinaisten yleistynyt ylipaino on jo terveysriski ja liikkumattomuus johtuu juuri hunnusta, suureksi osaksi ainakin? Ja vastaukseksi ei kyllä nyt kelpaa, että kaikki nämä naiset ovat valinneet olla ikinä liikkumatta terveellisesti!! 3) Eikö kyse ole mitä suurimmassa määrin ja edellistä esimerkkiä enemmän valintojen rajoittamisesta silloin, kun kyse on pienistä tytöistä? Itse ainakin olen nähnyt jopa leikkipuistoikäisiä tyttöjä kesäkuumalla huivissa ja pitkässä hameessa ja vuodattanut sisäänpäin kyyneliä siitä, että he eivät edes tyttöikäisinä saa vapaasti liikkua ja riehua ja leikkiä, niin kuin lasten kuuluu. He eivät ainakaan itse ole osaansa valinneet.

Vierailija

Miten minä näen tässä jotain ihan samaa kuin vanhoillislestadiolaisten naisten asemasta käydyssä keskustelussa. Koko Suomi haluaa heidät vapauttaa - kukaan ei vain kysy itseltään "vapauttaa miltä".

Uskon, että heitä keskustelu heidän omista valinnoistaan, heidän valintojensa arvostelu, ylenkatsominen ja sääliminen loukkaa aivan yhtä lailla kuin musliminaisiakin.

Eipä minulla muuta..

Vierailija
Vierailija

Miten minä näen tässä jotain ihan samaa kuin vanhoillislestadiolaisten naisten asemasta käydyssä keskustelussa. Koko Suomi haluaa heidät vapauttaa - kukaan ei vain kysy itseltään "vapauttaa miltä".

Uskon, että heitä keskustelu heidän omista valinnoistaan, heidän valintojensa arvostelu, ylenkatsominen ja sääliminen loukkaa aivan yhtä lailla kuin musliminaisiakin.

Eipä minulla muuta..

Eiköhän heidät haluta vapauttaa siitä pahasta, mitä he itse kokevat ja josta ovat julkisesti, yksityisesti puhuneet.

Eipä minullakaan muuta.

Onnellinen vaimo

Minä asustelen Suomessa ja Marokossa.Olen Suomalainen ja minussa on Romaaniverta.

Olen kovin tykästynnyt Hijabeihin (pää liinoihin) ja Marokkolaisiin vaatteisiin <3 

Olen saannut kyllä kuulla kommentteja pukeutumisestani ja kielteisiä myös.

Mutta niistä en välitä! Minulla ja jokaisella on oikeus pukeutua juuri niinkuin itse haluaa.

En ole pakotettu tai alistettu.Minulla on ihana kultainen Aviomies Marokkolainen <3 <3 

Olemme onnellisia yhdessä ja olemme suunnitelleet perheenlisäystä.

Enkä minä ole tavannut täällä Marokossa alistettua vaimoa tai naista.

Vierailija

Jos miehet alkavat käyttää samanlaista asua niin ok, mutta kyllä tuohon asuun sisältyy vahva miehinen naisen alistamisen lataus ja naisen merkitseminen erilaiseksi, että en oikein lämpene moiselle kysymykselle. Onko tuollaisella naisella oikeasti vapaus turva  olla esm kaupungilla  kesäisin shortseissa, t-paidassa ja sandaaleissa kuten minulla miehenä sekä kaikilla suomalaisilla naisilla. En erityisemmin pyri tuomitsemaan, mutta onko tuollainen asu oikeasti vapaa valinta vai olosuhteiden pakosta johtuva pienemmän haitan tie.

Floweran

Muslimi naisilla on yleensä isot perheet, eli monta lasta kasvattavaan muslimi äidin elämän ei kuuluu lenkkeily esim. koiran kanssa ja kuntosalin käyminen ei ole niin tärkeä, koska muslimi nainen muutenkin liikkuu paljon kotitöitä tekemässä.

Jos äiti riehuu niin lapset riehuu jos vanhemmat ovat juoppoja niin lapsi saata tulevaisuudessa omaista samanlaista elämä, tämän takia, muslimit sanovat,että lapset ottavat oppimiskuvan vanhemmilta. Kun lapsi riehuu, huutaa tai käyttäydy oudosti pihalla se jo Suomessakin herättää katseita ja ajatuksia lapsen turvallisesta kasvatuksesta ja elämästä.

Muslimit opettavat lapsille, että kovaa nauraminen, huutaminen, riehuminen tai levoton käytös erityisesti ulkona on huono esimerkki. Ja tämä on monissa muissa kulttuurissa/ uskonnoissa yhä sama.

Muslimien Lasten pukeutuminen pitkin hameisiin tai huivin on toisin parempi kuin pukea lasta puoliksi alastomana kesällä kun ihoa muutenkin pitäisi suojaa. Vähävaatetus kuuluu Aikuisen naisen elämän joka voi olla puoliksi alastomana miehensä vieressä yksityisessä paikassa.
Välitettävästi nykyisin lapsia pukeudutaan saman tavan kuin aikuisia naisia jotka haluavat herätä miesten seksuaalista katseita ja huomiota.

Vaate on sisäinen avoimuus ja tulkinta /kieli joka kertoo ja puhuu puolestasi esim: vähävateetus nimihameet ja puoliksi alastomat rinnat/ jalat/ jne kertovat siitä, että olet valmis jaakaamaan muiden kanssa oman vartaloaan, oma kauneus, oma seksuaalisuutta , naisellisuutta, sillä muut voivat nauttia ja ihailla juuri sinua koskevista asioista. Saman aikaan joku voi ajatella sinusta vaikkapa seksuaalista ja epämukava kohtelua, sinä voit sen tuntea joskus katseiden, puhumisen, ja joskus jopa kosketuksen kautta joka tuntuu ärsyttävältä, pelottavalta, joka herrätää sinusta vihaisuutta ja on ihan toivotonta kosketusta tai tunnetta.

Tämän kaikken takia muslimi nainen halua suojella itseään kaikilta pahoilta katseilta paitsi oma mieheltä jonka kanssa hän voi olla täysin erilainen.

Ihmisten aivot ovat todella nopeita ja moni mielikuvitusten rikas arvaamaton aminaisuus (keskusyksikkö) sinä et voi koskaan tiedä mitä sinun pukeutuminen tekee vasta tulevan miehen aivojen sisällä.
esim. Metroasemalla iltapäivällä kadulla on vapaasti pukeutunut nainen herättä huomiota automaattisesti koska nainen on miehen vastakohta ja halukkuus.
Hyväle naiselle joka arvostaa itsensä kuuluu tämä sanonta " Ei saa nautaa siitä mitä ei voi antaa vasta tulevalle" Avoimuus herätää halukkuutta ja halukkaita voi olla paljon mutta nainen on yksi!

"Näytän mutta en anna" on ollut vuosisatoja huorien maailmassa yksi niistä on cabare tanssit (miss kauneuskilpailut) ja muut nykyiset musiikkitapahtumat show jossa miehet voivat näyttiä naisten kauneudesta/seksuallisuudesta ja haaveilla heistä milloin missä sattuu. Nykyään ihmiset haluavat monia asioita elämässään ja jos he eivät saa niin silloin maailmasta tulee heille kauhea paikka. Esim: huumekäyttäjiät, alkoholiriippuvaiset jne.

Myös nainen joka herrätää seksuaalista halukkuutta ja mielihyväisyyttä tuntemattoman ja vieraan miehen päässä on yhtä vakava kuin ylä mainitut asiat. Toisen katseet voi herätä naiselle vasta tunteita ja Kun ihminen ei saa haluamansa silloin Vaurioituu myös aivot, tunteet ja luonnollinen maailma molemmilta osa puolelta.

Vierailija

Alistettu nainen. Nämä naiset aina jauhavat valinneet itse kaavuttamisensa, mutta mitä lapsesta asti tähän kulttuuriin kasvatettu osaa tehdä, kuin valita sen tutun ja turvallisen kaavun?

Nämä naiset eivät länsimaissa ole integroituna yhteiskuntaan, eivätkä sitä halua. Erilainen pukeutuminen alleviivaa tätä. Menemmekö me heidän maininta länsimaisesta pukeutuneena - naisina? Voihan sitä koettaa. Se on paljon rohkeampi teko, kuin tämän toimittajan kaapukokeilu.

Al-ahdas

Aavikolla tuo pitkä musta kaapu on varmaan tosi mukava, mutta täällä pohjoisen jääkentillä siihen vaan kompastuu ja jää pylly pystyssä ojaan jumiin.

Vierailija

Voihan sen näinkin sanoa, että on naisen oma valinta. Mutta jos kulkee ilman kaapua, saattaa mennä henki siinä touhussa. Joten se siitä omasta valinnasta. Tähänkö ollaan menossa, että pikku hiljaa ujutetaan eurooppalaisille naisille ajatusta, että kaapua on rohkean naisen valinta. Onko niin, että 50 vuoden päästä se on pakollinen valinta tytöille. Etsikääpäs netistä Iranista ja Afganista kuvia 60-70-luvulta. Minihameissa ja opiskelivat yliopistoissa. Luuletteko te oikeasti, että he ovat vapaaehtoisesti pukeutuneet kaapuun ja lopettaneet opiskelun ja alkaneet pelkästään synnyttämään lapsia ja olemaan kotona. Uskon, että nämäkin naiset olisivat mieluummin valinneet itse vaatteensa ja opiskelleet ja ajaneet autoa ja käyneet vaikka siellä kuntosalilla. 

Ihanko oikeasti länsimainen nainen haluaa sitä, että ei saa lähteä ulos ilman kaapua ilman miehensä tai jonkun muun miespuolisen sukulaisen seuraa. Jos tämä on rohkeaa käytöstä naisilta, niin kyllä Länsimainen kulttuuri on menetetty.

Realisti

Mikähän juoni tämäkin on että nämä musliminaiset esiintyvät feministeinä?

Eivät takuulla ole feministejä siten kuin se länsimaissa ymmärretään.

Ilmeisesti yritetään vaikuttaa kierolla tavalla asioihin kuten koraani opettaa?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat