Kommentit (7)

Vierailija

Henkilökohtaisesti minua ihmetyttää kasvisruokavalion vertaaminen hittidieettiin ja muotiruokavalioon. Kasvissyönti on monelle, myös itselleni, eettinen valinta, jota ei ole tarkoitus lopettaa kuukauden tai puolen vuoden kuluttua. Sillä ei ole mitään tekemistä jonkun lanseeraaman muoti-ilmiön kanssa.

Lisäksi ihmettelen Kasvissyönti on viimeinkin ok! -otsikkoa. Itse en ainakaan ole odottanut valtiolta lupaa syödä enemmän kasviksia. Kasvissyönnin hyvistä puolista, terveyshyödyt mukaan lukien, on tehty lukemattomia tutkimuksia jo ennen tätä.

Vierailija

Kasvisruokavalio rinnastetaan juurikin MUOTIruokavalioihin, kuten karppaukseen? Hetkinen...
Mitä vege- tai vegaani-valiolla on tekemistä moisten karppausten (tai kuten sitä aiemmin kutsuttiin: Atkins) suhteen? Ei mitään.

Vierailija
Vierailija

Kasvissyönti on monelle, myös itselleni, eettinen valinta, jota ei ole tarkoitus lopettaa kuukauden tai puolen vuoden kuluttua. Sillä ei ole mitään tekemistä jonkun lanseeraaman muoti-ilmiön kanssa.

Ei sen tarvitse edes olla minkäänlainen eettinen valinta. "Liha on murha" yleensä on se eettisyyden takia kasvissyönnin valinneiden jaoittelu rautalanka-logiikalla.

Vierailija

Olemme eläimiä ja muut eläimet ovat kanssakulkijoitamme, joiden tappaminen on epäeettistä. Onhan moraalinen kanta sekin, ettei ihmisvainajaa syödä, vaikka hän on enää pelkkää lihaa tai ettei omaa lemmikkiä teurasteta ruoaksi. Myös ilmastonmuutos hidastuu, kun lyhennämme ravintoketjua.

Vierailija

Olen ollut kasvissyöjä yli 20 vuotta josta ajasta useita vuosia Vegaanina. Minua ei kiinnosta pätkääkään kasvissyönnin muodikkuus tai se onko se nyt vihdoin jonkun mielestä ok. Kyse on elämäntavasta ja eettisestä vakaumuksesta, ei hömppädieetistä.

-Janina

Vierailija

Kasvissyönti on aina ollut ok. Vegaani-ruokavalio on myös ok, kun kiinnitetään tiettyjen ruokien käyttömääriin ja useuteen kunnolla huomiota. Kasvisruokavalio harvoin on mikään ruokavaliosuuntaus-kysymys vaan nimenomaan eettinen tai terveyteen perustuva valinta. Ravitsemussuositukset eivät myöskään ole trendijuttu. Se on tutkittuun dataan perustuvaa tietoa, jota tarvitaan erityisesti ruokapalveluiden suunnittelussa ja tutkimustyössä. Yt. Ravitsemusterapeutti

Vierailija

D-vitamiinin saantisuositus NOSTETTIIN 10 mikrogrammaan. Kokeilkaapas huviksenne alkaa syömään edes 50 mikrog D-vitamiinitabletteja päivittäin. Omalla kohdallani tuli drmaattinen ero jaksamiseen kun moninkertaistin D-vitamiinin päivittäissaannin ja samansuuntaisia tarinoita on netti pullollaan (annostukset jopa yli 100 mikrog/ pv). Kannattaa myös vertailla näitä arvoja kansainvälisiin saantisuosituksiin.

Joitain instansseja ilmeisesti hyödyttää nää vaarallisen alhaiset D-vitamiinisuositukset. Ja Suomen kansa maksaa terveydellään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat