Kommentit (3)

Vierailija

Olen hämmästynyt. Piia Hakomäki teki itse itsestään marttyyrin ja valittaa nyt lehtihaastattelussa, miten "kiusallista" oli kun uimahallin saunassa tuijotetaan.

Rintasyöpäpotilaille myönnetään aina erityislupa uimapuvun käyttöön (katso Uimaliiton linkki tämän viestin lopussa). Siihen loppuu muiden ihmisten tuijotus. Uimapuvun toiseen kuppiin on helppo hankkia ylimääräinen täyte, joka korvaa puuttuvan rinnan. Oikein valittu täyte kestää uimisen ja saunan. Kukaan ei edes huomaa toisen rinnan puuttumista, ellei syöpäpotilas itse halua, että hänet huomataan.

Piia Hakomäki teki tietoisen valinnan kun meni uimahallin saunaan "yksitissisenä". Kun niin tekee, voi olla takuuvarma että muut tuijottavat. Sinua tuijotetaan, koska olet poikkeava. Niin on aina ollut ja tulee aina olemaan. On naiivia luulla, että ihmisten (varsinkin lasten) luontainen huomiokyky ja uteliaisuus katoaisivat. Ne ovat ihmislajin evoluutiossa olleet äärimmäisen tärkeä ominaisuuksia eloonjäämisen kannalta. Ihminen on koodattu niin, että hänen huomionsa kiinnittyy ympäristössä oleviin poikkeaviin asioihin.

Tässä on linkki Uimaliiton sivuille. Linkin takaa löytyy hyödyllistä tietoa niille ihmisille, jotka ovat käyneet läpi rintasyöpäleikkauksen ja jotka EIVÄT halua esitellä leikeltyä ruumistaan uimahallin saunassa kaikelle kansalle.  

http://www.suh.fi/toiminta/erityisuinti/kayttooikeusmerkki

Terveisin: Tissit leikattu mutta kukaan ei tuijota, koska saunon uimapuku päällä. Samaa erityisoikeutta käytti myös tätini (hän kuoli syöpään pari vuotta sitten) ja isoäitini (kuoli syöpään viime vuonna).

Vierailija

Eipä tullut minullakaan mieleen mennä yksirintaisena uimahalliin. En mennyt sinne lainkaan. Aivan varmaa on, että katseita tulee jos kuljet "friikkinä" tavallisten ihmisten joukossa. Ei sinne pidä mennä, jos ei ole valmis kestämään tuijotusta ja supattelua. Mielestäni on myös väärin muita ihmisiä kohtaan esitellä omaa silvottua kroppaa. Turha kerätä säälipisteitä uimahallista, ne on haettava ihan muualta. Itselläni on TRAM-rinta ja arvet vatsalla estävät yhä käyntini uimahallissa. Rinta ei niin ruma ole, mutta vatsa... Säästän ihmisiä kroppani tuijottamiselta ja lasten pelästyttämiseltä. Piia Hakomäki voisi myös miettiä, onko oikein lapsiakin kohtaan esitellä silvottua kroppaa julkisesti? Itse en siihen pystyisi.

Vierailija

Oman kokemukseni mukaan uimapuvussa uimahallin saunaan ja suihkuun meno vasta aiheuttaakin tuijottelua, siinä ei merkki auta. Minulle on helpompi mennä ilman uimapukua, arpineni. En ehdi katsoa tuijottavatko muut, kun yleensä samalla huolehdin lapsistani. On älytön ajatus, että minun, sairauden ja pelon läpikäyneenä pitäisi huolehtia muiden pelästymisestä. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat