Kommentit (12)

Vierailija

Olen nyt neljättä viikkoa 5:2 -paastolla eikä tuota mitään tuskaa. Paastoan maanantaisin ja torstaisin. Syön noin 500 kalorin aterian kerralla lounaalla (jolloin ravinnoton paastoaika on pidempi ja siten hyödyt paremmat)  ja sillä pärjään loppupäivän eikä tule edes nälkä. Olen huomannut, että kun töiden jälkeen on jotakin tekemistä esim. olen käynyt golfaamassa, kävelyllä, shoppailemassa tai vapaa-ajan palavereissa, ei ruokaa huomaa edes ajatella. Suuri osa syömisestä on totuttua ja jos on vain kotona niin sitä ramppaa jääkaapilla ihan vain tavan vuoksi. Voin toteuttaa tätä ruokavaliota vaikka miten pitkään, kunhan en ala liikaa laihtumaan. Sitten voin muttaa 6:1 -versioon. Voin suositella tätä kaikille.

Lainpa
Seuraa 
Liittynyt23.8.2013

Minulla viikko 5:2 paastoa takana. Päästopäivät ovat tiistai ja torstai. Syön 3 kertaa päivän aikana. Yllättävän helposti on mennyt. Ensimmäisen paastopäivän jälkeen söin "kaksin käsin" ja tuli huono olo. Vähempikin olisi riittänyt. Toisen paastopäivän jälkeen syömisessä oli jo joku järki. Odotukset paastolta painon pudotuksen lisäksi on, että oppisin hallitsemaan syömistäni.

Vierailija

Olen aloittamassa juuri neljännen viikon paastoamista. Todellakin voin suositella, vaikka ei tarvitsisikaan laihtua. Minun tarvitsee ja niin on käynytkin. Housuissa tuntuu, eritoten vyötärön seutu on kaventunut. Aion jatkaa tätä juttua ihan niin kauan kuin hyvältä tuntuu ja nyt viikonlopun grillikauden päättäjäisten jälkeen oikein odotan huomisen paastopäivää. Minua nälkä ei ole todellakaan lannistanut vaan se on ollut aivan hallittavissa (muuten kuin toisena paastopäivänä, jolloin oli todella nälkä). Olen menossa piakkoin labrakokeisiin, joten on kiinnostavaa nähdä, mitä sillä puolella on tapahtunut. Suosittelen kokeilemaan!

Vierailija

Nämä lääkärit ja ravitsemusterapeutit ovat vähän kuin pappeja, jotka tuskin itsekään enää uskovat mitä saarnaavat. Pakko on kuitenkin jatkaa, sillä muutenhan loppuu työt.

Erittäin harvallehan 5:2-dieetti on ensimmäinen yritys päästä kiloista eroon. Kyllä useimmat ovat jo nämä lääkäreiden ja terapeuttien ohjeet moneen kertaan kokeilleet, heikoin tuloksin. Silti nämä ammattilaiset jaksavat väittää, että juuri heidän menetelmänsä sopii kaikille, ja kaikki muut menetelmät saattavat toimia ainoastaan yksittäistapauksissa. Totuushan on kuitenkin se, että suurin osa erilaisista dieeteistä toimii, kunhan niitä vain jaksaa noudattaa. Uskoisin, että jaksottainen dieetti sopii psykologiselta kannalta paljon useammalle kuin päivästä toiseen jatkuva kituuttaminen ilman mitään "hengähdystaukoja". 5:2-dieetistä voi siis hyvin olla pitkäaikaiseksi ratkaisuksi, varsinkin, kun tavoitepainoon päästyä voi siirtyä 6:1-jaksotukseen. Hyviä pointteja 5:2 dieetin puolesta olen löytänyt mm. täältä: http://www.kuntovinkki.com/mihin-52-dieetin-teho-perustuu/

Vierailija

5:2 dieettiähän ei yleensä suositella ahmimishäiriöiselle tai bulimikoille. Varmasti tämä onkin totta että näissä tapauksissa pitää olla dieetin kanssa erityisen varovainen. Itse kärsin noista molemmista syömishäiriöiden muodoista ja olen kärsinyt kauan. Elämäni on pyörinyt hyvin pitkälti ruoan ympärillä ja juuri nyt minulla on takana putki jolloin olen tuntenut tarvetta syödä ihan taukoamatta. Aloitin 5:2 dieetin pari viikkoa sitten ja jo nyt huomaan kuinka positiivisesti se on vaikuttanut syömiskäyttäytymiseeni etenkin paaston välipäivinä. Olen päässyt irti jatkuvasta syömisen himosta, tunnistan paremmin oikean nälkäni ja mitä parasta minulla ei juurikaan ole makeannälkää. En muista milloin viimeksi olisin kyennyt säilyttämään pakastimessani jäätelöä tai kaapissa suklaata ilman että olisin alta aikayksikön ne tuhonnut, nyt tämä on onnistunut ja pieni määrä kerralla on riittänyt. En ymmärrä mitä dieetti on minulle tehnyt, mutta ainakin tähän mennessä tuntuu ettää jokin pääkopassani tai kehossani on jo näin lyhyessä loksahtanut paikoilleen. En tuudittaudu siihen että muutos olisi vielä näin lyhyen kokemuksen aikana pysyvä. Käyn myös psykoterapiassa tässä ohessa ja saan sieltä  myös tukea syömishäiriöihini ja kuten moni varoittelee myös ehkäisyä sille, että kehittöisin itselleni anoreksiaa.

Vierailija

Olen ollut 5:2 dieetillä nyt 1,5 kuukautta ja 7 kiloa on lähtenyt - labrassa en ole ehtinyt vielä käydä. Kaksi ensimmäistä paastopäivää olivat hiukan kovia, sen jälkeen opin etsimään oikeanlaiset ruoka-aineet ja jakamaan syömisen niin, ettei ole nälkä vaivannut. Haastatellut "ravitsemusasiantuntijat" eivät ole ilmeisesti kovinkaan asiantuntijoita, jos kuvittelevat, että 500 kalorin päiväannoksella on kiljuva nälkä. Kannattaisi kokeilla itse niin tietäisi mistä puhuu. Paastopäivien perusruokaa ovat kuppikeitot, joissa on normaalisti 100-110 kaloria, kevytversioissa vain 75-80 kaloria, eli jos niihin tyytyy niin saa syödä 5-6 isoa kupillista päivässä. Vihannekset ovat hyviä, 100 g raastettua porkkanaa ja saman verran kaalia on kaloriarvoltaan niin mitätön että voi jo kastikkeellakin vähän herkutella. 

Tein alusta saakka dieettiin sellaisen muutoksen että päivästä riippumatta minimoin sokerin ja valkoisen jauhon (pudotettavaa kun on enemmänkin). Etuna on, että paino putoaa nopeammin eikä verensokeri heittele, enkä oikeastaan tunne dieetillä olevanikaan, on vain päiviä, jolloin syön enemmän ja toisia jolloin syön vähemmän. Tämä systeemi toimisi minulla lopun elämäni, vaikka 6:1 muodossa. 

Myös minulla on syömähimo laantunut. Kun paastopäivänä näen kuinka vähällä tulen toimeen, ovat normaalipäivienkin ateriakoot pienentyneet ja mainittu verensokerin tasaisuus pitää huolta siitä että pystyn rauhallisesti miettimään mitä ja kuinka paljon haluan syödä. Silti käyn myös ulkona syömässä, parina päivänä viikossa otan viiniä jos mieli tekee jne. ja kaiken kaikkiaan voin hyvin. Luultavasti olen nyt lähempänä ruokaympyräsuosituksia kuin milloinkaan aikaisemmin! Eli todella tyytyväinen!

Vierailija

Huomaan, että moni on jättänyt dieetillä proteiinit pois. Itse syön dieettipäivinä 2 ateriaa, joista ainakin toinen on kehitelty rasvattoman ja kaevyn lihan - porsaan tai linnun, kanamunan tai rasvattoman raejuuston ympärille. Vähän lihaa ja paljon kevyitä kasviksia (raejuuston kanssa hedelmiä) Joskus syön eineksiä esim. 120 kcal jauheliha- tai lihakeitto tai esim. siikamurekepihvi ja keittojuureksia pakastealtaasta. Herkulilsia ja täyteläisiä aterioita. En siis tuhlaa vähiä kaloreita viljatuotteisiin tai rasvaisiin juustoihin. 

Viitenä päivänä syönkin sitten normaalisti. Nautin huoletta kaikkia ruokia omasta mielestäni tasaspainoista ruokavaliota noudattaen ja tietenkin herkkuja unohtamatta.. Näin olen jaksanut jo useamman kuukauden. Lomalla pidin paussia ja saattaa olla, että joku dieettipäivä on jäänyt väliin. Paino putoo pikkuhiljaa ja olo on hyvä. Aion jatkaa yhteä rennolla otteella tai vielä rennommalla 6:1 systeemillä mahdollisesti lopun ikää. Terveenä ajattelin pysyä vaikken niin vanhaksi eläisikään. Kun ystävältä jäi tämän avulla verenpainelääkitys pois, niin mielestäni kannattaa kokeilla. Siis suosittelen lämpimästi.

Vierailija

Hassua, kun tästäkin kohistaan muka jonain uutena juttuna ja varoitellaan siitä, että tällä tavalla ei voi koko loppuelämäänsä syödä. 5:2 dieetti on keksitty jo ajat sitten. Kristityt, etenkin katoliset paastosivat aikanaan kahtena päivänä viikossa (keskiviikkona ja perjantaina) ympäri vuoden, ja sitä piti kaikkien noudattaa elämänsä ajan. Tässäkin paastossa tosin sai syödä eikä kukaan vahtinut kalorimääriä. Silti.

Vierailija

 

Tänään se alkaa 5:2 dieetti. Työkaverini on ollut n. 3 viikkoa ja paino pudonnut 4kg. Teen vuorotyötä, joten dieettipäivät olen iltavuorossa.  Toivottavasti tulee muutos pysymään....

Vierailija

5 kuukautta 5/2 dieettiä takana, 10 kg lähtenyt ilman liikunnan lisäämistä. Lisäksi olen varannut ajan lääkärille, koska vaikutuksena on ollut verenpaineen lasku ja olen joutunut tilapäisesti lopettamaan lääkityksen ilman lääkärin lupaa. Hyvän olon tunne ja energia ovat lisääntyneet, joten oikein odotan viikkottaisia pätkäpaastopäiviä. Kiitos M. Mosleyn dokumentin.

Vierailija

Olen myös viidettä viikkoa 5:2 "dieetillä", sillä erotuksella, että en syö vaan juon paastopäivinä. Käytän 500 kcal paastopäivän aikana nesteen muodossa. Nesteinä käytän kevyitä mehukeittoja, lämminkuppeja, vettä runsaasti ja kahvia. Olo on loistava; ei nälkää, ei heikotusta, skarppi olo. Ainoa asia, mikä on hankala, on mieliteot. Niistäkin olen jo päässyt aika hyvin eroon. Paastopäiväni ovat ma ja ke. Muina päivinä en mässää ylettömiä, vaan ikään kuin huomamatta valitsen suuhun pantavani. Viides viikko pyörähti siis käyntiin ja kiloja tippunut viisi. Lähdin tähän parantaakseni veriarvojani; verenpainetautisena arvoni mitataan kerran vuodessa ja nyt kolesteroli ja sokeri olivat hieman koholla. Kyllähän sekin jo niitä alentaa, kun paino putoaa. Tätä dieettiä voisin jatkaa vaikka lopun elämääni. Itse asiassa kuulin yhdeltä tutultani, että hänen äitinsä on koko elämänsä ajan syönyt vain joka toinen päivä ja voinut aina loistavasti eikä ole ylipainoa! Tämä on ainoa (Painonvartijoiden lisäksi) toimiva dieetti! 

Myötähäpeää naisten höpinöistä...

Höpötetään paastosta, paastopäivistä ja paastoamisesta vaikkei ole kysymys paastosta. Syöminen ei ole paastoamista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat