Ole rohkeasti ujo ja menesty – introverttius ei ole este

Kommentit (5)

Vierailija

Olen vasta nelikymppisenä hyväksynyt sen, etten ole seurallinen enkä jaksa jutustella työpaikan kahvitunnilla. Se saattaa olla jostakusta kiusallista, mutta minun on rakastettava itseäni ja annettava itseni olla sellainen joka olen.

Vierailija

Oman lisänsä introverttius/ekstroverttius-akselille tuovat erilaiset keskusteluaiheet. Itse saatan viihtyä työteemoista puhuttaessa, mutta etenkään pitkäaikaisena sinkkuna en jaksa osan jatkuvaa rummutusta omasta perheestään ja parisuhteestaan. Toisten ihannoima urheiluharrastus ja muut yli toisten arvostetut ajanvietteet alkavat myös helposti kuormittamaan, jos itse pitää kulttuuritapahtumista tai lueskelusta.

"Sosiaalisuutta, fyysisyyttä, konkreettisia suorituksia" on introverttiluonteelle mahdollisimman raskasta kuultavaa työyhteisön tai muun sosiaalisen piirin sellaisia yli muiden arvostaessa. Monesti kouhottajat eivät vaikuta ymmärtävän, että toisenlaiset orientaatiot olisivat mahdollisiakaan. Ellei noista teemoista jaksa osallistua, saa helposti hylkiöolon. Jopa vaikka työteemoista ja ajankohtaisuuksista hyvin juttuun tulisikin.

"Mutta Minulla on Perhe ja Juoksen ja... HAH!" "Kesämökki-auto-kokkaus!" "Lapset-mies-sosiaalisetonnistumiset!" "Pomonsuosio-työyhteisöjuhlat!" "Yhteisöajanviete!" "Suosio-perhe-sosiaalisetsiteet!" "Puoliso-perhe-ystäväsuosio!" "Pomonsuosio-kontaktit!"

kissakieli

Itsekin olen introvertti. Välillä kyllä vaivaa kun on niin lukossa sosiaalisissa tilanteissa. Tiedä sitte onko ADD-asperger piirteitä vai ihan vaan introverttinen temperamentti. Joskus ihmiset pitävät kunnon ylimielisenä kuspänä kun ei ole niin sosiaalinen. Joskus joku oikein sanoikin että ai sä jännität - sä et kyllä yhtää vaikuta sellaiselta - tai ei ainakaan huomaa. Noh kai se on tilannekohtaista, koska kyllä sen välillä näkee. Itse arvostan paljonkin introverttejä/hiljaisia ihmisiä koska he yleensä pyrkivät sosiaalisissa tilanteissa reilummin tasavertaiseen suhteeseen! Ja jos toinen on jossain tilanteessa rohkeampi/kyvykkäämpi voidaan valtatasapainoa vaihdella tilanteiden mukaan. Ollaan yhdessä samassa paatissa.

Sitten taas sellainen ujo/hiljainen joka on kovettanut itsensä, tehnyt itsestään niin sosiaalisen ja ulospäinsuuntautuneen (puoli-autistisen) niin herranjumala että on raskas sellainen ihminen huh huh. Minä minä minä ja valta ainoa asia mikä kiinnostaa. Varsinkin jos on tällainen vielä perheenjäsen. Ei mulla muuta. Täytyypä lukea tuo manifesti kirja.

Vierailija

Hiljainen ihminen voi todella uupua toisten, vilkkaampien seurassa. Aiemmin piti koulussa olla tuppisuuna, pari kertaa vuodessa pidettiin esitelmä ja sitten piti äkkiä osata esiintyä. Ajan mittaan ja harjoituksen myötä hiljainen voi oppia small talkia. Jos jokin asia kiinnostaa riittävästi, saattaa äkkiä huomata olevansa yleisön edessä esiintymässä. Ja voi jopa nauttia siitä. Kaikkien ei ole pakko esiintyä eikä olla juhlien keskipiste. Mutta kenenkään tulevaisuus ei myöskään ole kiveen kirjoitettu. Jokainen voi yrittää olla paras mahdollinen itsensä.

Äly esiin

Ihmiset ovat kaikki jossain määrin molempia, intro- tai ekstroverttejä, riippuu tilanteesta ja asiasta.

Jos laitetaan joku maat ja taivaat lupaileva, kaikki vitsikirjan kliseevitsit ulkoa osaava ekstrovertti johonkin luovaan tehtävään joka vaatii introvertin keskittymiskykyä niin katsokaa miten nopeasti extron käämit käryää.

Yleensä introvertit ihmiset ovat monin verroin älykkäämpiä ottamaan muut huomioon sillä tavoin että eivät jauha paskaa vaan silloin kun päästävät asian suustaan niin se on silkkaa timanttia.

Introt tarkkailevat ja katsovat milloin on oikea aika toimia, eivät yritä väkisin tuoda maailmaan jotain mitä kukaan ei oikeasti tarvitse. Koska maailmassa on jo ihan liikaa mölyapinoiden hömppähuttua.

Eli rohkea introvertti oikeassa paikassa pyyhkii kaikki maailman paskanpuhujaekstrot mennen tullen.

Mutta rohkaisen kyllä kaikkia introja pikkuhiljaa uskaltautumaan ulos kuorestaan ja liittoutumaan muiden älykkäiden kanssa, teillä on paljon todellista sanottavaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat