Lentoyhtiöistä

Seuraa 
Liittynyt14.3.2013

Jo useamman vuoden olen pyrkinyt mahdollisuuksien mukaan lentämään Lufthansalla, Deltalla tai Emiratesilla, nuo olen omien kokemusten perusteella todennut luotettaviksi, laadukkaiksi ja toimiviksi lentoyhtiöiksi. Kuluneena talvena olen kuitenkin olosuhteiden pakosta (lähinnä aikataulusyistä) joutunut turvautumaan Iberian ja Air Francen palveluihin, ja kokemukset eivät ole olleet mitenkään mieltäylentäviä.

Vuodenvaihteessa tulin Iberialla Ecuadorin Quitosta Madridin kautta Malagaan. Koneessa oli joku pieni tekninen häikkä, joka viivästytti lähtöä Quitosta vajaalla tunnilla. Pitäähän lenskarit korjata ennen lentoa, ei siinä mitään ja ajattelin että vaikka vaihtoaika Madridissa hieman tiukka olikin (1h40min), niin kyseessä on kuitenkin saman firman lennot, joten varmaan Malagan konetta pidätellään sen verran että mekin kyytiin ehdimme. Barajasissa sitten pistelimme Naisen kanssa kuin Arto Bryggare parhaina päivinään portilta toiselle ja ehdimmekin! Tai siis ehdimme melkein: kone oli tuubin toisessa päässä, mä olin siellä tuubin toisessa päässä bisnessluokan bordari kourassa, ovet välillämme oli auki, mutta käkkäräpää siinä tiskillä ilmoitti lennon olevan jo ”suljettu”! Ja suljettuna myös pysyi, ei auttanut hyvät eikä pahat puheet, kaikkia koetin. Ja kone seisoi edelleen siellä tuubin toisessa päässä, …ttu! Ajatukset Iberiaa kohtaan eivät olleet mitenkään lämpöisiä kärvistellessäni seuraavat seitsemän tuntia jossain kälysessä loungessa odottamassa seuraavaa Malagan lentoa. Ja niin Iberia putosi laakista mun mustalle listalle!

Viime viikolla tulin Intian Mumbaista Malagaan, tällä kertaa Air Francella Pariisin kautta. Tämäkin reissu meni suunnilleen samalla kaavalla: vajaa parin tunnin vaihtoaika ”suli” tunnin tekniseen viivästykseen lähtökentällä, mutta armottomalla juoksemisella ehdimme ihan oikeasti Malagan koneeseen, joka onneksemme oli puolisen tuntia myöhässä. Oudoksi homman tekee se, että kun matkustamohenkilökunta alkoi koneessa selvittelemään matkustajien jatkoyhteyksiä, kävi ilmi että Malagaan ei yhteyttä ole lainkaan, siis mitä??? Kaivoin stuertille nähtäväksi matkalippuni ja Mumbaista saadun Air Francen bordarin Malagan lennolle. Franskis aikansa ihmetteli omia papereitaan ja mun bordaria, kunnes silmiinsä syttyi oivallus: tämän Pariisi - Malaga välin operoikin Air Francen sijasta heidän alihankkija Air Europa, jonka tekemiset eivät kuulemma millään tavalla kuulu Air Francen henkilökunnalle eikä ko. stuertti näin ollen voinut mitenkään olla tietoinen aikataulujen yhteensopivuudesta, saati sitten siitä, miltä gatelta tuo lento mahtaa lähteä… Ja siis mulla oli edelleen kädessä bisnessluokan bordari tuolle lennolle, bordarin yläkulmassa komeili Air Francen logo! Huikeaa asiakaspalvelua, jolla päädyttiin myöskin mun mustalle listalle. Tämä tarina ei vielä päättynyt tähänkään, sillä eihän meidän kassit tietenkään ehtineet jatkolennolle tuollaisella aikataululla, joten ne tulivat himaan vasta vuorokauden meidän jälkeen. Melkoinen yllätys oli kun totesimme toisen kassin pengotuksi ja kassissa olleen taxfree-kaupan turvapussin avatuksi. Pussista oli kadonnut ostokset verfioiva kuitti ja toinen Naisen hajuvesistä! Toivottavasti meni edes tarpeeseen.

Mulla kuluttajana on kovin vähän vaikutusmahdollisuuksia suurten yhtiöiden toimintaan, mutta onpahan ainakin lompakko millä äänestää ja näiden kokemusten perusteella pitää olla melkoinen hätä ennen kuin rahani Iberialle tai Air Francelle kannan. Maailmassa kun todistettavasti on myös hyviä lentoyhtiöitä.

&Beyond

PS. Tähän ketjuun voisi kerätä kokemuksia lentoyhtiöistä, niin + kuin - merkkisiä.

Kommentit (2)

Vierailija

Ja mikä ihme sai ihmisen niin epätoivoiseen tekoon että haluaa vaihtaa konetta Pariisissa (CDG?) joka on koko maailman persreikä?

andBeyond
Seuraa 
Liittynyt14.3.2013
Vierailija

Ja mikä ihme sai ihmisen niin epätoivoiseen tekoon että haluaa vaihtaa konetta Pariisissa (CDG?) joka on koko maailman persreikä?

Olosuhteet siihen pakottivat, en tosiaankaan olisi halunnut. Ja tuosta CDG:n statuksesta tässä maailmassa olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi. Heh, kaverini käy kerran kuussa Pariisissa parin päivän duunireissulla; hänen mukaansa Pariisi on Euroopan Turku... ;)

&Beyond

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat