Mitä kokemuksia matkalaukuista?

Vierailija

Mikä on hyvä, mikä huono matkalaukku? Mitä pitää ottaa huomioon laukkua ostaessa? Laukkuja käsitellään aika rajusti nykyään ja yksi sun toinen tuttava on joutunut uusimaan laukkunsa. Monelta  lukko on rikkoontunut tai jäänyt jumiin. Toisilta vetokahva murtunut. Sauma auennut jne  Itse ostin ikivanhan Delseyn jälkeen Samsoniten kevyen kangaslaukun. Perillä huomasin että laukku oli läpimärkä ja uloimmat vaatteet kastuneet ja värjäytyneet matkan aikana. Olin jo mennyt ulos kentältä ennenkuin huomasin asian enkä sitten tehnyt vahinkoilmoitusta. Helsingissä satoi rankasti kentällä ollessani joten laukku oli varmaan siellä kastunut. Palautin kuitenkin laukun myymälään koska eihän sitä voi tietää missä ja milloin sade yllättää.

Turut ja torit

Kommentit (14)

andBeyond
Seuraa 
Liittynyt14.3.2013

Pehmeä laukku ei vaan sovellu lentomatkailuun, se on tosiasia jonka kanssa on elettävä. Jos yhtään enempää reissa kuin "kerran vuodessa Mallorcalle", niin kannattaa ehdottomasti sijoittaa hieman enemmän laukkuun. Hyviä vaihtoehtoja on varmasti paljonkin, mutta itse olen havainnut hyväksi Samsoniten Cosmolite sarjan (itseasiassa niin hyväksi että kaapista löytyy kolmea eri kokoa tuosta sarjasta), jolle annetaan ainakin 10 vuoden takuu ja lukot ovat mallia TSA, eli eivät vaurioidu turvatarkastuksissa. Jossain mainoksessa valmistaja lupasi että laukku kestää avautumatta vaikka kuorma-auto ajaisi siitä yli, tiedä sitten. Ainoa pieni moite tulee tuon sarjan "cabin size" laukulle, josta puuttuu kahva yläpäästä, eli juuri sieltä mistä sitä koneessa olisi loogisinta kuskata. Mutta kokonaisuutena oivallisia laukkuja.

Noin yleisesti laukun valinnassa voidaan käyttää eräänlaista kolmikenttää: kevyt - kestävä - halpa. Noista voi valita vain kaksi ominaisuutta, kaikkia et voi saada.

&Beyond

Vierailija

Minä pärjään vähäisillä matkoillani Delseyn cabin-vetolaukulla, sen lisäksi myös Delseyn tosi kevyellä, mutta kuitenkin kovapintaisella vetskarisuljettavalla keskikokoisella ja nelipyöräisellä laukulla. Vanhin laukkuni on edellistä vielä aika paljon isompi ja painavampi punainen Samsonite, kovapintainen ja vain kaksipyöräinen. Viimeksi mainittua ei tule enää paljoa käytettyä, osaksi siksikin, että olen oppinut järkeistämään matkatavaroiden määrää!

Vierailija

Minä taas olen pärjännyt pääasiassa Eurooppaan suuntautuvilla matkoillani aivan hyvin noilla halvoilla kangaslaukuilla, koskaan ei ole mitään ongelmia ollut. Mitä olen noita matkalaukkuhihnoja lentoasemilla seurannut niin hyvin paljon siellä noita pehmeitä laukkuja hihnalla kiertää.

Onhan minulla sitten se antikvaarista ostettu Mauno Matkaaja. -50 luvun kiertolainen, ruskeata nahkaa ja kovitetut kulmat. Vaan kun siinä ei ole pyöriä niin soveltuu vain kevyeen matkailuun,lähinnä viikonloppu lomiin.

andBeyond
Seuraa 
Liittynyt14.3.2013

Joo paljonhan niitä pehmeitä laukkuja remmillä näkee, mutta niin kyllä näkee myös puoliksi auki repsottavia tai jostain kulmasta revenneitä pehmeitä laukkuja. Kai se pehmeäkin laukku menee jos käyttää vain suoria lentoja, mutta ei kyllä tulisi mieleenkään laittaa pehmeää laukkua ruumaan mikäli joutuu vaihtamaan konetta. Siinä koneen vaihdossa kun laukut tuppaavat saamaan ns. kovaa kyytiä.

&Beyond

Vierailija

Laukun koko ja materiaali riippuu matkan tarkoituksesta. Varsinkin safareille suositellaan pehmeää laukkua joka on helppo pakata pieniin tiloihin auton perälle. Kovat  matkalaukut eivät jousta yhtään ja ovat hankalan mallisia ja aikamoinen järjestely on usein ollut laukkujen kanssa kun useilla on ollut kovat laukut. Hyvin on pehmeä kassin mallinen laukkuni kestänyt lennon vaihdot sekä pakkaamis-kuljetus-rumban matkoilla. Hotellimatkoilla käytän kovaa matkalaukkua tai sitten vähän pehmeämpää jos tarvitsen vaellussauvoja mukaan ne kun eivät kovaan matkalaukkuun ihan mene. Toivoisin kyllä että ihmiset ottaisivat huomioon matkanjärjestäjän suositukset matkalaukuista, ne eivät ole ihan turhaan laitettuja.

Marjuska

andBeyond
Seuraa 
Liittynyt14.3.2013
Vierailija

Hyvin on pehmeä kassin mallinen laukkuni kestänyt lennon vaihdot sekä pakkaamis-kuljetus-rumban matkoilla.

Marjuska

Nyt taidetaan puhua hieman eri termeillä, pehmeä matkalukku ja kunnon reissukassi ovat ihan eri asioita. On mullakin pari kassia: Samsonite Paradiver ja Victorinox joku ja molemmat taatusti kestävät kovaakin käsittelyä. Mä vierastan vain niitä sellaisia perinteisiä pehmeitä matkalaukkuja, niitä näkee remmeillä nurkat repsottaen sangen usein.

&Beyond

Vierailija

Rimowan laukuista erittäin hyviä kokemuksia. Niitä meillä kolmea eri kokoa. Myös ulkoasun suhteen miellyttävät enemmän silmää kuin Samsonite, josta ei kylläkään mitään pahaa sanottavaa.

Vierailija

Pehmeä vai kova vai merkkilaukku vai halpislaukku! Laukkuja on mennyt rikki sekä kovia, että pehmeitä! Viimeksi nyt keväällä ensin hajosi vuosia palvellut pehmeä laatulaukku kesken matkan ja jouduin matkan aikana ostamaan uuden laukun, ostin sitten kovan! Laukku jäikin vielä matkalle vielä ja tuotiin pari päivää matkamme jälkeen ja sekin oli hajonnut! Reklamaatio Finnairille ja uusi laukku haettiin tilalle ja nyt ensiviikolla katsotaan miten uusi ultrakevyt Delsey kestää!  Ainoa harmi noissa kovissa laukuissa on se, että niihin ei saa niin paljon tavaraa mahtumaan kun pehmeään. Sinne voi aina tunkea vielä jotain johonkin nurkkaan ja se antaa vähän myöten. Mieluiten matkaisin pehmeän laukun kanssa, jos vaan olisivat kestävämpää tekoa. Muuten olen tavoitteellisesti pienentänyt  laukun kokoa ja yrittänyt vähentää matkatavaran määrää!

Arja

Vierailija

Nyt olen ostanut kovan vähän joustavan Delseyn vetoketjullisen laukun. Toivottavasti tämä Delsey kestää yhtä hyvin kuin edellinen ikivanha. Ainakaan lukko ei mene rikki kun sitä ei ole eikä vettä pääse laukun sisään. Toivottavasti vetoketju sitten kestää kun laukku on melko pieni ja tavaraa on aina enemmän kuin tarpeeseen. Yhden asian huomasin jo, nimittäin että ylimääräisen hihnan kiinnittäminen on hankalaa kun laukku kapenee ylöspäin. Eikä sekään varmaan ole hyväksi että vetoketju vedetään kiinni myös pohjasta ja väliin voi kerääntyä rapaa maasta suojauksesta huolimatta. Valmistajien olisi hyvä kuunnella käyttäjiä. Tämä saa nyt kelvata kun sen olen ostanut.  Kiitos kaikille kokemustenne kertomisesta.

Turut ja torit

ooharual
Seuraa 
Liittynyt22.5.2013

Muutin muutama vuosi sitten väliaikaisesti ulkomaille ja päätin siinä lähtöinnostuksissani viimein ostaa kauan himoitsemani United Colors of Benettonin laukut - hurjan kokoisen ison laukun sekä käsimatkakokoisen, jotka ostin settinä. Kyseessä olivat siis ensimmäiset pehmeät matkalaukkuni koskaan ja nyt olen varma, etten sellaiseen koskaan palaa. Suurempaa laukkua ehdin käyttää kerran ennen sen hajoamista - matkustin uuteen kotimaahani ja takaisin tullessa päättivät Finnairin pojat ilmeisesti, että nyt oli aika laittaa laukku vaihtoon. Laukku tuli hihnalta läpimärkänä, suuria ja levinneitä likatahroja täynnä olevana ja kulmasta kangas revenneenä todella pahasti, onneksi välikangas suojasi sisälläolevia tavaroita. Tein valituksen ja sovittiin, että mikäli laukkua ei saa korjattua, maksaa firma minulle uuden - tämähän se homman nimi lopulta olikin.

Uusi laukku on kovapintainen Samsonite, jonka kanssa ei kyllä pienintäkään ongelmaa ole ollut. Rullaa kuin unelma, lukot on mallia, jonka voi hyvillä mielin lukita sillä lentokentillä tulee olla niitä varten erityisavaimet. Vaikka matkalaukku hieman pienempi ja selvästi edeltäjäänsä tyyrimpi olikin, olen ollut siihen enemmän kuin tyytyväinen. Edelleen tosin harmittaa tuon setin hajoaminen, turhamainen kun olen.

Vierailija

Samsonite paljon kehuttu mutta kun..........

Tuli vahinko kun lauku kahva petti ja kukas sii ä joutuikaan maksumieheksi.

Takuu asioihi ei tahtonut kukaan ottaa kantaa, maahantuoja ohjasi valituksen tehtalle?

Ei oikein mielestäni kuluttaja kuuluisi ollami kään tehtaan kansa yhteydessä vaan jonkun joka on Suomessa.

Vierailija

Mulla on ollut käytössä kolme vuotta Cavalet, lentolaukku ja keskisuuri laukku. Kovia molemmat, neljä pyörää (ihan älyttömän kätevä) ja numerolukitukset. En oletakaan, että lennellessä laukku säilyisi moitteettoman näköisenä, kyllä niitä naarmuja tulee, kun laukkuja viskellään pitkin ja poikin. Olen kuitenkin ollut tyytyväinen, kestäviä ja melkoisia tilaihmeitä. Hintaluokka reilun 100e. Vanhemmillani on ollut Cavaletin kaksipyöräinen malli käytössä varmaan yli 10 vuotta. Toinen pyörä vaihdettiin jokunen vuosi sitten, meni takuuseen! Minulle kerrottiin että takuu on noin 5 vuotta (mutta ei esim korvaa sitä, jos esim. vetää sepelissä laukkua ja vetää kiviä siitä pyörien "läpi"). Suosittelen siis!

Travelman

Lennän aika paljon työni takia. Laukkuja minulla ollut vuosien mittaan sekä tunnettuja merkkejä että vähemmän tunnettuja yleensä Kiinan matkoilta ostettuja paikallisia. Aikanaan oli pitkään Carltonin pitkällä takuulla myyty iso laukku, joka sai kovaa käsittelyä, ja korjattiin maahantuojan tai lentoyhtiöiden piikkiin useita kertoja. Kesti todella hyvin käyttöön nähden. Paras hinta-laatusuhde on toistaiseksi ollut kiinalaisissa "high end" laukuissa. Kevyitä, tukevia ja toistaiseksi kestäneet kaiken. Isoin pettymys on ollut Samsonite, jonka 10v. takuu ei ole käytännössä totta. Viimeksi takuuajalla laukun aisan lukitus rikkoontui, ei korjattu takuuseen, koska kuulema ei ole varaosia saatavissa Samsonitella. Vian takuunalaisuutta eivät mitenkään kiistäneet, mutta eivät vaan korjaa. Kysyessäni vastaavaa uutta tuotetta vaihtoehtoisena korjauksena, olisi pitänyt löytyä alkuperäinen samsonite-takuulappu, ilman sitä eivät kuulema tee mitään, vaikka laukussa on ommeltuna valmistusajankohdan kertova tag. Totesivat myös myyjäliikkeessä, että laukun ikä on sellainen, että takuu on voimassa, mutta Samsoniten maahantuoja ei kuulema tee mitään, jos tuo takuulappu puuttuu. Tämän takuuvedätyksen jälkeen meidän talouteen ei tule jatkossa yhtään Samsonite laukkua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat