Kommentit (14)

Vierailija

Ihminen voi olla niin eri tavoilla lahjakas tai raskas kuin kivireki kumppanina muista syistä kuin koulutuksen tai älyn puutteesta.

Älykäs ja koulutettu ihminen voi olla kumppanina myös hankala. Kuten, hän voi olla snobi, joka kirittää läheisiään ja ystäviään sillä, ettei hän anna hyväksyntää kenellekään muulle, joka "ei ole samalla tasolla kuin hän". Olisin itse ainakin paljon mieluummin vähemmän koulutetun ihmisen kanssa, jolla on tilanteiden lukemisen kykyä ja sosiaalista joustavuutta olla yhdessä ja keskustella erilaisten ihmisten kanssa kuin kaverin kanssa, joka halveksii kaikkia muita kuin hänen tasollaan olevia. Siitä tulee rajoite elämälle.

Muutenkin, ainakin itselleni on mukavampaa viettää sellaisten läheisten ihmisten kanssa, joiden kanssa ei tarvitse aina rakentaa jäykkiä kehyksiä, vaan elää spontaanisti ja nauttia elämästä sellaisena kuin se on. Snobbailijan kanssa aika kuluu siihen, että jatkuvasti on rakennetteva sellaista näyttämöä, jossa hänen kelpaa olla ja joka on hänen arvoisensa ja tasoisensa. Hohhoijaa.

Melko kuluttavaa sellainen elämä olisi, jossa muiden olisi jatkuvasti pinnisteltävä itseään älykkönä pitävän ympärillä, jotta tietämisen taso, harrastukset tai ystäväpiiri ja talous osoittaisivat, että oltaisiin jollakin tasolla.

Vierailija

Ilman koulutusta ei välttämättä tarvitse olla tyhmä, mutta tyhmän on hyvin hankala hankkia hyvä koulutus joten kyllä koulutus on eräänlainen indikaattori.

Luonnonlahjaakkuuksia tietysti aina löytyy mutta väittäisin että niilläkin on taipumus kouluttaa itseään mikä karsii niiden osuutta kouluttamattomien ryhmästä.

Väitän siis että tilastollisesti kouluttamattomien seasta löytyy enemmän tyhmiä kuin koulutettujen riveistä. Jos haluaa provosoida niin voisiehkä  tosiaan sanoa että jos ei ole koulutusta niin on tyhmä.

Vierailija

Akateemisesti koulutettuina on niin paljon pösilöitä ettei uskokaan, toki sieltä amiksesta tulee vielä sitä sakkaa enemmän. Typerimmät meistä luulevat vielä olevansa sivistyneitä ja älykkäitä - hoh hoi jaa!

Vierailija

Hauska paradoksi. Jos älykkyyttä (oppimis- ja soveltamiskykyä) kaikessa sen laajuudessaan voitaisiin absoluuttisesti numeroilla mitata, on toinen kumppaneisa aina toistaan tyhmempi. Onneksi ei tietenkään voi. Vaikka onhan se mukavampaa jutella ihmisen kanssa jonka puhetta ymmärtää.

Minähän en näiden parisuhdeasioiden päälle mitään ymmärrä. Minua nyt lähinnä vain häiritsee se miten väärin sanaa "älykkyys" yleisesti tiedotusvälineissä käytetään. Se miten paljon sitä tietoa/"tietoa" on päähän kertynyt ei välttämättä kerro henkilön lahjakkuudesta jollain kapealla osaalueella, mutta kyllä se ns. "älykkyys" paljon sitä edesauttaa. Yhtä paljon edesauttaa sopiva annos kunnianhimoa ja positiiviset elämänkokemukset, jottei kaikesta lahjakkuudestaan huolimatta ajaudu siwan kasalle.

Uskoisin muuten että tuon hiukan epämääräisen muotisanan "Tunneäly" löytää muistaakseni ainakin psykologian kirjoista termeillä interpersoonallinen älykkyys ja intrapersoonallinen älykkyys.

Vierailija

En minäkään kaikkea koulutuksen piikkiin laittaisi, sivistyksestä... mutta kyllä toki jotain pohjaa vuosien opiskelu antaa abstraktiotasolle ja konstruktiokyvylle. Toisaalta parhaimmat keskustelut saa yleensä ihan eri aloilta olevien ihmisten kanssa, jotka ovat "kotiläksynsä" lukeneet eli perehtyneet aiheeseen kiinnostavien lähteiden kautta.

Vierailija

Njoo. Itsellä on todella korkea älykkyysosamäärä ja sitä tietysti etsii ihmisiä, jotka olisivat edes etäisesti samalla viivalla. Valitettavan usein on tullut huomattua, etteivät nämä samalla tavalla ajattelevat ihmiset kuitenkaan omaa todellista älykkyyttä ja aika usein heillä tunnepuoli on jäänyt kolme-vuotiaan lapsen tasolle. Ts. itse käytän heistä ilmaisua lapsi, vaikka ikänsä puolesta he ovat pelkästään narsistisia psykopaatteja.

Tuollainen ihminen joka on jo ehtinyt tottua väistämään tunteita ja siksi pystyy suoriutumaan keskimääräistä paremmin ajatustoiminnassa ei pidä sellaisesta, että toinen suhteessa vaatii TASAPUOLISUUTTA - hän kun on mielestään aina ollut ja tulee olemaan muita parempi. Mikä parasta, kun suhde on loppunut omaan mahdottomuuteensa se on hamaan loppuun saakka tietysti minun vika, minkä ansiosta tämä vastapeluri saa sitten mielestään paskantaa niin paljon minun suuhun kuin vaan haluaa. Säälittävintä on varmasti se, ettei tuo osaa päästää vieläkään irti vaan on elätellyt yksipuolista suhdetta minun kanssa vuosia senkin jälkeen, kun olen toivottanut hänelle hyvää elämää ilman minua. Lue minun huulilta:

Ihan sama mitä teet, kunhan teet sen ilman minua.

Tiedät kuka olet.

Vierailija

Mielestäni Panu Rajalan kommentit Katri Helenasta ovat moukan ihmisen mielipiteitä.Sivistynyt ja älykäs ihminen ei koskaan arvostele puolisoaan(oli hän nykyinen tai ex)julkisesti.Olen myös sitä mieltä ettei älykkyyttä voi määritellä sen mukaan mitä jokin mensan testi antaa tulosta.Huipputuloksen saanut saattaa olla täys tumpelo kädentaitoja vaativissa asioissa.Sellaisia ihmisiä minä arvostan,en sellaisia jotka puhuvat suu vaahdossa"älyllisiä"ravintoloissa samanlaisten "älykköjen"kanssa.

Vierailija

Olisipa ihan kamalaa joutua elämään sellaisen henkilön kanssa, jota kiinnostaisi vain kulloinkin pinnalla olevat julkkisjuorut ja kaikenlaiset höpönlöpöviidaontähtöset! Pirun hankala itselle olisi kunnioittaa ihmistä, jolla ei ole kiinnostusta yhteiskunnallisiin asioihin ja kykyä keskustella muustakin kuin viikon ruokalistasta ja ripsien pidennyksistä. Yhteisiä kiinnostuksen kohteita pitää olla, meillä on liikunnan lisäksi mm. laadukkaat leffat ja hyvä kirjalisuus ja sohvalla iltasella saatamme hyvinkin innostuneesti keskustella yhteiskunnallisista asioista - ilman että se näivettää muuta aviollista elämää;)

Koulutus ei takaa sivistyneisyyttä, korkeasti koulutetuissakin voi olla melkoisia tollukoita putkikatseineen. Toisaalta kouluttamattomissa voi olla paljonkin älykkäitä ja sivistyneitä ihmisiä, joilla on laaja kiinnostus erilaisia asioita kohtaa ja kyky käsitellä niitä muutenkin kuin mustavalkoisesti. Toisin sanoen, tietyn alan koulutus ei takaa sivistyneisyyttä tai koulutuksen puute sivistyksen puutetta. Usein koulutuksen hankkii tietenkin sellainen, jolla muutenkin on intoa oppia uutta, muutakin kuin viimeisin hameen helman pituus ja bb-voittaja.

Älykkyys ja sivistyneisyys käyvät usein rintarinnan, mutta älykkyys ei takaa sivistyneisyyttä. Tunneäly taas on mielestäni jotain varsin normaalia sosiaalista pelisilmää, jota osalla on ja osalla ei, mutta se ei korvaa sivistyksen puutetta.

Valitettavasti nykyisin media - pikapikaa luetteva räikeästi otsikoitu hömppäjournalismi - on omiaan tyhmistämään ihmisiä. Ei tarvitse kuin katsoa tavallisten missiehdokkaiden yleissivistyksen tasoa, muodista ollaan perillä ja muuten ei maailmaa taida olla olemassakaan. 

Tyhmyyttä taitaa olla juuri se, ettei kykene suhtautumaan  kriittisesti lukemaansa tietoon ja arvioimaan sen luotettavuutta. Toisaalta täydellinen haluttomuus ja kiinnostuksen puute muuta kuin näitä hömppäilmiöitä kohtaan on mitä mittavin osoitus älyn puutteesta. 

Vierailija

Älykkään ihmisen kanssa on mielenkiintoista keskustella ja väitellä, oppia uuttakin. Sydämen älyä ja elämänkokemusta pitäisi löytyä myös. Maailmalla kiertäminenkään ei olisi haitaksi. Onnellisin ratkaisu olisi löytää tällainen mies kotoaan. Nyt joudun lainaamaan.

Vierailija

Miehille näyttää toisinaan jopa olevan toivottua, että nainen on älyllisesti heikompi. Katsoin ohjelmaa Sinusta on tullut pullukka, ja nainen oli paitsi pullukka, henkisesti aivan teinin tasolla: kiukutteleva, laiska ja negatiivinen. Ja treenattu mies jaksoi häntä tsempata. Ilmeisesti sai siitä naisen surkeudesta jotenkin itselleen itsetuntoa.

Mies saattaa kuvitella, että no jos nämä ja nämä ominaisuudet puuttuu, niin sitten tällä naisella on varmaan jotain muuta hyvää. Tulee sitten aikanaan yllätyksenä, että ei ihan menekään niin. Ainakaan tuosta ohjelman naisesta ei sitä kompensoivaa puolta näkynyt.

Mutta katselisiko joku nainen vastaavaa riippakiveä, josta ei ole mihinkään, ja miten pitkään? Eli elätät, ruokit, kehut ja tsemppaat ja toinen vain laiskottelee, ja on ihan totaalisen vetämätön ja hapan.

Vierailija

On se näin. Kokeiltu on. Pahinta on pönkittää vähemmän koulutetun ja ehkä vähemmän tienaavan kumppanin egoa. Keskustelunaiheet jäävät vähiin, ja väittelyä ei voi harrastaa, sitten kun seksi ja tunneäly eivät enää riitä.

Vierailija

Hyvän itsetunnon ja yleissivistyksen omaavat ihmiset eivät välttämättä HALUA opiskella vaan keskittyä siihen, mistä nauttivat tai muuten vain tekevät hanttihommia sen verran kuin sillä hetkellä on tarpeellista. Aika kadehdittavia ihmisiä kun saattavat matkustella ympäri maailmaa ja kerätä kokemuksia ja avartaa maailmankuvaansa. Se jos mikä sivistää ja tekee ihmisestä älykkään, ainakin tunnepuolelta. Pohjoismaissa lokeroidaan kaikki niin helposti ja jos et ole akateeminen, olet luuseri. Outoa kuitenkin , että maailmanlaajuisestikin omien ansioidensa kautta menestyneet rikkaat ihmiset ovat harvemmin akateemisesti koulutettuja. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat