Lyhytterapeutti?

Vierailija

Jäi vaivaamaan lehdessä esitelty "ratkaisukeskeinen lyhytterapeutti Wilma Shclizewski". Mikähän koulutus terapeutilla on? Terapeutiksihan voi kuka tahansa kutsua itseään (se ei ole lain suojaama ammattinimike kuten psykoterapeutti) ja kentällä "palveluitaan" myykin kirjava joukko. On jopa vaarallista, että ihmisten herkimmillä, intiimeimmillä ja haavoittuvimmilla mielen alueilla mellestää keitä tahansa.

Kommentit (3)

Vierailija

Lyhytterapeutti on käynyt 30-60 op suuruisen määrän opintoja, joita järjestää AMK tai psykoterapia instituutti. Painopiste on nimenomaan lyhyemmissä hoitosuhteissa kriisin tms yllättäessä, ei niinkään vuosiakin kestäviä hoitosuhteita. Ihan ok käytäntö mielestäni, esim. Sairastumisen tai omaisen kuoleman kohdalla, mikä ei välttämättä kuitenkaan tarvitse pidempikestoista psykoterapiaa.

Vierailija

Nimitys "lyhytterapeutti" kuulostaa älyttömältä. Terapia on lyhyt..ei terapeutti. Useimmat psykoterapeutit (kunnon koulutus ja oma psykoterapia käytynä) antavat myös lyhytkestoisia terapioita, vaikka olisivat erikoistuneet pitkiin. Traumapsykoterapeutit ovat erikoistuneet kriisien ja traumojen hoitoon. Suosittelen koulutetumpaa, ammattitaitoisempaa ja turvallisempaa ennemmin kuin pikakoulutettuja pikaterapioita.

Vierailija

Ymmärrän pointin, mutta kaikki ei tarvitse niin suurta apua kuin psykoterapeutti tarjoaa. Monelle riittää vähempi, kun kyse ei ole niinkään mielenterveyden kiemuroista vaan pikemminkin tavallisen ihmisen tavalliset kriisit. Itse sain parasta kriisiapua läheiseni kuollessa sairaanhoitajalta. Ei ollut kouluttautunut, mutta välitti ja kuunteli aidosti. Itse en olisi edes halunnut psykoterapeutille, olisin ajatellut, että ongelmani on kuitenkin niin tavallinen ja pieni verrattuna moniin muihin hänen asiakkaisiinsa. Eli itse olen sitä mieltä, että keskusteluapua ja tukea. Voi tarjota siihen soveltuva persoona, suurempiin ongelmiin psykoterapeutti.

Y

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat