Aikuisten interrail

Tirlittan

Luin tuolta toiselta puolelta matkaseuraa osiolta, olikohan turut ja torit nimimerkin kommentista maininnan aikuisten interrailista.

Aihe alkoi kiinnostaa.
Onko teistä tämän palstan käyttäjistä kukaan tuolla tavalla matkustannut, tai voisitteko ajatella tätä matkustusmuotoa omalle kohdallenne?
Koetteko interrailin rasittavaksi, olemmeko me tämänikäiset jo liian mukavuudenhaluisia moiseen reissaamiseen.

Omakohtainen tuntemus on, että mukavampi on matkustaa junassa kuin ahtaassa bussissa.
Kokemuksia ja mielipiteitä kehiin, kiitos.

Kommentit (14)

ihka hyvät

Kiskoilla tai maantiellä. Molemmat kyydit kelpaa. Valtaosa tulee kuitenkin mentyä busalla. Ei nämä nykyiset linjurit huonoja ole. Tuhti penkki,hyvä selkänoja, tilää laukuille. Ilmastointi. Sopiva vauhti, tykkään maisemia siikailla. Ei näet luotijunassa oikein ehdi mukaan.Linjuripysäkit on tiuhemmassa kun juna vie aina asemalle ja ryysikseen. Tuo penkin mitoitus on ilmeisesti samaa sarjaa kuin lentokoneissa. Eli aika tarkka,mutta kyllä 60kg solahtaa siihen sopuisasti. Jos tuuri on kohdallaan niin saa koko penkin hallintaan, voi jopa unet ottaa jos yötämyöden kulkee.

ihka hyvät

Kirjoitin himppu aiheen ohi. Varsinaista reilaamista harrastettiin kouluajan jälkeen näillä lähes jokapaikan könttälipuilla mutta eihän tuo enää sillee. Etappi kerrallaan, jommassa kummassa
eli busa tai kiskoilla

maijki

Antti Tuuri on kirjoittanut Euroopan junamatkailusta kivan kirjan - tuurimaiseen tyyliin. Juna on kyllä kiva peli, mutta ensin suositteln myös lentoa jonnekin etelämpään ja sitten seikkailemaan, näin matka joutuu sukkelampaan. Ei tuo aikaihmisten interrail niin paljon poikkea tavallisesta junamatkailusta, muuta kuin että tiketti on jo plakkarissa - tosin istuinpaikkavaraukset on sitten muistettava kuitenkin lunastaa erikseen. Esim Italiassa olemme paljon liikkuneet junilla, nehän kulkee paremmin aikataulussa kuin tämä kotimainen ;)

Jopa isännän olen innostanut tähän junamatkailuun, hänellä kun oli ennen asenne ettei lähde yhtään mihinkään \'rinkka selässä\'.

Turut ja torit

Maailma muuttuu Eskoseni.. Itse Ruotsin läpi 90-luvun lopulla junalla matkustaneena suosittelen myöskin halpalentoa kohdemaahan. Näin säästyy aikaa. Nykyään monessa maassa on omia edullisia viikon/kuukauden junalippuja jotka ovat jopa Interrailia halvempia, mm nuoriso/ yli viiskymppisten lippuja. Olen kuullut että joissakin maissa eläkeläiset matkustaisivat ilmaiseksi. Onko täällä kävijöillä kokemuksia? Parasta junalla matkustamisessa on matkaseura. Junassa tutustuu pakostakin kanssamatkustajiin. Interraillipun hyvä puoli on että voit hypätä pois junasta jos näkyy jokin mukavan tuntuinen paikka ja jatkaa matkaa myöhemmin. Paikkalippupakko on vain nopeissa junissa. Itse säästin hotellimaksuja nukkumalla yöjunassa. Aamulla odotti uusi maa eikä matkustamiseen tuhlautunut ylimääräisiä päiviä.

ratevat pari kolme tuntia

Liikkumistavat ja kulkuneuvot vaihtee. Minusta parasta on vossikkakuskit ja rento rauhaisa lenkki Bulgarialaisessa maalaiskylässä.

Kevyesti ohjaksilla hevosen kupeille näpäyttäin tai suuta muiskauttaen. Siitä se hemmottelureissu alkaa.

jatko-osa

Pahoittelen kirjoitusvirhettä Nämä miniläppärit ei satu sormien kokoluokkaan.

Tuo Bulgaria tuli nimettyä kun on tuoretta kokemusta. Mutta on näitä alkukantaisia kulkuneuvoja muuallakin.
Ei hätäisille matkaajille.

kaikki hyviä

Laivat, junat, lentokoneet, linja-autot, henkilöautot.
Mahdollisuuksia on mikä lienee positiivinen asia.
Valinta tapahtuu itsekunkin otsalohkossa joko omana tai ystävän suosittelemana.
Paljolti riippuu kohteesta, käytettävästä ajasta, kulunkitilin suuruutesta.

On itseasiassa kiva pohtia tuollaisia kun reissuun on lähtöä tekemässä.

951753

Kaikki kulkupelit käyttöön. Matkailijoiden kokonaismäärä on ylittänyt miljardin rajapyykin.

Lukema voi olla epätarkka, mutta mitäpä tuossa miljoonan lipsus merkkaa.

Vierailija

Lennot Sveitsiin, käytössä Swiss Pass 2 vk - eli rajaton junien käyttö interrail-tyyliin, mutta tyylikkäämmin ;)  Samoilla reiteillä paikallisjunat kuin sikakalliit Glacier ja Bernina express - vähän visiittiä siinä ohessa Italian puolellekin. Ehdottoman hieno yhdistelmä patikointiin, gondolit saa pääasiassa passilla puoleen hintaan. Suosittelen, eipä ole maisemissa moitteen sijaa. -maijki-

Vierailija

Olin kesällä 2013 vähän erilaisella Interraililla isäni kanssa (olin silloin itse 23, isäni eläkkeellä 67v). Molemmat ollaan matkustettu paljon, edellisestä yhteisestä reissusta oli kuitenkin liki 10 vuotta. Reissu ylitti kaikki odotukset, vaikka oltiin aika epätavallinen reilipari :D

Lensimme ensin Puolan Varsovan kautta Krakovaan, josta matkasimme yöjunalla Slovakian Bratislavaan. Yöjunaa ei sen jälkeen käytetty, samalla hinnalla yöpyi mukavasti hostellissakin ja päiväjunat ovat nopeampia taittamaan matkaa. Slovakiasta menimme jokilaivalla Wieniin, sieltä parin yön jälkeen Brnoon. Tsekissä kävimme lisäksi Prahassa ja Olomoucissa. Sieltä sitten palattiin Puolaan, josta lento Suomeen. Matkalla olimme yhteensä 14 päivää, mikä oli ihan sopiva aika :)

Matkustimme elokuussa sesonkiaikaan, mutta hinnat olivat edullisemmat mitä yleensä pelotellaan (Kallein huone taisi olla 30€/hlö) Huoneet varattiin netistä edellisenä iltana, paikkaliput ostettiin samana päivänä juna-asemalta. Lentoliput varattiin 1,5kk ennen matkaa. Matkustaminen oli todella helppoa ja yllättävän nopeaa, suosittelen. Sopii hyvin aikuisille matkaajille, jotka haluavat nähdä paljon lyhyessä ajassa :)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat