Istuinpaikkojen varaus

Tirlittan

Varaatteko lennoille istuinpaikat etukäteen ja mitkä paikat ovat mielestänne niitä parhaita?

Itse en ole varannut koska lennän pääasiassa lyhyitä lentoja.
Olen luottanut hyvään onneen ja aina on löytynyt matkakaverin kanssa vierekkäiset paikat, viimeisellä reittilennolla saimme jopa exit paikat.

Kommentit (15)

Istuja

Netissä tehdessäni lennolle check inin, varaan aina myös istuinpaikat. Mahdollisimman edestä, läheltä vessoja. Halpisyhtiöillä istuinpaikkojen varaamisesta joutuu maksamaan, joten niihin en varaa etukäteen.
Lyhyillä /Euroopan/ lennnoilla ei ole niin väliä,missä istuu, mutta pitkille lennoille on mukava saada vierekkäiset paikat ja mielellään sellainen rivi, missä on vain kaksi istuinta. Exit-paikoille pääsee tuurilla.

vanhamies

Taas taisi olla nojatuoli tuo edellinen?
Mitäs sitten: pitkillä valmismatkoila haluaisin aina exit-paikan, ikääkään ei ole liikaa ja vielä fysiikka kunnossa.No joo, myönnän ex-sotilas. Kymmenen vuotta ja vielä menen.
Oikein pitkälle matkalle (>10h) pyrin myös hakemaan paikan jossa edes jalkatilaa, koska en halua olla se idiootti jonka on pakko kallistaa istuin (koska minä olen lippuni maksanut), meinaan ottaa polvet penteleet vastaan? Anteeksi fontti, en halua huutaa, mutta kun laitan kysymysmerkin, fontti suurenee? Mikä ihme?
Palatakseni asiaan: reittilennoille voi esittää toivomuksia, mutta jos oikeasti haluat sen nukkumapaikan, osta se lippu, älä luota mailijäjestelmään, sehän on vain sinun parempi luokka ehkä sitten jos on maksavilta asiakkailta tilaa. Et sillain.......
terv kaikkiin nojatuoleihin suomeen!!!!

Taru

Euroopan-lennoilla ei tosiaan juuri ole väliä, missä istuu. Mieluiten otan käytäväpaikan, ja keskipaikkaa välttelen, jos valinnanvaraa on, mutta kaikki menee.

Netissä kun teen lähtöselvityksen, niin toki siinä valitsen paikan, mutta etukäteen, siis lentoa varatessani, en paikan valitsemisesta maksa. Sehän nykyään maksaa mm. Finnairillakin.

ticotico

Thaimaan matkoille olen nyt varannut istumapaikat etukäteen(ja maksanut niistä) koneen keskiosasta, ei ihan lähellä vessoja(koska ihmiset tulevat luonnollisesti jonottamaan lähelle wc-tiloja ja lisäksi lapsiperheet istuvat lähellä vessoja...lapset sinänsä eivät minua häiritse)
Eli haluan vain rauhallisemman paikan ja sellaisen missä on 2 istuinta vierekkäin. :)

Euroopan matkoilla ei ole väliä missä istuu, mutta toki toiveena on istua perheenä lähekkäin (kun lapset ovat mukana)ja aina tämä on onnistunutkin.

eli välillä varaan paikat etukäteen(ja maksan kiltisti), lyhyimmillä matkoilla varaan paikat lähtöselvitystä tehdessä tai vain luotan tuuriin.

Talven matka koittaa pian, saa nähdä miten nappiin paikkavaraus osui ;)

tupu

En varaa Euroopan matkoille, mutta kun mies on lähes kaksimetrinen ja diabeteksen takia huonojalkainen, niin pakko varata pitemmille reissuille. Tosin, juuri tästä syystä, pitemmät matkat jääneet aika vähiin. Ikä tekee tehtävänsä tässäkin asiassa, en itsekkään ole kovin kiinnostunut enää yli kymmenen tunnin lennoista. Viimeksi lensin välin Helsinki-Tukholma, ei paikkavarausta, eikä sillä mitään väliä ois ollutkaan.

Lelle

Lomalennoilla on yleensä otettu exit, jos vaan on ehditty. Muuten tulee käytyä tuossa ihan lähialueella (Saksa) niin sen matkan pärjää vähän pienemmälläkin tilalla.

-maija

Kerran olen varannut. Se oli viime vuonna välille Helsinki-Bridgetown ja paluulennolle myös. Olisin varannut seuraavalle matkallenikin, lennolle Helsinki-Santo Domingo / Montego Bay-Helsinki, mutta kun ei voi niin ei voi...harmillinen tuo Monarch -lentoyhtiö.

Raili

Olen varannut paikat jo useammalla kerralla. Toiveemme on käytäväpaikat ja mahdollisimman edestä. Turkissa varauksemme kumottiin, mutta saimme tilalle eturivin paikat, jossa sitten istuimme kahdestaan kolmen rivillä. Olipa kerrankin tilaa ja lentoyhtiö palautti maksutkin.

AjnaAlie

Pitkille lennoille (yli 10 tuntia) varataan kylla paikat (vaikka maksaiskin muutaman euron). Viimeksi joulukuussa Meksikon lennolla, kaksikaytavinen Airbus, paikat kaksin istuttavalta rivilta, ei kovin kaukana vessoista! Paasee helposti muita vaivaamatta kaytavalle jalkoja lepuuttamaan:)
Tanne Teneriffalle ei kannata varata, on niin lyhyt lento.

kaupunkimatkaaja

Lyhyille lennoille ei ole mitään järkeä ostaa istumapaikkaa.
Aina on paikka kuitenkin. Kotimaassa lennän useimmiten yksin.
Kun olen ostanut netistä kaupunkilomia , on myös matkakaveri saanut viereisen paikan ilman mitään paikkavarausta.

Arja

Olen joskus yrittänyt varata lomalennolle, mutta aina joku ehtii ensin! Kerran lomalennolla oli perhe, jossa 2 nuorta ja 2 aikuista oli varannut kaikki exit paikat ja lennolla tulikin ilmi, että kyseessä oli lentoemäntä. He olivat normaalikokoisia melko pieniä ihmisiä. En enää lennä lomalennoilla, vuorokoneessa en varaa milloinkaan istuinpaikkoja, aina olen saanut hyvät paikat! Istuinpaikasta en halua maksaa mitään ylimääräistä,samaan kohteeseen pääsee ilman lisämaksuakin.

Igors

Varasin/maksoin juuri istuinpaikat lomalennolle Egyptiin. Voinee olla että lentoaika olisi ollut juuri ja juuri sellainen että ei olisi mitään paikkavarausta edes tarvinnutkaan, mutta tyttärentyttärien mukavuutta ajatellen etupenkit sitten kuitenkin meille maksoin.

Aika heikkoa toimintaa Finnairilla kylläkin on sillä mistään en saanut kotimatkalle paikkoja varatuksi. Maksu piti maksaa luottokortilla, eli pankin välityksellä ei voinut maksaa. Ei tuo nyt silti haitannut mutta yleensä netistä tavaraa/palvelua maksaessani se kyllä on käynyt kätevästi pankkimaksulla.

Mikäli vaimon kanssa oltaisiin liikenteessä niin lyhyet noin viiden - tunnin matkat kyllä menee ihan ilman mitään isuinpaikkojen maksamista. Tosin yritän kyllä netistä matkan lähtöselvitystä tehdessäni katsella josko olisi itsellemme sopivia paikkoja jäljellä.

Vastaavasti sitten pidemmät lennot pyrin istuimien suhteen hoitamaan maksamalla itsellemme mieluisat paikat. Esim tulevaa Kuuban matkaa varten ostan kahden istuttavan ikkunapaikan. Siinä on hintalaatusuhde minun mielestäni kohdallaan. Esim. Comfort Class on kyllä aika makean tuntuinen mutta onhan hinta minun mielestäni kylläkin hyötyyn nähden liian suolainen.

Aina exit paikat

Igors finnairilla myydään nykyään paikat 30 päivää ennen ja paikkamyynti alkaa vielä paikallista aikaa. Meilläkin oli mukavaa kun joulukuun Meksikon tulomatkalle piti herätä keskellä yötä varaamaan tulopaikkoja.

Igors

Näinhän tuo menee kuten Aina exit paikat kirjoittaa

Paikkamyynnin aloitusajankohdan takia olen joskus jopa kahden aikaan yöllä ollut koneella exit-paikkoja \"kyttäämässä\".

Nykyään pyrin katsomaan mikä lentokonetyyppi on mihinkin menossa. Esim Airbuss xx jossa on kaksi käytävää on aivan sopiva vaikka pidempääkin lentoa ajatellen. Siinähän nuo ikkunapaikat ovat jo niin mukavat että en edes exit-paikkaa kaipaa.

Ps. Hämmästyttävästi sain eilen illalla sitten kertaheitolla varatuksi Egyptinmatkan paluulennollekin istuinpaikat. Kuten aiemmin kirjoitinkin niin vielä iltapäivällä monen yrityksenkään jälkeen se ei onnistunut.

kantis

Mielellään istuu myös lyhyemmillä eli Euroopan lennoilla mahdollisimman edessä (myös reittilennoilla).Joskus varataan heti kun se on mahdollista. Ainakaan pluskortin omaavalle se ei maksa mitään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat