Kiertomatka

kaupunkimatkaaja

Ajatuksissa eli lähes varmaa se että tänä vuonna jollekin kiertomatkalle.
Tarjontaa on, eri maita, valinta ei ole helppo.
Joillain on vaatimaton hotelli eli kaukana keskustasta, se ei oikein houkuta. Sopii niille jotka kävelevät orjallisesti oppaan perässä.
Irlannin kierto (3 potentiaalista järjestäjää), Liettuan kierto jossa pysähdykset myös Riiassa, Puolan Krakova-Varsova.
Nuo nousevat kärkeen.
Onko kokemusta näistä jostain?

Sivut

Kommentit (29)

Lomaa

Olen käynyt mainituissa paikoissa,
jälkimäisissä useamminkin.
Hienoja maita kaikki, paljon nähtävää ja koettavaa.

En ole käyttänyt valmiita ohjelmia,
vaan tehnyt ominpäin itseä kiinnostavan retken.

Silloin saa mitä haluaa,
eikä tarvitse odottaa kun bussia puretaan / lastataan, ja aina on joku myöhässä,
joku laahustaa, jollain on kiire....

Saa syödä silloin kun huvittaa, ja mitä huvittaa.
Saa käydä kaikissa linnoissa, museoissa ja kirkoissa,
tai ei yhdessäkään, jos haluaa oikeaa elämää.
Majapaikankin saa valita halujen ja kukkaron mukaan.

Paljon etuja.

Vuokra-autot on nykyään varsin halpoja,
ainoa murhe on suurten kaupunkien keskustat,
parkipaikan jos löytää,se kyllä maksaa.

Balttia ja Puola vieläkin varsin edullisia matkakohteita ominpäin liikkuen.
tietenkin Viroa lukuunottamatta joka on hinnoitellut itsensä ulos ajat sitten.
Palvelukin on jotain muuta kuin siedettävää.

Vasta ostin lipun Japaniin, kaikki muu vielä auki.
Niin on paras.

matkalainen

Edellisen \"vastausviestin\" kirjoittaja ei ymmärtänyt kysmystä.
Aloittaja haluaa kulttuurimatkalle vaihtoehtoisiin maihin. Lyhyessäkin ajassa saa käsityksen maasta, kokee useita kaupunkeja jne.
Hyvät hotellit (siis ihan oikeat hotellit, jopa linnamaiset) ovat inhimillisiä hinnoiltaan silloin kun ostaa luotettavan matkanjärjestäjän
paketin. Kiertomatkalla on vallan erilaista porukkaa kun rantalomien retkeillä.
Enempää en sano.
Kiertomatkojen hinnat ovat suhteellisen korkeita, mutta siitä huolimatta ovat suosittuja ja rahalle saa kyllä vastinetta.

virkamiesnainen

Minulla on paljon kokemuksia kiertomatkoista. Olen käynyt niin Matkapoikien kuin Matkavekankin kiertomatkoilla. Nyt mielestäni paras hinta/laatusuhde on BP-matkoilla. Käykääpä vilkaisemassa nettisivuillaan.

virkamiesnainen

Bp-matkat on raisiolainen muutaman vuoden matkatoimistona toiminut entinen harrikkatarvikeliike, joka tekee myös moottoripyörämatkoja. Matkat myydään useinmiten loppuun. Ovat useita satoja euroja vastaavia matkoja halvempia, koska omien sanojensa mukaan järjestäjät eivät haluakaan kerätä suuria voittoja. Hotellit ovat korkeatasoisia. Nettisivut löytyvät helposti googlettamatta BP-matkat. Minulla ei ole muita siteitä firmaan, kuin että olen matkalla ollut ja olin tyytyväinen. Eli en ole heidän agenttinsa. Myös nais- tai miespaikan voi varata.

Tirlittan

Tuo Krakova- Varsova kiertomatka on ainakin minulle aivan uusi, en muista aiemmin sellaiseen törmänneeni.
Matkapoikien matkaohjelma näyttää hieman heppoiselta, nuo kohteet on helppo käydä läpi omatoimisestikin jos on vähääkään kielitaitoa.
Positiivista on tuo matkan edullinen hinta.

Lomaa

Jos kaupunkimatkaaja ja matkalainen on sama henkilö sitten en sano mitään.

Vaan jos, kuten arvaan, eriseuraa,
ihmettelen että mistä voi tietää mitä toinen haluaa, minä en ainakaan siitä aloituksesta löydä kulttuuria.

Ainoa maininta on että kaupunkiin, mitä sitten tarkoittaneekin.

Olen kerran maksanut itseni kipeäksi, siis laillisesti ryöstetty, kiertomatkalla.
Sellainen sopii perässähiihtäjille jotka tekee niin kuin joku käskee.
Ei tarvitse ajatella eikä nähdä vaivaa mistään.

Parin kuukauden päästä teen samaan maahan retken uudelleen.
Palaan asiaan miten meni laatu ja hinnoittelu.
Epäilen että paljon jää pörssiin ylimääräistä.
Ja ei tarvitse odotella muita kolmekymmentäensimäiseltä temppelivierailulta.

Erikoismatkojen,
mitä nämä kiertomatkat kaiketi on,
niiden kate on paljon massamatkoja parempi.
Joku sen maksaa ja joku saa.
Minä haluan käyttää sen itse, minua kiinnostaviin asioihin.

Minä menen mieluimmin sinne minne itse haluan,
en sinne minne joku luulee minun haluavan.

Onneksi nykyään on vaihtoehtoja, jokaiselle, varmasti löytyy sopiva, enemmänkin....

Massamatkojen hinnat on kiristetty piukkaan,
niihin ei ominpäin pysty,
sen sijaan kalliissa erikoisretkissä on itsellekin sijaa.

Marjuska

Lomaa; kiertomatkoja käyttävä valitsee matkansa myös sen mukaan minne haluaa, valinta tehdään siinä vaiheessa kun matkaa varataan. Kiertomatkoista on matkasuunnitelmat valmiina ja niiden mukaan mennään.
Kiertomatkoja on myös monenlaisia, kaupunki-, luonto- kaukomatkoja ja erilaiset harrastusmatkat.
Joihinkin on jopa pakollista olla paikallinen opas.
Huomioon otettava seikka on ohjatut/omatoimiset kaukomatkat joissa matkavakuutus edellyttää useimmiten valmista reittisuunnitelmaa ja opasta, hintaero tulee tässä toisinpäin omatoimimatkaajaan.
Toisaalta kiertomatkat antavat muutakin, opastuksen, parhaat nähtävyydet valmiina, kivan ryhmähengen, kuljetusten sujumisen, ongelmat selvitetään matkanjärjestäjän puolelta jne. Meneehän siinä osittain valinnan vapaus ja reittisuunnitelmien muutoksen mahdollisuus. Toisaalta kiertomatkat ovat jo sen verran kalliita että ne valitaan huolellisemmin kuin vastaavat omatoimireissut ja tämän väitteen esitän omasta kokemuksesta.

virkamiesnainen

Mitä täsmällisin ihminenkin voi joskus eksyä, ja niin toiset joutuvat odottamaan. Minulle kävi kerran niin, että olimme pitsalla ja ajan piti hyvin riittää, mutta laskua ei vain tuotu. Lopulta kun aioimme lähteä maksamatta, tuli se laskukin. Silloin myöhästyimme muutamalla minuutilla. Ja tällaisia voi varmaan sattua kenelle tahansa.
Mutta myönnän että ne myöhästelijät ovat yleensä aina ne samat ihmiset, mutta ei niitä nyt ihan joka matkalle ole osunut.

Trippaaja

Ehdottomasti kannattaa itse varata ja suunnitella!
Jos englannin kielen taito riittää, niin tarjouksia pyytämään ja kyselemään.
Esim.Usaan on usein tarjouslentolippuja 400-600 eurolla (menopaluu)pääsee johonkin suureen risteyskaupunkiin, mistä voi jatkaa matkaa mihin tahansa. Väli-Amerikkaan pääsee nopeasti ja halvalla esim. Miamista tai Dallasista, Houstonista.Los Angelesista pääsee vaikka Hawaijille.
Hotelleissa on valinnan varaa. Tripadvisorista voi lukea arvioita majoituksista. Paikallisilta matkanjärjestäjiltä olemme aina varanneet retkiä esim. San Franciscossa punapuumetsä- ja Alcatrazin vankisaariretkelle. Tulee halvemmaksi kuin valmiit kiertomatkat.
Mutta hyvä englannin taito täytyy olla ja rohkeutta kysellä.

aloittaja

Päätös on Irlannin kiertomatka, joko MatkaVekka tai Matkapojat. Viimemanitulla on laadukkaammat hotellit.Tuollaiselle matkalle ei haluta kyllä omatoimisesti, säästää aikaa, kuljetukset on järjestetty ja porukka tuollaisilla on yleensä kulttuuriväkeä, ei mitään hulabaloosakkia.
Sen sijaan lähimatkoille kuten Baltin kahteen eteläisempään maahan menee mieluusti omatomisesti.
poikkeus Baltian reissuissa on LänsiLiettuan kierto joka omatoimisesti \"junaillen ja Busseilla\" olisi aika vaivalloinen.
Lisäksi kun matkustaa usein oamtoimisesti kaupunkeihin, on välillä rentoa ottaa opastettu matka.
Böömin aarteet-matka on myös hieno, sellainen on kerran tehty, nyt on ohjelma vähän eri. Ehkä se vielä uudelleen jossain vaiheessa. Tänään tuli aamupäivällä TV1;stä lyhytohjelma Cesky Krumlovista joka on juuri tuolla Böömissä, ihana maailmanperintökaupunki.

virkamiesnainen

Sotahistoriasta kiinnostuneet: Lomalinja järjestää kiertomatkan Normandian rannikolle.
Olen joskus ollut vastaavalla, toisen matkanjärjestäjän kiertomatkalla.

mukana ollut

Tiedä tuosta kulttuurista. Meidän matkalla oli ryhmä joka tutustui Irlantilaiseen olutkultuuriin. Dublinissa pubeja riittää ja joka ilta oli ryhmällä olutfestarit.

Tirlittan

Kulttuurilla on taipumus taipua mitä moninaisimpiin muotoihin.

Onnittelut kuitenkin aloittajalle valinnasta.
Vuosituhannen alussa lensimme Dubliniin, vuokrasimme auton ja kiertelimme Irlannin maaseutua.
Yövyimme BB paikoissa, se on oiva tapa tutustua paikallisiin, useat kertoilivat kelttiläisiä satuja ja tarinoita.
Nummet isoine lammaslaumoineen ovat myös näkemisen ja kokemisen arvoisia.

Mukana oli sukulaispariskunta jonka nyt jo teini-ikäinen tytär sai alkunsa tuolla matkalla.
Ja kuinka ollakaan, tytöllä on leiskuvan punaiset kiharat hiukset!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat