Finnmatkat kuse**aa Thaimaan lomalaisiaan

Finnmatkojen tapa

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013010816533167_uu.shtml

Finnamatkojen kone teki pakkolaskun Venäjälle mikä tietenkin ikävää mutta nyt Finnmatkat yrittää kusettaa asiakkaitaan korvausten kanssa tarjoamalla vain 10 prossaa matkan hinnasta eli reilun satkun.

Uusien EU tason määräysten mukaan korvaus kuuluisi olla 600e/matkustaja sekä korvaus ansionmenetyksestä.

Ensin palellaan jääkylmällä lattialla ilman ruokaa ja juomaa ja sitten kustaan silmään.

Kommentit (12)

peippo

Kannattaa pitää oikeuksistaan kiinni. Vaikkakin tuo. 600€ on korvaussummana aivan naurettavan suuri muutaman tunnin nälästä ja kivilattialla nukkumisesta.

AjnaAlie

Valmismatkojen lomalentojen korvaukset ovat aivan eri asia kuin reittilennoille määritellyt! Turha mustamaalata matkanjärjestäjää, voisitte sensijaan olla tyytyväisiä, että korvauksia ylipäätään luvattiin heti ilman taisteluja!

Pysykää kotona

Tässä tapauksessa oli selvästikin kyse force majeure-tilanteesta, eli Finnmatkat ei ole millään lailla syyllinen välilaskuun. Mielestäni tuo 10 % korvaus on täysin kohtuullinen ja ihan hyvää hyvyyttään Finnmatkat maksaa, nimittäin voipi olla, että tällaisessa force majeure-tapauksessa ei tarvitsisi maksaa yhtään mitään. 600 euroa ei ole mitenkään realistinen, ei Finnmatkat ole tehnyt mitään väärää. Joka sitä lähtee hakemaan, vaikkapa oikeusteitse, häviää satavarmasti. Ja muuten aivan käsittämätöntä narinaa porukalta, hävetkööt!!! Jos tuollaisella asenteella lähtee matkoille, on kerta kaikkiaan parempi pysyä kotona.

Tirlittan

Ihan vaan mielenkiinnosta: Jos tekniset viatkin lasketaan kuuluviksi force majouren piiriin, niin mitä ovatkaan ne syyt jotka jäävät piirin ulkopuolelle?

lue ensinille

Lainaus:
Kannattaa lukea pakettimatkojen korvausmenettelystä ennen kun latoo naurettavia väitteitä 600 eurosta.

Et ole enää ajantasalla. Vanhat Suomen säännökset sanoi että 10% matkanhinnasta mutta uudet juur voimaantulleet EU säännöt jotka menee Suomen lakien yli sanoo että 600e/matkustaja + mahdolliset korvaukset ansionmenetyksistä.
Varmaan kova paikka näiden noudattaminen Finnamatkoille mutta kokeilevat menevätkö asiakkaat lankaan.

Toscana

Meillä viime kesänä loppui matka Franfurttiin kun lintu oli lentänyt (?) moottoriin. Yhdeksän tuntia jouduttiin odottamaan kun seuraavalle lennolle ei mahduttu. EU Suomen viranomaisen kanta oli että emme myöhästyneet päämäärästä. Ei korvausta. Toki kuitenkin lentoyhtiö maksoi hyvää hyvyyttään (?) 40 euroa per nenä korvausta. Force major oli siis linnun syytä.

Kiitoskiitos

Mistä löytyisi mustaa valkoisella tuosta asiasta, että koskeeko tuo \"600 euron korvaus\" siis tosiaankin myös charterlentoja? Tässä Eu päätöksessähän on ajatuksena, että jos lento myöhästyy yli 3 tuntia aikataulunmukaisesta saapumisajasta, niin matkustajalla on oikeus korvaukseen, joka nähtävästi max on 600 euroa. Mutta: koskeeko se todellakin myös lomalentoja esim. Finnairilla, Thompsonilla, TUI:la jne ???? Tekisin itse omasta tapauksestani heti korvaushakemuksen jos saisin faktatietoa, joten jos jollain sitä on, niin kertokoon!

kiitoskiitokselle

Suomen lait ja EU lait on tuossa asiassa ristiriidassa mutta EU lait menevät Suomen lakien yli. Asiasta vaaditaan vain ennakkopäätös eli lähde ihmeessä taistelemaan asiasta. Takana on vahva lakiperusta.

kiitoskiitos yhä

Faktaa ja mustaa valkoisella kaipaisin edelleen , eli minkänimiseen tai -numeroiseen lakipykälään /päätökseen hakemukseni perustan? Olen vain lehdistä lukenut aiheesta, en ole lainoppinut, mutta varmaan jokin pykäläp itänee olla mihin vetoan. Löytyykö täältä apua, vai soittavatko kaikki vain suutaan ilman oikeaa tietoperustaa.

lentomatkailija

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, jos lento myöhästyy hyvin reippaasti, ja on kyse lomalennosta, mutta matkustajalla on lennolle ostettuna vain lentopaikka, ei varsinaista valmismatkapakettia hotelleineen. Jos matkanjärjestäjä olisi vasttuussa, korvaus olisi vamaankin tyyliin \"10 % matkan hinnasta\" eli ei juuri mitään vrt. tähän Finnamtakojen tapaukseen - jos taas lentoyhtiö olisi vastuullinen, niin korvaussumma olisi tyyliin \"600 euroa\", joka olisi siis jopa lähellä lennosta maksettua alkuperästä hintaa. Mikähän on oikea \"valitusosoite\" ?

Ja miten on käytännössä : voiko korvaussumma siis jopa ylittää alunperin maksetun lipun hinnan?? Vähän kohtuuttomaltahan sekin kuulostaa, esim. jos on maksanut Euroopan lennosta vaikka 180 euroa ja myöhästymiskorvausta voisi saada 300 euroa...?

Tuo EU-säännöstö on (vaikka sen lukisi ihan suomeksikin) niin monimutkainen ja polveileva, että ihan helppo ei ole ottaa selvää siitä. Olisiko tässä vaikka Matkaopalehdelle artikkelin paikka: MITEN ASIAT IHAN KÄYTÄNNÖSSÄ MENEVÄT ? Muutamia esimerkkitapauksia voisi juttuun ottaa. Tuo oma kysymykseni esim. voisi olla jutun pohjana, vapaasti käytettävissä!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat