Elokuva joka herättää matkakuumeen

Peace

Tänä iltana tulee tv:stä Minun Afrikkani, Keniaan sijoittuva elokuva Karen Blixenistä, pääosissa Meryl Streep ja Robert Redford. Täytyy taas katsoa, vaikka tuleekin hirveä hinku safarille:)

Tuleeko mieleenne muita elokuvia, joiden takia herää matkahalut?

Minun Afrikkani siis Avalla klo 21:)

Kommentit (14)

Tirlittan

Nykyään tulee televisiosta paljon hyviä dokumentteja jotka laittavat menojalan vipattamaan.

Varsinaisista elokuvista: On hyvä että Sinuhea esitetään hyvin harvoin, Kuolema Niilillä ja Bond leffa 007 rakastettuni on meillä julistettu pannaan.
Ne aiheuttavat minussa oireilua ja levottomuutta, tunnen olevani väärässä paikassa väärään aikaan.

virkamiesnainen

Hitchcockin elokuva North by Northwest (suomennettu kätevästi: Vaarallinen romanssi). Elokuva toi lähtemättömän halun matkustaa Pohjois-Dakotaan. Pääsin toteuttamaan haaveeni v. 2009. Olihan se vaikuttavaa, vaikka ihan kosketusetäisyydelle presidentteihin ei pääsekään.

tupu

Taru Sormusten Herrasta, vaikka jo sitä ennenkin
on haaveissa ollut Uusi-Seelanti.
Myöskin Kuolema Niilillä, eli Egypti, vaikkei sitä
vanhanajan tunnelmaa tietenkään enää voi saavuttaa.
Kolmas on lähinnä sarjoista tuttu Yorkshire, siskoni kävi, oli ihan myyty!

sarjat

Minun Afrikkani herätti kiinnostuksen nähdä kirjailijan kotimuseo Tanskassa.
Englantilaiset laatusarjat herättävät kiinnsotuksen Brittein saariin.

maijki

Leffat ei niinkään pistä menokenkää vipattamaan, niitä ehkä vähemmän osuu kohdille mutta kirjojen tarinoiden perässä on tullut koluttua muutamakin paikka, mm kataarilinnojen rauniot eteläisessä Ranskassa sekä Carcasson, Meren katedraalin jälkeen oli pakko päästä Barcelonaan, Taivaan pilarit jatko-osineen herättivät intohimon upeisiin katedraaleihin muuallakin kuin Englannissa, Viisikoiden esikuva Corfe Castle katsastettiin jo teininä, mutta uudelleen omien muksujen kanssa. Venetsiaankin on jatkuva palo aina uuden Brunettin jälkeen, monista muista kohteista puhumattakaan, kuten Rooma ja sen yltäkylläinen historia tarinoineen. Yksi varhaisimmista paloista alkoi Pami-tytön paratiisista kymmenvuotiaana - Havaijin matkasta edelleen unelmoiden.

reissausta ja ruokaa

Katsoin juuri elokuva The Best Exotic Marigold Hotel, joka sijoittuu Intian Jaipuriin, ja alkoi tehdä hirveästi mieli päästä tutustumaan näihin pohjoisemman Intian suosittuihin kaupunkeihin. Kirjoittelin tästä blogiini: http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/2012/12/10/elokuva-best-exotic-m...

Toinen Intiaan sijoittuva länsimainen elokuva Darjeeling Express saa haluamaan lähteä koluamaan Intiaa junalla.

Muita voisi olla The Beach, joka saattaa innostaa etsimään Thaimaasta ihania rantoja.

Sitten tietysti Eat, Pray, Love esittelee Italiaa, Intiaa ja Balia.

virkamiesnainen

Elokuva \"Kuin surmaisi satakielen\" ei saa nyt matkustamaan juuri minnekään, kun Alabamakin on tänä päivänä jotain aivan muuta kuin 1930-luvulla. Mutta siitä saan loistavan aasinsillan: Huomenna Linnunlaulujen toivekonsertti Radio Suomi klo 18 jälkeen.

Tipi

Kiitos, viime vuonna jäi viserryskonsertti kuulematta mutta huomenna olen tarkkana kuin piekana. Tänä iltana tikkana telkkarin ääressä katsomassa Downton Abbey sarjaa. Se herättää minussa monenlaisia tunteita ja matkakuumeen.

Miiru

Aikanaan jo seitsänkymmenluvun lopulla katsoimme Kuolema Niilillä ja ei kun Egyptiin. Matka oli hieno Kairossa viikko ja junalla Luxoriin ja siellä vajaa viikko ja takaisin kotiin Kairosta.
Myös minun Afrikkani innosti Keniaan. Tietysti kaikki leffat Pariista ja Roomasta ovat lisänneet matkakuumetta.

AjnaAlie

Kirjat ovat mielestäni parempia kaukokaipuun herättäjiä kuin elokuvat, koska niissä jätetään enemmän kuvausten ja oman mielikuvien varaan. Waltarin Sinuhe oli minulle valtava lukukokemus, että halusin välittömästi päästä näkemään kirjan tapahtumapaikat. Työkaverini tosin palautti minut todellisuuteen väittämällä ettei siellä ole enää paljoakaan nähtävää:) Myös luettuani Frances Mayesin kirjan Toscanan auringon alla halusin nähdä Toscanan ja kirjan tapahtumapaikat, vaikka kirjan lukukokemusta ei voi tietenkään verratakaan Sinuheen.

Tättis

Ei elokuvan mittaa tarvita herättämään matkakuumetta, telkkarin Lentokenttä-ohjelma sytyttää poltteen jokaisella katselukerralla.
Vilkkaalla tunteenpalolla saavuttaa lähtijän tunnetilan lentokentän tohinassa.

Elokuvien tutunomaiset maisemat herättävät muistoja, ei niinkään enää matkakuumetta.
Lähinnä jälkipoltot vaivaavat;)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat