Tapauksia turvatarkastuksessa

Ulpukka

Onko tavaroitanne myllätty,tai itseänne \"kopeloitu\" kunnolla?
Minulle on sattunut ja usein.Yhtään kertaa ei mitään epäilyttävää ole löytynyt,mutta taidan olla vahän \"epäilyttävän\"näköinen.
Ennenvanhaan,kun Kanarian matkaajat tulivat myötälaitasessa Suomeen ja minä olin aina selvin päin,jouduin tullitarkastukseen.Aina.Lienee ollut virkailijoille turhauttavaa, kun ei löytynyt koskaan mitään kivaa.
Viimeksi viime keväänä Bangokin kentällä käsilaukkuni pengottiin viiteen kertaan.Se seilasi hihnalla eestaas,kunnes syyllinen löytyi.Ihan laukkuni pohjalla oli pieni pyöreä metallikantinen peili,sehän se tarkastuksessa hälytti.Mutta sama peili on ollut laukussani varmaan kymmenen kertaa ennen ,eikä koskaan kukaan ole tarkastanut laukkuani sen takia.

Lähtöpäässä kerran Helsingissä sama juttu,mutta silloin ei syyllistä löydetty.Ehkä se oli pienen pieni hakaneula,johon olin kiinnittänyt kotiavaimeni.Tai sitten ei.

Kropassani on hieman metallia ja se on aiheuttanut koomisiakin tilanteita maailmalla.Huvittavimmat tilanteet ovat olleet arabimaissa,joissa minut on viety erilliseen koppiin jonkun naisvirkailijan koplattavaksi.Kun ei muuten uskota, niin sitten käsketään kädet levälleen,jaloista nyt puhumattakaan.Koneella tutkitaan jokainen väli.Hyvä,kun ei ole tarvinnut sentään riisuuntua.
Mut sellaista se turvallisuus on,koska eihän tarkastjat voi tietää kenen lahkeissa minkäkinlainen \"pirulainen\" istuu.
Onko muillakin mukavia tarkastuskokemuksia?

Kommentit (5)

maijki

Minä olen lukuisia kertoja \'narahtanut\' fazerin suklaapatukoista, jostain syystä vekottimet eivät näe patukan folion läpi ja sitten siinä esitellään koko kansalle eväsvalikoimaa ;) Ja miksi näitä raahaan - siksi, että menen kokoustamaan maihin joissa ei ole lounaskulttuuria, kitataan iltakahdeksaan kaffia eikä mitään saa syötäväksi päivän mittaan, veren sokerihan siinä laskee olemattomiin ja palkintona kunnon migreeni. Eli esitellään valikoimaa jatkossakin...

Toinen perusteellinen syynäys oli aikoinaan Lontoossa, kun tenavat olivat pieniä - keräsin niiden kännykät housuntaskuista kassiini, samoin kamerat. Sitten kun ne kassista näkyivät, sitä sitten ihmeteltiin, vaikka pennut kuikuilivat siinä vieressä. Onko tämä varmasti rouvan, moneen kertaan - ei niiltä pennuilta mitään kysytty - akut irti ja kuvattavaksi joka ikinen vekotin. Ihmeen kaupalla lomakuvat pysyivät tallessa! Oppipa jälkikasvukin kerralla miten menetellä jatkossa ;)

safety

Koskaan ei ole ollut mitään hämminkiä turvatarkastuksessa. En kuljeta mitään kiellettyä mukana, yritän myös muistaa etten laita ylleni hametta jossa on jotain metallikoristeita. kengissäni ei ole rautaa myöskään.

Igors

Kun minulla on on metallia tuossa jalassa niin kyllä piippaa lähes joka kerta kun \"portin\" lävitse kävelen. Käsipelillä kun sitten etsitään piippaamisen syytä niin kyllähän se sieltä helposti löytyy.

Samoin matkalaukkuni tuntuu aika usein kiinnostavan siellä olevien, varmaan läpivalaisussa epämääräisenä näkyvien, kalastusvälineiden takia. Ennen kuljetin myöskin kalastusvapojani pitkässä putkessa ja sitä sitten tutkittiin innolla.

Otin kerran mukaani \"paukkuliivit\" eli sellaiset pelastusliivit joissa on kaasupatruuna joka veteen joutuessaan täyttävät nuo pelastusliivit. Menomatka meni hyvin mutta Vietnamista paluuta tehdessäni kuulutettiin takaisin ja siellä takahuoneessa sitten tuota yhdessä virkailijoiden kanssa tutkailtiin. Kaikki meni hyvin mutta enään en uskalla tuota mukanani kuljettaa.

Kerran Dubain lentokentälle saavuttuani matkalaukkuni tahdottiin jälleen tutkia. Avasin sitten laukun ja virkailjalle näytein noita kalastustarvikkeita. Muutaman laatikon avattuna kaikki oli ok ja sain jatkaa matkaa. Nyt jälkeenpäin olen todella onnellinen että en siellä sitten kuitenkaan joutunut aikaani mahdollisesti jopa putkassa/vankilassa viettämään.

Minulla oli käsitavaroissa dosetissa viikon lääkeannokset. Koletroolilääkettä ja sen tyylistä. Olin kuitenkin pakannut mukaan myös lääkärin määräämää erittäin voimakasta tulehduskipulääkettä jota voitaisiin pitää vaikkapa huumaavana aineena. Kun olin ajatellut että on viisaampaa ottaa mukaan, mahdollisen hukkaamisen varalle, myös matkalaukkuun saman annoksen kuin käsitavaroihinkin. Olin laittanut nuo pillerit sinne kalastusvälineiden joukkoon.

Kaikenlisäksi ko pillerit olivat purkista poimittuja ja näinollen irrallisena pakattuna pieneen muovipussiin joka oli sitten siellä yhdessä kalastuslaatikossa. Onneksi eivät tulleet esille ja nykyisin tiedän että Dubaissa on erittäin ankarat muodollisuudet jopa lääkärin määräämien lääkeaineiden suhteen. Esim. tuo tulehduskipulääke oli sellainen että sitä ei olisi saanut sinne mukanaan kuljettaa.

Arja

Kerran olin ottanut käsimatkalaukkuun kamman, jossa oli metallipiikki, joka tietysti näkyi läpivalaisussa, laukkua auki ja kaikki purettiin, kunnes kampa löytyi, mutta eihän nainen nyt ilman kampaa matkaan voi lähteä, joten tullivirkailija ystävällisesti otti tongit esiin ja veti piikin pois.;))
Kerran lennolla Kambodzasta Vietnamiin, olin unohtanut pienet kynsisakset käsimatkapakaasiin ja taas laukku auki ja kaikki pihalle, niin löytyi nuo pikku sakset. Ne otettiin pois ja laitetiin pieneen minikokoiseen pahvilaatikkoon ja ihmettelin tuota ja sitten kun saavuimme Vitnamiin niin nimeäni kuulutettiin lentokentällä ja pyydettiin saapumaan infoon, jossa minulle luovutetiin tuo pieni pahvilaatikko, jossa nuo sakset olivat :)) !Luulin menettäneeni hyvät Fiskarsin kynsisakset!

AjnaAlie

Pohjois-Thaimaan kiertomatkalla jouduimme menolennolla Helsingistä Bangkokiin vaihtamaan Bangkokin ulkomaan terminaalista maan sisäisten lentojen lähtötiskeille, tuolloin terminaalit olivat vielä saman katon alla. Minulla oli erillisessä muovikassissa Helsinki-Vantaan myymälästä ostettu merkkikonjakkipullo (vieläpä iso sellainen:)), jonka jouduimme yllätykseksemme jättämään turvatarkastajien juotavaksi! Syy: muovikassia ei oltu jostakin kumman syystä suljettu sinetöiden myymälässä! Isoa harmitusta lievensi se tosiasia, että pullo oli maksettu Finnairin ko. lennon myöhästymiskorvauksilla:)

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat