Ristikukkula Liettuassa

Kaktus

Ristikukkula- Krytziµ Kalnas Liettuassa on kiinnostava käyntikohde. Kukkulalle on tuotu ristejä jo satoja vuosia sitten.
Neuvostoliiton aikana kukkula risteineen tuhottiin maansiirtokoneilla 4 kertaa, mutta Liettualaiset toivat ristejä aina uudelleen.
Nykyään ristejä on 56.000 ja niitä tuodaan sinne lisää aina kesäisin.
Fransiskaanimunkit ovat rakentaneet luostarin kukkulan lähelle.
Myös kaupustelijat ovat löytäneet paikan,(valitettavasti) niinpä teollisesti valmistettuja ristejä myydään matkailijoille ristikukkulan lähistöllä.
Millaisia ajatuksia/tunteita ristikukkula on teissä herättänyt ?
Minä tunsin nöyrää kunnioitusta mysteerin edessä.

Sivut

Kommentit (18)

virkamiesnainen

Käynnistäni on muutama vuosi aikaa. Tuntemuksista on siksi vaikea kertoa. Mieleenjäävä paikka.
Kannattaa mennä, kun siellä päin liikkuu.

Anita 24

Vein Ristikukkulalle mukanani pienen metalliristin, olin ostanut sen lapsena käydessämme Valamon luostarissa vanhempieni kanssa. Ristikukkula on mieleenjäävä, erilainen käyntipaikka. Kannattaa käydä, se on suhteellisen lähelläkin, ei tarvitse istua lentokoneessa, voi käydä omalla autolla kun on reissussa Liettuassa.

Mathias R

Kiertäessämme moottoripyörällä Eurooppaa, kävimme myöskin Liettuassa ja Ristikukkulalla.
Siellä oli silloin turisteja tungokseen asti.
Tuo paikka tuhansine risteineen on varmasti ainoa maailmassa.
Ehkä tunnelma oli lähinnä harras, ihmisillä näytti olevan vakava ilme kasvoillaan.

Maria

Ristikukkulalla näin myös Krusifikseja ja Neitsyt Marian patsaita. Joidenkin tietojen mukaan ristejä olisi jo 100.000 ! Paavi johannes Paavali kävi siellä 90-luvun alkupuolella, hänen käyntinsä jälkeen kukkulan lähelle rakennettiin nykyisinkin toiminnassa oleva munkkiluostari.
Varsin erikoinen, mielenkiintoinen paikka.

Alex

Siauliain kaupungin lähellä sijaitsevan Ristikukkulan alku on hämärän peitossa.
Erityisen paljon ristejä pystytettiin Venäjän tsaarivallan ja neuvostomiehityksen aikana.

Paavi Johannes Paavali kävi pystyttämässä oman ristinsä alueelle 1990-luvun alussa.
Läheinen luostari rakennettiin Paavin kehotuksesta.

Eri maista tulleet ihmiset ovat pystyttäneet ristejä. Australiasta saakka on tuotu ristejä ja kelloja.
Tuulisella säällä Ristikukkula humisee aavemaisesti.

baraja

Tosiaankin, tuo Siauliain Ristikukkula Liettuassa on varsin tunteitaherättävä ja vaikuttava paikka. Olen siellä minäkin käynyt reilut 10v sitten.

Mikä sitten synnytti tuon mahtavan ristikukkulan. Itse olen huomannut, että Liettuassa on ollut tapana pystytellä puisia ristejä pieniksi ryhmiksi hieman eri tavalla kuin useimmissa muissa maissa. Muuallahan ristejä yleensä saatetaan laittaa onnettomuuspaikoille tms. Joskus olen kuullut kerrottavan, että taustalla olisi jonkinlainen yhteys entisiin pakana-aikoihin. Silloin ei tietenkään pystytetty ristejä, vaan jotain muita kulttikapistuksia.

Tämä nyt on hieman hataraa muistikuvaa, joka on helppo \"ampua alas\". Ehkä joku tietää paremmin. Mutta se on fakta, että Baltiassa pakanuus eli varsin pitkään ja vahvasti: liettualaiset olivat historiankirjojen mukaan viimeinen Euroopassa kristinuskoon käännytetty kansa. Vuosi taisi olla 1387, kun meille hetki koitti reilut parisataa vuotta aiemmin. Ja läheisestä Latviastahan on meidän kieleemme saapunut se tietty perkunas... ;)

Aika kiinnostavaa kuitenkin todeta tuo, että viimeisimpänä kasteen Euroopassa ottanut kansa on \"ristivimmassaan\" nyt aivan yliveto! ;)

Risto

Minulla oli tilaisuus keskustella paikallisten kanssa kun pari vuotta sitten reissasin Liettuassa. He kertoivat että vievät \"toiveristin\" jos toivovat jonkun asian tapahtuvan.
Muistoristejä kertoivat myöskin vievänsä, kun joku läheisistä jättää tämän maailman.
Ristit ovat suurin osa \"ite taidetta\" puusta tehtyjä.

baraja

Ristejä on siellä todellakin laidasta laitaan. Yksi ensimmäisistä mielikuvista saattaakin olla tietynlainen sekasotku... Pikkuruisia ristejä saattaa riippua nivaska jostakin isommasta jne. Lisäksi näyttivät jättävän mm. kolikoita ristien juurelle. Taisinpa itsekin sinne jättää jotakin ja esittää mielessäni toivomuksen...

Maria

Tämä ei koske Ristikukkulaa, mutta kun toivomuksista kirjoitettiin niin minäkin, kauan sitten Georgiassa, kauniissa kirkossa (nimeä en muista) toivoin, eräänlaista toivomuspuuta kädellä painaen, että toiveeni toteutuisi.

Olin silloin nuori, aika kului, yli kaksikymmentä vuotta toiveestani, en muistanut enää nuoruuden toivettani.
Kunnes eräänä päivänä sain viestin tuolta ihmiseltä, jonka kauan sitten olin toivonut vielä joskus tapaavani. Silloin muistin tuon toiveeni.

Muistan että kirkossa oli Jeesuksen kuva, silmät näyttivät seuraavan vaikka siirryin toiselle puolelle kirkkoa. Tuo arvoitus ei ole ratkennut, enkä ymmarrä miten silmät voivat seurata minua, sitä ihmettelivät muutkin, heitäkin silmät seurasivat. Hän katsoi suoraan silmiini ? Kukaan ei osannut selittää outoa ilmiötä.

Tirlittan

Tämä ei liity mitenkään uskontoon eikä mystiikkaan vaan on vastaus Marian kommenttiin.
Eremitaasissa, huoneessa jossa on esillä flaamilaista taidetta on taulu jonka oikeaan alalaitaan on maalattu pieni koira.
Koiran silmät seuraavat ja vahtivat sinua kun liikut huoneessa, eli katsovat aina suoraan silmiisi.
Oppaatkin mainitsevat aina asiasta.
Lienee joku maalausteknillinen juttu.

häpeä

Ristikukkula herättää voimakkaita tunteita sekä suurta sympatiaa tuota kovia kokenutta kansaa kohtaan.
Oli tosi ikävä kun tuossa edellä kirjoittava veti esiin Venäjän(NL:n) eli todella sopimaton ele. Se maahan just toimi hirveällä tavalla Liettuan kansaa kohtaan. Olisi syytä ajatella mitä sivuille suoltaa eli Venäjä omaan ketjuunsa, kiitos!
Liettuassa herää muuallakin erilaisia ajatuksia lähimenneisyyteen.

käynyt

Liettuassa kukoistaa puuveistoskulttuuri ja osaavat kyllä tehdä ihan paikan pööllä noita mainittuja ristejäkin.
Vaikuttava paikka Ristikukkula on, eräs huomattavammista käyntikohteista Liettuassa.

Tirlittan

Ristikukkulalle on pystytetty ristejä myöskin Siperiaan kyyditettyjen muistoksi sekä vastalauseeksi Neuvostomiehitykselle.

Häpeä tai ei, tuo Venäjä/NL kuuluu osana Ristikukkulan historiaan ja lähimenneisyyteen.

MikeD

Venäjä/NL liittyy niin moneen juttuun Euroopassa. Enpä usko Kremlissä suuremmin tunnettavan häpeää Ristikukkulan vuoksi, pitäisikö? On niin monta juttua maailmassa, siis muutakin kuin tuo kukkula.

Eipä taida kukaan tarkkaan tietää paljonko niitä ristejä siellä kukkulalla on. Osa on niin pieniä, ettei niitä kukaan jaksa laskea. Paljon niitä ristejä kuitenkin on.

Tuo Tirlittanin mainitsema tuijottava koira ei ole mikään ainoa laatuaan. Paitsi ehkä koirana. Ei tarvitse muuten kuin mennä Louvreen ja katsoa Mona Lisaa. Salaperäisesti hymyilevä neito/rva seuraa katsojaa varsin jännästi katseellaan. Testatkaapa vaan ensi kerralla!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat