Eettistä matkailua?

AjnaAlie

Eettistä matkailua edistävä järjestö Ethical Traveler julkistaa vuosittain \'Maailman parhaat eettiset matkakohteet\'-listan. Järjestön sivuilla on selvitetty tarkemmin valintaan vaikuttavat kriteerit, mutta tärkeimmät niistä ovat: miten maa suojelee luontoaan, miten se kohtelee köyhimpiään ja miten se suhtautuu ihmisoikeuksiin.
Listalle pääsevät maat, jotka ovat selvästi vuosia panostaneet maansa epäkohtien korjaamiseen ja jotka pyrkivät suuntaamaan turismitulot koko kansan eikä vain vallankäyttäjien hyödyksi.

Tässä poiminta järjestön listalta v.2011-2012:
Argentina, The Bahamas, Chile, Costa Rica, Dominica, Latvia, Mauritius, Palau, Serbia, Uruguay, Barbados, Lithuania, Poland

Minulle lista sisälsi yllättäviäkin nimiä, jopa 4 Euroopan maata (myös Viro oli mukana v. 2007 ja 2008. Lähimaiden lista ei yllätä, kun tuntee maiden historiallisen taustan. Epäsuositeltavia maita järjestö ei listaa, mutta tutkii parhaillaan mielenkiinnolla mm. Myanmarin, Kuuban ja Kiinan demokraattista kehitystä, mutta esim. Pohjois-Koreaan ei edes päästetä puolueettomia järjestöjä.

Vaikuttaako kohdemaan eettiset olosuhteet mitenkään oman lomamatkanne valintaan?

Kommentit (4)

Tirlittan

Koska matkailen pääasiassa lähialueilla, Euroopassa ja Pohjois Afrikassa niin eettisillä seikoilla ei ole kovin suurta osaa matkakohteen valinnassa.
Eettistä matkailua olen koettanut edistää omalla kohdallani ostamalla kohdemaassa tuotteita suoraan tuottajilta ja valmistajilta.

tuikki

Eettistä matkailua on se ettei mene lomalle maahan jossa sisäiset asiat sekaisin ja moraali alhaisella tasolla. Sellaista löytyy ihan Euroopasta, ei tarvi kurkkia sen pitemmälle.

se siitä

Vaikuttaako kohdemaan eettiset olosuhteet mitenkään oman lomamatkanne valintaan?

Ei vaikuta, menen sinne minne haluan ja pääsen ja tähän asti olen mennyt ja päässyt.

AjnaAlie

Eipä tuota etiikkaa ole itsekään tullut erityisesti tutkittua kohdemaata valitessa, tosin julkinen uutisointi on karsinut kyllä alun alkaen räikeimmät ihmisoikeuksia rikkovat maat pois. Epäoikeudenmukaisuutta löytyy joka maasta jollakin sektorilla, ehkä matkoilla voimme parhaiten toteuttaa etiikkaa välttämällä isoja kansainvälisiä hotelliketjuja, ruokailemalla pikkuravintoloissa ja ostamalla paikallisten valmistamia tuotteita.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat