Menneisyys elää Egyptissä

Ulpukka

Idean otsikkooni sain Egyptiä koskevasta tv-ohjelmasta.
Oltko käynyt jonkin pyramiidin sisällä?Minä olen ja ahdasta oli,mutta jännittävää.Pääsin Gizan isoista pyramiideistä keskimäisen sisälle.Perillä saakka haudassa kävin,vaikka käytävän kapeus ja ahtaus vähän pelottikin.
Onhan se kokemus kontata n.5000 vuotta vanhassa haudassa.
Pyhän Katariinan luostari on vaikuttava paikka Siinain vuoristossa.Ympärillä jylhä vuoristo,Mooseksen vuori vieressä ja luostarin pihalla palava pensas.Tokkopa se alkuperäinen,mutta luostari kerrotaan rakennetun alkuperäisen pensaan juurille.
Kuninkaiden haudat,Karnakin temppeli mm.ja paljon paljon muuta,joka laittaa mielikuvitukseni elämään.
Vedenalainen ihmeellinen värikylläinen maailma Punaisella merellä.
Nyt iski Egyptin kuume,pitää sinne vielä päästä joskus uudelleen.
Egyptin ystävät,kertokaa tuntemuksistanne.

Kommentit (4)

Arja

Kyllä Egypti muinaisine hautoineen ja temppeleineen on ainutlaatuista tässä maailmassa. Itsekin olen Egyptistä ja etenkin tuhansia vuosia vanhasta kulttuurista erittäin kiinnostunut! Kuninkaiden laakso ja upeat haudat maalauksineen ja ohjeineen miten matkataan tuonpuoleiseen on aivan huikeaa. Puhumattakaan Tutakhamonin haudan aarteista ja Kairon museosta. Siellä voisin viettää kokonaisen päivän ja ihmetellä haudoista löytyneitä aarteita.
Matkustin Egyptin suuren kiertomatkan v. 2004 ja se on edelleen yksi huikeimmista matkoistani mitä olen koskaan tehnyt, vaikka olen käynyt monessa eri kohteessa sen jälkeen. Lapsuudesta asti unelmoin Gizan pyramideista ja arkeologia on kiinnostanut aina.

Matkastani voi lukea http://vesvuarja.vuodatus.net/

TheJack

Egypti todellakin elää menneisyydessä. Maa on kyllä kiehtova kaikkine muinais muistoineen ja leppoisine ilmoineen, mutta mikään maassa ei ole muuttunut/kehittinyt sitten sen muinaisuuden. Maa olisi vielä huomattavasti mukavampi tutkimus/loma kohde, jos sielä huomattaisiin vetää kello oikeaan aikaan.

Tirlittan

Olen lukenut Sinuhen jo ennen Seitsämää veljestä.
Eli Egypti on ollut minulle aina se ykkönen ja toivottavasti myös viimeinen.
Lukemattomat kerran olen siellä matkaillut, Kairosta Nubian rajalle asti.
Niilin laakso on oma sielunmaisemani ja se aivan tavallinen fellah on sielunveljeni.
Onhan minulla vahva tunne siitä että joskus olen itsekin kääntänyt auralla muhevaa, hedelmällistä multaa sekä iltaisin istunut savitiilimajani edustalla kuunnellen leijonan karjuntaa.
Älkääkä sanoko että johan on huuhaata, sillä tyttäreni tuntee aivan samoin....
Läheiseni ovat luvanneet sirotella aikanaan osan tuhkastani Niilin virtaan.

Niilin risteily on oiva tapa löytää todellinen Egypti.
Niilin varren pienten kylien verkkainen elämä on sitä tavallisen kansan arkea mitä et basaarien hulinasta löydä.

Nyt meitä Egyptin ystäviä hemmotellaan Tampereen museokeskus Vaprikissa olevalla muumionäyttelyllä.
Eli kaikki joukolla Tampereelle!

Kaktus

Egypti, tuo kiehtova muinaisten hautojen ja aarteiden maa, on viehättänyt myöskin minua.
Luxor, kuninkaiden laakso, Karnakin temppeli, Luxorin temppeli, kaupungin läpi virtaava Niili, jotenkin ne muinaisen elämän arvoitukset kiehtovat niin, että tekee mieli palata sinne aina uudelleen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat