Euroopan joulutorit

Veera N.

Aikeissa pikareissu 3-4-päivää itsenäisyys päivän yhteydessä johonkin Euroopan kaupunkiin jossa on kiva tehdä ostoksia ja pääsisi samalla nauttimaan paikallisten joulutorien tunnelmasta. Onko kokemuksia, mitä suosittelette?

Kommentit (13)

Havel 10

Praha on varmasti yksi parhaita ja helppo kaupunki ottaa haltuun. Halvat konsertit kirkoissa,kaunis joulutori, lämmintä viiniä kuppiloissa, hyvä toimiva metro. Pari kertaa käynyt ja vielä tekee mieli mennä uudestaan.

ticotico

Itse olimme vuonna 2008 hakemassa joulutori tunnelmaa Riiassa (Riika, jos joku ahdistuu sanan taivutuksesta).
Itse joulutori ei silloin ollut kovin iso tai vaikuttava, mutta muutakin ohjelmaa löytyi ja pidimme kaupungista.
Lisäksi lentomatka oli lyhyt.
(matkakertomus löytyy nimimerkilläni paikkaauringossa sivustolta)

Tallinnan joulutorilla olemme olleet useamman kerran ja tunnelma vanhassa kupungissa on ollut mukava. Lisäksi esim. Tallinnan baletin esitykset ovat todella halpoja, toki muutakin kulttuuria löytyy.
Laivamatka ainoa miinus.

Ystäväni kehui Prahan joulutoria. Siellä on hänen mukaansa \"oikea joulutori\" meininki, omakohtainen kokemus siis puuttuu.

Itse mietin Tukholman joulutoria. Onko kenelläkään kokemusta?

Tunnelmallisia ja antoisia matkoja joulutori matkaajille :)

Tirlittan

Ihanaa, Joulu on lähellä kun joulutorit otetaan esiin!
Jouluihmisenä innostun kaikesta jouluun liittyvästä, olen innoissani jo koulun joulumyyjäisistäkin.
Tukholmassa kävin viime vuonna joulun alla ja markkinat olivat tunnelmalliset, paljon kaikenlaista tarttui mukaan.
Tänä vuonna Tallinnaan ja Krakovaan.

Taru

Mukava tunnelma oli Tukholmassakin, mutta minulle Wienin joulutorit ovat numero yksi. Niitä on monia ympäri kaupunkia, eli ei kannata jämähtää pelkästään raatihuoneen edustalle, josta suurin joulutori löytyy. Kojujen lisäksi monessa paikassa on elävää joulumusiikkia, jota on mukava kuunnella Glühwein-mukillisen äärellä paahdettujen kastanjoiden tuoksussa. Ja torien lisäksi Wienissä on tietysti paljon muutakin koettavaa.

Kollegani on kehunut myös mm. Stuttgartin, Berliinin ja Nürnbergin sekä Strasbourgin toreja, mutta niistä minulle ei ole omakohtaisia kokemuksia.

Arja

Olen lähdössä Bremeniin marraskuun lopussa! Siellä on aivan ihanat joulutorit ja tunnelma on upea. Sinne voi olla vaikeaa saada hotellia enää ainakaan läheltä keskustaa.

Satusini

Ei Keski-Euroopassa juurikaan ole kaupunkia jossa ei joulutoria olisi. Prahasta kokemusta, Cesky Krumlovista. Kaikissa Saksan kaupungeissa on, löytyy Wienistä jne. Berliini kuuluu olevan myös suosittu joulutorikaupunki, muuten kaupunki on aika tylsä.

virkamiesnainen

Olen ollut vain Lyypekin joulutoreilla. Ilma oli silloin aika kolea Itsenäisyyspäivän aikoihin. Tänä vuonna sinne tekee matkan ainakin BP-matkat.

köpis 10

Köpiksen Tivoli alueella oli ns jouluruuan tarjonta sellaista perusmättöä, jota ei voi suositella. Aivan kalleimmassa ravintolassa en tosin käynyt, mutta keskihintaiset tuottivat pettymyksen. Olin siellä joulukuun puolivälissä 2010 ja oli kaunista ja siedettävän lämmintä. Aseman ja Tivolin lähellä olevissa korttereissa näki yllättävän paljon knarkkareita piikittämässä aivan hotellien ulko-aulojen nurkissa ja muutenkin onnettomia ihmisiä. Ströget (kävelykatu) oli kyllä kutsuva ja upea kaikin tavoin.

joulutorit

Olen käynyt kaksi kertaa Berliinissä itsenäisyyspäivän aikaan ja siellä on useampia joulutoreja, joten valittavaa riittää. Myös muuhun shoppailuun hyvät mahdollisuudet.
Hampurissa on myös kaunis joulutori, jossa pukki kiitää reellään ilmassa joulutorin yllä.
Munchenissa olen myös käynyt, mutta se ei jäänyt millään tavalla erityisesti mieleen. Tallinna ja Tukholma lähellä jos ei ole usampaa päivää aikaa, esim. Berliiniin kannattaa varata enemmän aikaa.

matkaaja

Tänä vuonna kävi niin hyvin että kahdelle joulutorille mahdollisuus mennä. Työmatka Tukholmaan ja silloin ehdottomasti Vanhankaupungin joulutori ja Skansen on katsottava.
Itsenäisyyspäivän aikaan mennään käymään Riiassa ja siellä on silloin jo joulutori ymmärtääkseni.

Martta

Radiossa haastateltiin eilen itäsuomalaista miestä, joka kertoi vievänsä joka vuosi Saksan joulutoreille suomalaisia herkkuja. Varsinkin loimulohi menee kuulemma hyvin kaupaksi saksalaisille. Hannover oli tämän kuhmolaisen yrittäjämn \"kotitori\" ja ainakin Stuttgartin joulutoreilla he myös tekivät kaupopaa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat