Turha ja tyhmä kysymyskö?

Tirlittan

Kahden maailmalle mielivän naisen mielihalut menevät nyt ristiin.
Toinen halajaa Amsterdamiin ja toinen janoaa Louvren taideaarteiden pariin.

Kertokaa omat Pariisin kokemuksenne ja Louvren vinkkinne.
Mitä muuta kuin Mona Lisa on ehdottomasti nähtävä ja paljonko täytyy varata aikaa ettei tarvitse juoksemalla läpi käydä?
Aikaa kun on vain pitkä viikonloppu.

Onko kukaan käynyt Pere-Lachaisen hautausmaalla, sehän on kultti ja pyhiinvaelluskohde?

Sivut

Kommentit (22)

nätti nippu

Äkkiseltään tulppaanien maa. Viikonloppu ei Pariisissa riitä,vain nälkä kasvaa.

Vaihtoehto on paha sikäli että H-hetki on kun kukat kukkivat loistaen kuin värikäs meri.

Sävähtyttää kun kukkia on muutama hehtaari kerta heitolla silmien näkökentässä.

Taru

Huono valinta ei ole kumpikaan kaupunki. Mikähän on matka-ajankohtanne? Jos se sattuu parhaaseen tulppaaniaikaan, menisin Amsterdamiin. Muussa tapauksessa teidän on ehkä vedettävä pitkää tikkua. :)

Louvressa olen käynyt kaksi kertaa, ja edelleenkin lähinnä vain Seineä lähempänä olevassa siivessä, josta Mona Lisakin löytyy (käynneistä on tosin useita vuosia, ja muutoksia on voinut sen jälkeen tulla). Muutamia tunteja on kumpikin käyntini kestänyt. Koko museon jos kahlaisi edes pinnallisesti, niin viikonlopun aikana ei paljon muuta ehtisikään, joten kannattaa vähän valikoida.

Tuon yhden siiven lisäksi kävin alakerrassa katsastamassa Milon Venuksen.

Edith Piafin ja Chopinin haudat jäivät Pere Lachaiselta mieleen. Nuorisoa vaelsi Morrisonin haudalle, mutta meitä tuo ei millään tavalla kiinnostanut.

ei saa ahnehtia

Pariisiin on varattava ainakin yksi täys viikko.

Miljoonakaupunki on sellainen härdelli. Parenpi ehkä olisi kulttuuripommi jakaa kahdelle eri viikolle ettei yliannostus käy liialliseksi.
Noissa kohteissa ei saa olla tunnetta,että hep,hep
kiiruusti ett ehditään muihinkin kohteisiin.

Talviaika sattuu tuohon muuten hyvästi.

AjnaAlie

Vinkki: Jos menette Louvreen, ostakaa liput etukäteen, näin pääsee aina tosi pitkien lippujonojen ohi! Muutamia vuosia sitten Louvressa käydessämme halusimme tietysti nähdä Mona Lisan (hyvin opastettu reitti), etsimme myös Albert Edefeldtin muotokuvan Louis Pasteurista ja pisimmin vietimme aikaa egyptologian osastolla, jossa on valtavasti aikoinaan kaivauksilta \'saatuja\' aarteita. Taide näännyttää kauneudellaan, ei kannata yrittääkään kiertää koko museota samana päivänä! Pariisiin haluaa kuitenkin aina uudelleen:)

Taru

Ennen muinoin ainakin Louvreen muuten pääsi myös sivusisäänkäynnistä, joka on Seinen puolella pienessä porttiholvissa (Porte des Lions tms.). Lasipyramidilla oli hurja jono, mutta tuolla ovella ei ketään. Melkein heti turvatarkastuksen jälkeen seisoimme Mona Lisan edessä. Sitä en tiedä, onko tuo sisäänkäynti enää käytössä. Opaskirjoissa sitä ei silloinkaan mainittu, mutta olimme saaneet vinkin tuttavilta.

Louis Pasteur oli ainakin pari vuotta sitten Musée d\'Orsayssa, joka muuten on taiteen ystävälle hyvinkin suositeltava kohde sekin.

&Beyond

Komppaan myös muutamaa aiempaa kirjoittajaa siinä, että yksi pitkä viikonloppu ei riitä edes Louvrelle, saati sitten Pariisille. Mutta kun aika on rajallista niin siihen on tyytyminen.
Noin tiukalla aikataululla Louvren visiitti kannattaa suunnitella huolella ja tosiaankin hommata liput ennakkoon; ne jonot ovat oikeasti pitkät ja hitaat! Mona Lisa on kaiketi museon suosituin yksittäinen kohde, joten sen ympärillä on yleensä aivan tolkuttoman paljon väkeä ja taulun näkeminen jää helposti lähinnä vilahdukseksi. Kaksi muuta must-to-see -kohdetta (mulle) on Milon Venus Ja Hammurabin laintaulu, joista varsinkin jälkimmäinen on äärimmäisen vaikuttava.
Jos ei halua viettää koko viikonloppua Louvressa, voisi suunnitella sellaisen \"pikakulttuurikierroksen\", esim. yksi huolellisesti suunniteltu päivä Louvressa, toisena päivänä Père-Lachaisen hautausmaa (mulle oli hieno kokemus piipahtaa präkkäin Chopinin ja Morrisonin haudoilla, siinä tuli jännä kontrasti) ja Notre Damen katedraali. Notre Dameen kannattaa mennä heti aamulla, sillä päivän mittaan sinnekin kehittyy melkoiset jonot. Mutta ne lasimaalauksest ovat kyllä pienen jonottamisenkin arvoiset ja sieltä näköalatasanteelta avautuu upeat näkymät.
Kolmanneksi päiväksi ehdottaisin pientä valtavirrasta poikkeavaa jokeria, eli Auguste Rodinin museoa siinä Invalidikirkon vieressä. Tuo pariisilaisittain pieni museo on mun ehdoton suosikkikohde kaupungissa. Jännä juttu muuten että tässäkin museossa on tietysti \"Ajattelija\", mutta ei suinkaan se alkuperäinen, kuten voisi kuvitella, vaan yksi kahdestakymmenestä kopiosta! Mutta ei se ole ainakaan mun taidenautintoa haitannut. Rodinin museossa ei myöskään ole aivan tolkuttomia jonoja ja siitä aika hyvän kuvan päivän mittaisella tutustumisella.
Tai sitten Pariisissa voi käyttää kolme päivää kulttuuriin noin sadallatuhannella muullakin tavalla, se kaupunki on täynnä nähtävää ja tämä oli vain yksi ehdotus.
Joku tuossa ylempänä kirjoitti että nuoriso vaeltaa Jim Morrisonin haudalle; näkeehän siellä nuoriakin ihmisiä, mutta kyllä mun kokemusten perusteella enemmistö sillä haudalla on tällaisia mun kaltaisia, noin viisi-kuusikymppisiä, pääasiassa miehiä, jotka ovat omassa nuoruudessaan olleet Morrisonin kohderyhmää. Morrison kuitenkin kuoli jo -71. Mutta siis ehdottomasti käymisen arvoinen paikka jos tuon ajan rock ja The Doors on olleet yhtään lähellä sydäntä.

Tirlittan

Kiitos vinkeistä, kerrankin täysin asiallinen ketju!
Suunnitelmat ovat hioutuneet, tammikuussa pitkä viikonloppu Pariisissa.
Minusta nuo pitkät viikonlopt ovat yhtä tyhjän kanssa, mutta kaverin ajankäyttöä rajoittaa vielä työelämä.
Pariisissa on tarkoitus keskittyä pääasiassa Louvreen, mutta siellä ei voi olla aamusta sulkemisaikaan, sillä aivot eivät pysty vastaanottamaan kaikkea kerralla.
Siksi on tarpeellista piipahtaa siinä välillä muuallakin.

Amsterdamin vuoro on keväällä, ja koska kaupunki on jo ennestään tuttu niin viikon matkalla jää jo aikaa tutustua maaseutuunkin.

realismia

&Beoynd antoi hyvän vastauksen. kannattaa myös vähän hiljentää vauhtia.... saattaa käydä kalpaten, siis ihan oikeesti. Hengöstynyt turisti on vaaraksi myös itselleen.
Jos on huonot kotiolot, sitten tietysti aina menossa...

Tirlittan

Jos on huonot kotiolot, sitten tietysti aina menossa....
Saattaa se jonkun kohdalla olla noinkin.

Tuon realismia nimmarin kommentin minä ja varmasti moni muukin tällä palstalla voi kohdallaan kääntää positiiviseen muotoon:
Eli kun on hyvät kotiolot niin voi huoletta ja riemulla matkustaa....

tutkivamatkaaja

Realismia on se että olipa kaupunki mikä tahansa pikkasen suurempi, ei siitä kaikkea näe muutamassa päivässä, ei viikossakaan.
Eikä ns. must-paikkoja välttämättä edes ole, riippuu siitä mikä itse kutakin kiinnostaa.
Kannattaa harrastaa myös muita kuin pääkaupunkeja.
Ne \"muut\" ovat usein huomattavasti antoisampia, persoonallisempia. Esim. brysseliin kannattaa ostaa muutaman päivän reissu ja varata aikaa Bruggeen tutustumiseen vähintään yksi päivä eli mahdollisesti yöpyminen siellä.
Joku saattaa olla tietty hengästyksissä paikasta paikkaan ravaaja ja viis sitiä muistaako reissusta jälkeenpäin juuri mitään pintaa syvällisempää.

eräät hallitsee

Voihan tuo noikin olla. Onneksi Tirlittan on huomiokykyinen ja hyvä kirjoittaja. Olen useita hänen matkajuttuja lukaissut,jopa useampaan otteeseen. Erinomaisia kokonaisuuksia.

Martta

Jos valitsette Pariisin, suosittelen tätä karttaa joka löytyi suosikkimuseoni Louvren virallisilta sivuilta. Voitte poimia sieltä juuri ne taideteokset jotka haluatte nähdä. Osoite on http://www.louvre.fr/en/plan

Itse en jätä Louvressa koskaan väliin Delacroixin valtavia lennokkaita maalauksia. Niissä on voimaa! Suosikkini on \"Vapaus johtaa kansanjoukkoja barrikadeilla\", tuttu jo kouluaikojen historian kirjoista.

Zorbas

Pyramidia parempi sisäänkäynti Louvreen on maanalaisesta ostoskeskuksesta, nimeltään Carrousel du Louvre. Sieltä olen aina päässyt ilman jonottamista. Lasipyramidi on tietty hieno ja sen kautta kannattaa poistua museosta.

Kriskras

Pitkä viikonloppu? Silloin kyllä suositeltavampi kohde on Amsterdam. Oli sitten tulppaaniaika tai ei. Sillä jos oikein haluaa tulppaaneja ihastella, niin ei Amsterdam ole se paras paikka Hollannissa siihen tarkoitukseen. Jos oikein tulppaanien ystävä on, niin ainahan tietysti niillekin aikaa löytyy. Retkiä voi tehdä, tottakai. Pelkkä Amsterdam riittää kuitenkin ihan hyvin muutamaksi päiväksi ja ennenkaikkea tuossa lyhyessäkin ajassa ehtii nähdä siellä paljon.

Viikonlopun voi Pariisissakin viettää, mutta mieluummin niin että kaupunki on jo ennestään varsin tuttu ja nyt olisi tarkoitus tehdä vain hyvin suunniteltu \"täsmäisku\". Esim. jokin tietty osasto Louvressa jne. jne. Muutenhan voisi Louvressa aivan hyvin viettää vaikka koko viikon. Siihen ei kuitenkaan kovin monella ole halua. Liika on aina liikaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat