Malta

vielä uudestaan

Alistair MacLeannin kirja että elokuva siitä herätti kaukokaipuun Maltan saarelle.

Tuo toivematka toteutui paljon myöhemmin, mutta oli todella varttumisen arvoinen. Kaikilla ihastuksen mittareilla tykkäsin ensisilmäyksellä tuosta pikku saaresta. Kiehtova on myös saaren historia kautta vuosisatojen.

Sivut

Kommentit (24)

Tirlittan

Kerro enemmän.
Minä mielikuvissani olen liittänyt se Kyproksen kaltaiseksi mutta pinta-alaltaan lättänäksi maaksi, eikä se ole koskaan erityisemmin kiehtonut.

Ystävättäreni isä, tuo vanha merikarhu josta olen kertonutkin jossain vanhassa ketjussa vietti siellä talvet.
Ukko kertoi että siellä oli elämää suurempia \"bubeja\"

vielä uudestaan

Matkakertomus on pitkä. Siitä on vaikea tehdä tiivistelmää tänne foorumille. Eli ei innosta työstämään uudelleen.

En myöskään välitä täällä esiintyvästä mollauksesta.

Pituutta tarinaan antaa historian kertausosio
mitä ei oikeestikaan voi silpoa että lukijalla kehittyisi oikeanlainen kuva kohteesta.

Vierailija

palstalla ei ole matkakertomusosiota, siksi en minäkään halua tänne pitkiä jaarituksia. kaksi kirjoittajaa on asiasta jo saman lausunut.
Muilla palstoilla joita luen, on nuo osiot olemassa.

skeptikko

kivaa seurattavaa

Malta,Valletta tunnetaan monasti vain -60 luvun linja-autoistaan,pirteän keltaisista lotjuista.
Mutta kannattaa uhrata kolikko pari kiertääkseen saarta vähän laajemmin.
Kaupungissa on turistien iloksi hienoja paraateja,
sotilaat on puettu historialliin vaatteisiin ja aseet on samaa keskiajan mallia. Soittimet soi,rummut paukkuu, värit hehkuu, haarniskat välkähtelee aurinkossa.
Noilla paraatijuhlilla on merkatut juhlapäivät ilmeisesti, mutta viikonpäälle niitä sattui joka päivälle.
Juhlat huipentuu linnan pihalle minne joukot kasaantuu. Seremonien lopuksi ampuvat keskiajan mörssärit yhteislaukauksen yli muurin merelle linnanpihan täyttyessä harmaasta rikinkatkuisesta
pilvestä.

Valletta

Kun menee Maltalle, menee kaupunkilomalle. Saareen liittyvät tietysti Maltan ritarit - aiheesta tietävät ennenkaikkea historiafriikit. Kielikursseilla olin taannoin Maltalla kuukauden, aikuisten kursseilla. Silloin sai asua ihan Vallettassa, nyt hotellit ovat mm. Sliemassa. Naapurisaaret Gozo ja Gomo ovat hyviä retkikohteita.

ihan lomaa sekin

Monet saaret on sellaisia että laivalla perille.
Niin Malta kuin Korsika. Vie jonkun tunnin ajallisesti mutta hintataso on kohtuullinen.

Eräillä saarilla on lentokenttäkin mutta ei sovellu näille isoille siivekkäile.

Vastaus on outo,koska edelliset viestit poistettiin.

tupu

Olen käynyt Maltalla kerran jokunen vuosi
sitten. Edelleen pyörii mielessä, että
sinne uudestaan! Näin historiafriikkinä jäi
vielä paljon tutkimatta. Kaupunkikohteena
se oli myös tosi rento ja kiva paikka.
Se on tosiaan ihan omanlaisensa maa, ainakin
minusta kokemisen arvoinen.

kaktus

Maltalta on jäänyt mieleeni Errol Flynin upea huvijahti joka oli ankkuroituna lähelle rantaa. Näytteliä itse on poistunut keskuudestamme jo kauan sitten, muistamme hänet Captain Boodina ja useista muista elokuvista joita lapsena katsottiin.
Hotelli sijaitsi Sliemassa rantakadun varrella ja istuin usein rannalla katselemassa kun veneet rantautuivat. Siihen aikaan tapahtui konekaappaus joka uutisoitiin Suomessakin. Kotiin palattuani sain tietää (uutisista) että kaapparit olivat asuneet samassa hotellissa kanssani !
Ikävä tapahtuna sattui matkalla Gozon saarelle menevälle lautalle, pieni tyttö juoksi edellä ajavan auton eteen, jouduimme pysähtymään ja kun ambulassi tuli näimme miten lakana vedettiin lapsen kasvojen yli.
Ikäviäkin tapahtumia saattaa tulla eteen maailmalla matkatessa, ne jäävät mieleen pitkäksi aikaa varjostamaan hyviäkin muistoja.

Minä vaan

Noille matkakertomusten vastustajille: Kenenkään ei ole pakko niitä luke, jollei kiinnosta. Mutta miksi yritätte estää tällaisen lukunautinnon niiltä, jotka niitä haluavat?

syy ja seuraamus

Sivuston pitäjä suhtautuu kielteisesti. Kirjoitukset ehkä kilpailee heidän lehden juttujen
kanssa.
Suhtautuu myös hyvin kieteisesti suomalaisiin,lapsiin,venajään....

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat