Karhuretki

&Beyond

Tuosta etusivun karhukuvasta tuli mieleen että olen suunnitellut ensi kesänä lähteväni katsomaan ja kuvaamaan karhuja. Siis ihan haaskalta vain, \"aidossa luonnossa\" kun karhun näkeminen on jokseenkin epätodennäköistä.
Mahtaako kellään olla kokemusta hyvästä paikasta moiselle retkelle? Palveluntarjoajia näkyisi olevan kymmenkunta, suurimmat ja ilmeisesti suosituimmat lienevät Martinselkosen eräkeskus ja WBB. Ajatuksena olisi viettää kaksi tai kolme yötä ns. ammattikojussa, kojut tuskin hirveästi toisistaan poikkeaavat, mutta mitenkäs muut palvelut, eli lähinnä majoitus ja ruokailu päiväsaikaan?

Kommentit (6)

Miiru

En ole ollut kuin Kuusamossa Sulon karhuja katsomassa, mutta haave on mullakin nähdä ne livenä.
Kuhmossa vai oliko Ranualla oli Raatteen tien varrella yksi semmoinen, mutta lähtö olisi ollut
klo 18.oo ja olimme siellä puolen päivän aikaan eli emme viitsineet odottaa puolta päivää.
Kyllä niitä sielläpäin taitaa olla aika lailla.
Miiru

&Beyond

Tämä onkin näköjään sellainen reissu, että hyvissä ajoin pitää olla liikkeellä jos meinaa mukaan päästä. Martinselkosen Eräkeskus myi jo viime viikolla eioota ja Wild Brown Bear\'lla Kuhmossa on ilmeisesti niin hyvä varaustilanne että sähköposteihin ei kannata edes vastata! Onneksi kuitenkin Boreal Wildlife Center oli kiinnostunut asiakkaista ja tilaakin vielä oli, joten nyt on sitten Juhannukseksi varattu kolme jännittävää yötä kuvauskojussa! Tapaamisiin karhut, ahmat ja kotkat!

&Beyond

Luulin jo että tämä tarina oli saanut onnellisen loppunsa, mutta eilen illalla sähköpostissa odotti mielenkiintoinen yllätys. Pari viikkoa tiedusteluni lähettämisen jälkeen Wild Brown Bear -niminen yritys Kuhmosta heräsi ja lähetti mulle LASKUN ensi kesän karhukuvauksesta! Ja maksuaikaakin oli ihan kivasti; olisi riittänyt jos lasku olisi maksettu samana päivänä eli eilen! Huippukohta tässä on se, että olen tiedustellut näiltä operaattoreilta kuvausmahdollisuutta vuoden kuummimman sesongin, eli Juhannuksen aikaan ja tämä WBB ei tuossa laskussa / tilausvahvistuksessa edes vahvista päivämääriä, vaan kertoo asiaan palattavan keväällä! Eli fyrkkaa pitäisi saada heti, katsotaan sitten myöhemmin onnistuuko koko homma.

Tämän Wild Brown Bearin toiminta on sen verran mykistävää, että mulle ei jäänyt kuin kaksi kysymystä: Meneekö näillä luontomatkailuyrityksillä tosiaan niin hyvin, että potentiaalista asiakasta voidaan kohdella ihan miten huvittaa, ja toinen kysymys on se, kuinka hemmetin tyhmänä tuo Wild Brown Bear asiakasta ja mua oikein pitääkään?

Kuten varmaankin kaikki ovat jo arvanneet, en ryhtynyt, enkä ryhdy, moisen yrityksen kanssa kauppoihin. Ja laskunsa saavat tunkea sinne, mihin aurinko ei koskaan paista!

karhun syleily

Oliko tilinumero oikein. On käynyt paljon tapauksia,missä joku ulkopuolinen saa vihiä ja innostuu yrittämään. Asiallisen näköisiä lomakkeita saa koneelta,mihin sitten muuttaa tarvittavat tiedot.

että sillai

Ähtärissä voi kuvata karhuja ihan vapaasti pääsylipun hinnalla tai sitten mennä Slinna- Punkaharju alueelle vaeltamaan, siellä tehty 400 havaintoa tänävuonna

&Beyond

Vielä helpompaa ja halvempaa olisi istua sohvan nurkassa ja tsiigata töllöstä karhudokkareita, ovat taatusti permmin kuvattujakin. Mutta jos haluaa itse kuvata villejä karhuja Suomessa, niin eipä paljon muita vaihtoehtoja ole kuin tuonne itärajan pintaan haaskalle meno.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat