Lomat lasten kanssa

Tirlittan

Kun lapsenlapset olivat pieniä vein heitä silloin tällöin pidennetyille viikonloppu lomille Euroopan kaupunkeihin.
Kaikenmaailman karusellien ja muiden pyörivien vempaiden lomassa vaadin aina yhden sivistymispäivän jolloin raahasin heidät museoihin, kirkkoihin ja taidenäyttelyihin.
Se oli varsinkin pojille joskus varsinaista pakkopullaa, mutta nyt aikuisuuden kynnyksellä he arvostavat näitä sivistyspäiviä.

Viimeviikkoina 16vuotias tyttärentytär on pommittanut minua vaatimuksella viedä hänet Auscwitziin.
Vaatimuksensa hän perustelee sillä että olen näyttänyt hänelle paljon kauneutta joten velvollisuuteni on näyttää hänelle myös elämän rumuutta.
Itse vielä mietin onko hän kuitenkaan siihen vielä täysin kypsä.

Millaisille lomille te viette lapsianne ja lapsenlapsianne?
Menettekö silloin täysin lasten ehdoilla?

Kommentit (6)

maijki

Omasta katraasta pääosa on jo aikuisia, ja he reissaavat jo omien kavereiden kanssa, mutta lasten ollessa pienempiä kierrettiin kesäisin autoillen ympäri Eurooppaa. Alussa valkkasin kohteet itse, lasten kasvaessa saivat hekin esittää toiveitansa matkaohjelmaan. Legolandiaa lukuunottamatta huvipuistot eivät kuuluneet edes toiveohjelmaan, sen sijaan runsas määrä linnoja, vesiputouksia, vuoria ja jäätiköitä, jääluolia sekä patikkapolkuja ja kesäkelkkaratoja. Siis itse suoritettavaa tekemistä ilman valmiita vempaimia upeissa maisemissa. Toki höysteenä majapaikat uima-altaalla tai rannalla, uimaretket olivat aina suosittuja. Ja käyntikohteina myös kaupunkeja upotettuna muuhun ohjelmaan, mutta vasta lasten ollessa isompia tutustuttiin kaupunkeihin kunnolla. Jos ei muuta saatu aikaan, niin ainakin reissukipinä on sytytetty ;) Toki lasten kanssa matkaillessa tulee ottaa heidän ikä ja se miten jaksavat huomioon, mutta täysin lasten ehdoilla ei kuitenkaan kuljettu.

Martta

Heititpä vaativan kysymyksen. En veisi jokaista 16-vuotiasta Auschwitziin, mutta toiset ovat kypsempiä kuin toiset. Jos hän pyytää päästä sinne, niin luultavasti hänellä on vahva tarve pohtia asioita ja ottaa niistä selvää. Silloin hänet ehkä voisikin viedä tutustumaan Euroopan julmaan ja rumaan lähihistoriaan. Tunteiden ja kysymysten purkaminen yhdessä on tärkeää käynnin jälkeen.

Martta

Anteeksi, tulee kaksi viestiä. Jos kuitenkin itse epäilet tyttärentyttären kyspyyttä, niin ehkä matkan ajankohdan voi sopia vuoden tai kahden päähän. On se Auschwitz aikuisellekin todella rankka paikka.

Tirlittan

Kiitos Martta.
Jotain tuonkaltaista olen itsekin pohtinut vaikka painostus onkin kovaa.
On aivan eri asia lukea hirmuteoista kuin seisoa rikospaikalla ja katsoa pahuutta suoraan silmästä silmään.
Taidan viedä tytön Prahaan ja juutalaisten museoon, sieltä saa jo hyvän kuvan natsisaksan tekosista.

maijki

Tirlittan, jos menette Prahaan ja tämä aihe askarruttaa nuorta, suosittelen ensivisiitin kohteeksi Theresienstadtia - on ihan Prahan lähellä (Židovský h?bitov Terezín) eikä ole niin tyrmäävä kuin Auschwitz tai vastaavat. Tätä leiriähän pidettiin \'parhaimpana\' ja sieltä selvisi hengisissä 20.000 henkeä. Kävimme siellä yhden junnulätkäporukan (14 vuotiaita) kanssa muutama vuosi sitten ja ainakin pojille, jotka vast\'ikään olivat lukeneet Anne Frankin päiväkirjan ja muutenkin tutustuneet aiheeseen, paikka oli varmaan selventävä, muttei liian kammottava. Vanhemmilta toki kysyttiin etukäteen mitä mieltä olivat käynnistä ja kaikkien mielestä se oli ok. Paikka on rakennettu vanhan tähdenmuotoisen linnakkeen päälle, eli ei ole alunperin vain leiri.

matkaaja

Täytyy ottaa huomioon että tuhoamisleiri livenä on aivan eri asia kun TVstä nähdyt ikävät asiat. Ei kyllä 16 vee ihmistä kannata keskitysleiripaikkaan viedä, ja lieneekä se historiallinen taustakaan kovin selvä nykynuorisolle. Kyllä nuoret osaa esittää vaateita sen kummemmin asioita miettimättä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat