Eläkepäivillä etelään

tupu

Nyt olisi aika päättää, jäänkö tänne Suomen talveen ja kylmyyteen vai lähdenkö etelän lämpöön ainakin talvikaudeksi. Rohkeutta vain puuttuu.
Olis kiva kuulla näiltä rohkeilta, jotka lähtivät,
kannattiko? Omalta osaltani asiaan liittyy koko elämäni aikana hankittu omaisuus, jonka nyt olisin vaihtamassa etelän lämpöön.
Kiinnostais, mutta...

Sivut

Kommentit (16)

AjnaAlie

Jos aiot ostaa asunnon ulkomailta, suosittelisin ainakin yhden talven koeasumista vuokralla. Ja sisältyyhän ostamiseen omat riskinsä, perusteellinen harkinta on aina paikallaan!

france

Jos aikoo asettua pysyvästi jonnekin lämpimämpään maahan, ehdottomasti kannattaa kokeilla jopa paria talvea ja mieluittsen eri paikoissa, ehkä eri maassa.
Espanja on yllättänyt ikävällä tavalla ulkomaalaisia lähettämällä taannehtivia veroja jo 10 v sitten ostetuista kiinteistöstä. Summa ei ole edes mikään vähäinen. Eli Espanja on ainakin sellaisessa talosutilanteessa että saattavat keksiä lisää maksuja ulkomaalaisille. Maiden sisäiset asiat ovat sisäisiä eli niihin ei voi ulkopuolelta puuttua.
Toinen asia mikä liittyy Espanjaan on sosiaaliset ongelmat joita on syntynyt aika isolle määrälle mm. suomalaisia. Eli ei ehkä kannata mennä sinne missä maanmiehiä on paljon.

oikaisija

Määrittele nuo sosiaaliset ongelmat.

Suhteessa väkilukuihin Suomi johtaa.

Oma ryhmänsä on tietty venepakolaist. Mutta ei koske suomalaisia.

Kaktus

Sama kiinnostaa, mutta mikä maa ?
Espanjan Aurinkorannikolla asuu paljon suomalaisia, niin että suomenkielellä voisi välillä kotoisesti puhua. Tasokkaampi ympäristö olisi Marbellassa, myös kalliimmat hinnat.

Kiehtova Luxor olisi ykkönen. Egyptiläisten ystävien esittelemien uusien asuntojen hinnat eivät suomalaisen päätä huimaa, 100 neliötä, 50.000 €.
Tämän ajan levoton tilanne Egyptissä(kin) vähän mietityttää, vaikka Luxorissa on rauhallista.

Muutamat suomalaiset tuttavat ovat ostaneet asunnon Hurghadasta, ja ovat viihtyneet talvet siellä hyvin.
Olen sitä mieltä että ehdottomasti kannattaisi kokeilla asumista pari kuukautta ennen kuin tekee lopullisen päätöksen kiinteistön ostamisesta.

4712

Ens alkuun vuokrakämppä. Eli totuttelee mitä luonne sanoo. Hyväksyy-hylkää.

Omistaminen ei ole elämän tarkoitus. Pitkät vuokrasuhteet on myös ok. Hinta on paljon alhaisempi kuin suomessa.

Kiinteistövälittäjiä pitää varoa. Myyvät paikallisia asuntoja suomen hintatasolla,vaikka tasoero hinnassa on liki neljäsosa kotimaan hintoihin.

Hintoihin vaikutta niin monet asiat että en viitsi luotella. Mutta välimeren maissa keskiverto ihminen tienaa vain suomalaisen kaksion vuokran ja elää kuitenkin tyydyttävästi.

Muuten kannatan ajatusta. Itse olen Bulgariaa silmäillyt. Hivenen lomapaikoista sivuun niin vuorenkupeesta merimaisemalla muutama kynppitonni
se on siinä. Jos haluaa suomen kieltä puhua niin kävelee pari kilsaa lomarantaan ja siellä niitä.

toinen maa

Ainakin Espanjan suhteen voi sanoa ettei ulkomaalainen löydä asuntoa niin halvalla kuin paikalliset. Ulkopuolisille ei edes tarjota samoja halpoja asuntoja kuin paikallisille.
Eri puolilla samaa maata kannattaa tutustua eri paikkakuntiin. Jos tykkää istua baareissa, menee sinne missä elämä keskittyy niiden ympärille.
Espanjassa on myymättä jääneitä loma-asuntoja vaikka millä mitalla, Matkamessuilla eräs edustaja niitä kauppaili. Olivat kyllä niin luotaantyöntäviä ettei mitään kiinnostusta herännyt. Kun rakennukset ovat tyhjinä vaikkapa 5-10 v, ne alkavat jo ränsistyä, samoin koko alue.

typeräväite

Oikaisija heitti typeriä ajatuksia. Tietysti suomalaisten Espanjassa asuvien sosiaalisia ongelmia suhteessa siellä oleilevien kokonaismäärään täytyy tarkastella. Ei siihen oteta espanjalaisia mukaan lainkaan. Tuo ei liene vaikea käsittää.

tupu

Kiitti vastauksista. Tapauksessani olisi kyseessä
huvila Espanjassa, vanhemmiltani jäänyt perikunnan nykyään omistamasta kiinteistöstä. Olen ainut sisaruksistani jolla tätä nykyä olisi mahdollisuus se lunastaa itselleen, eli myymällä kaikki, suomeksi sanottuna asuntoni. Onko kokemusta ja kuins olette selvinneet, eli hypystä tyhjän päälle?

AjnaAlie

Onpa sekä houkutteleva että pelottava tilanne sinulla! Toivottavasti saat vastauksia samassa tilanteessa olleilta tai edes Espanjassa vakituiseen asuvilta suomalaisilta (jälkimmäiset tosin eivät ehkä liiku sivustollamme:)
Olet kai oleskellut huvilalla monesti ja tiedät viihtyväsi siellä kun edes noin isoa ratkaisua suunnittelet? Tietysti olet myös tietoinen mahdollisen kaupan sekä talon ylläpitokustannuksista?

On paljon erilaisia asiota, joista sinun pitää olla varma, ennkuin ryhdyt moiseen. Vaihtoehtohan voisi olla, että perikunta myy perinnön ja käytät osuutesi edullisemman asunnon ostamiseen/vuokraamiseen Espanjasta tai muualta etelästä ja pidät Suomen asuntosi. Vain sinä voit tehdä päätöksen, ei kukaan muu. Mietihän rauhassa!

ofinlandes

Terveiset Azoreilta, jossa olen asunut pysyvästi vuoden 2007 maaliskuustä lähtien.

Ennen päätöstämme muuttaa Portugaliin teimme useita matkoja Ranskaan, Espanjaan ja Portugaliin. Oleskelimme kaikissa näissä maissa pidempiä aikoja, 1-3 kk kerrallaan useaan otteeseen. Ennen lopullista ratkaisua päätimme käydä tutustumassa Azoreihin. Matkamme jälkeen, 6 vuotta sitten, päätimme tulla kokeilemaan elämää Ponta Delgadassa Azoreilla. Asuimmee aluksi vuokrahuoneistossa. Parin kuukauden jälkeen löysimme rakenteilla olevan nykyisen kotimme, ns. kaupunkitalon (joka suomalaisen silmiin näyttää rivitalolta) Ponta Delgadan keskustan tuntumasta. Sanoimme Helsingin huoneistomme vuokralaisen irti ja myytimme asunnon juuri ennen hintojen laskua vuoden 2007 syyskussa.

Haimme puhdasta ilmaa, kauniita maisemia, rauhallisuuttta ja leutoa ilmasto emmekä ole näissä emmekä muussakaan suhteessa pettyneet. Minulle maalla kasvaneelle tämä pikkukaupunki on hieman kuin paluuta lapsuuteen ja nuoruuteen. Ihmiset ovat ystävällisiä, heillä on vielä aikaa toisilleen eikä kukaan tiuski.

Kerron omasta ratkaisustamme siksi, että lukijat huomaisivat, että vaihtoehtoja löytyy. Tutustuimme useaan otteeseen mm. Aurinkorannikkoon. Ilmasto täällä vastaa pitkälle Suomen kesää sillä erolla, että koskaan ei ole todella kylmä, talvella joskus vain hieman viileää, ei myöskään kuuma. Lämmitys on melko tarpeeton ja ilman viilentävää ilastointia pärjää. Vettä sataa sopivasti, niinpä luonto on aina vihreää. Vihanneksia voi kasvattaa ympäri vuoden (meillä on 60 neliön takapiha).

Sillälailla

Asunto jo hankittu!!! Viitisen vuotta sitten matkustimme ensikertaa thaimaahan Krabille, lueskelin siinä sitten koneessa jotakin lehteä joss kerrottiin asunnon ostomahdollisuuksista. Ei hetkauttanut yhtikäs mihinkään suuntaan kunnes olimme matkan tehneet ja matkalla kotiin, olin täysin menettänyt sydämeni maalle. Koko seuraavan talven istuin netissä etsien myytäviä asuntoja thaimaassa. Viimein sattui silmiini suomalainen välittäjä johon tietysti olin yhteydessä koska en englantia osaa. Seuraavana talvena matkustimme kyseiseen paikkaan ja asuimme osan lomastamme kyseisessä kerrostalossa ( condossa ). Sillä lomalla ostin 36m2 studion jossa vietimme viimeisen viikon. Seuraavana vuonna emme päässeet lainkaan matkustamaan koska opiskelin mutta sillä välillä remontteerautin asunnon jotta se oli uudessa uskossa kun seuraavana vuonna sitten taas pääsimme reissuun. Sillä matkalla taas viimeisenä lomapäivänä vaihdoin sen pienen 70m2 viimeisen päälle rempattuun asuntoon, jonne seuraava vuonna oli kiva mennä. Tutustuimme sillä matkalla pariskuntaan joille oli valmistunut 2010 omakotitalo siihen ihan lähelle, heidän kanssaan olimme yhteyksissä jatkossakin ja eräänä kauniina päivänä sain viestin että olisko kiinnostunut ostamaan heidän talonsa koska he haluavat suuremma ja alkaisivat rakennushommiin jos saisivat entisen ensin myytyä. No hip hei !!!! Alkoi kova mietintä...... ajattelin että olisihan niitä eläkepäiviä mukavampi viettää ok-talossa ja jos aikoisin vielä lainaa ottaa niin nyt tai ei koskaan, kerkiäisin vielä maksamaan ennen eläkkeelle pääsyäni ja niin tehtiin kaupat, oma 70m2 meni vaihdossa jonka he sitten taas vastaavasti antoivat vaihdossa välittäjälle jolta taas vuokrasivat tontin uuden talon alle ja joka hoiti rakennuttamisen. Että näin !! Siis kielitaidottomina keski-ikäisinä tällaisia ratkaisuja ja kaikki on mennyt tosi hyvin, tosin ilman näitä taloni entisiä omistajia en olisi selvinnyt, he ovat olleet suurena apuna, rouva suomalaissyntyinen ja osaavat englantia ja viettävät paljon aikaa siellä. Kyllähän minuakin jotkut pitivät hulluna, mutta yleensä kun jotakin saan päähän vaikkakin kuinka hullua mikä kuitenkin on toteutettavissa olen yleensä toteuttanut ja aina olen jaloilleni pudonnut. Thaimaassa on eläminen tosi edullista, asuntoni ei ole turistialueella vaan aidossa thaimaassa jossa turismia on vähän,on myös vieläkin edullisempi turistikohteisiin verrattuna. Ranta on piiiitkän piiiitkä ei tarvitse töniä kaveria kupeeseen mahtuakseen vaan tilaa on silmön kantamattomiin. Sopii erinomaisesti eläkeläisille, varsinkin tämä asuinalue jossa taloni on, on suunniteltukin juuri eläkepäivien viettoon palveluineen.Alueella käy vuodesta toiseen samoja eläkeläisiä joilla joko on oma asunto tai sitten vuokraavat. Neljän vuoden kuluttua jos luoja suo pääsen osa-aikaeläkkeelle mutta 2014 aion aloittaa vuorotteluvapaan jos se on silloin vielä vielä voimassa oleva mahdollisuus, jaan sen kahdelle vuodelle 3kk ja 3kkja jatkan siis 2015 ja 2016 sitten osa-aikaeläkkeelle. Voin kertoa enempikin jos haluat tietää. Laita viesti salamasanteri@luukku.com

filem

Suomalaisten Espanjassa asuvien liiallinen alkoholinkäyttö ei ole espanjalaisten syy, vaan heidän itsensä. Kun on tottunut jo kotimaassa määrättyyn käytökseen, se ei varmastikaan vähene kun juomien hinnat alenee ja seuraa löytyy.
Suomalaisia varten on järjestetty Aurinkorannikolle sosiaalityöntekijä eikä varmaan turhaan vaan lisääntyvien ongelmien takia.
En halua mustamaalata ketään mutta on hyvä tietää tosiasiat.
Voihan sitä asua muuallakin kuin niissä määrätyissä keskittymissä.
Kannattaa jo ennen eläköitymistä oleskellä pitempiä aikoja maassa jotta saa jonkinlaisen kuvan tilanteesta.
Muutamat tutut ovat yrittäneet asua Espanjassa mutta muuttaneet kipinkapin sielä muualle.
Portugali on erilainen maa. Ranska myös mutta se ei ole tietenkään halpa maa.

&Beyond

Vastauksia lukiessa tulee vähän sellainen vaikutelma, että aika monet vetelävät yhtäläisyysmerkkejä melko suruttomasti; Espanja = Aurinkorannikko = Fuengirola... Paras oli tuo yksi kirjoittaja, joka mietiskeli Aurinkorannikon ja Marbellan eroja, heh. Espanjan (ihan hemmetin iso maa, taitaa olla toiseksi suurin Euroopassa) Aurinkorannikko on sellainen noin parin sadan kilometrin mittainen rantakaistale Nerjan ja Gibraltarin välissä. Tuolle kaistaleelle mahtuu niin Fuengirola, Marbella, Malaga kuin aika monta muutakin, isompaa tai peinempää, kaupunkia ja kylää. Suomalaiset - sosiaalisinen ongelmineen - ovat keskittyneet Fuengirolaan ja sen ympäristöön, vastaavia britti- tai sakemannikeskittymiä löytyy sitten muista kylistä.
Sen lisäksi että suuresta Espanjasta löytyy paljon muitakin asuinpaikkoja kuin Aurinkorannikko, löytyy tuolta parin sadan kilsan pätkältäkin myös monenlaisia vaihtoehtoja. Itse olen asunut kuusi viimeistä talvea Aurinkorannikolla, pienessä kaupungissa noin 80 kilsan päässä Fuengirolasta; tietääkseni olemme ainoat suomalaiset täällä. Näiden vuosien aikana olen käynyt neljästi Fuengirolassa, sillä se on ainut paikka jossa voi käydä äänestämässä Suomen vaaleissa. Eli ei niiden \"sosiaalisten ongelmien\" kanssa tarvitse olla misään tekemisissä jos ei itse sitä halua.

Kaktus

Aurinkorannikko, tiedetään, mutta oletko kysellyt asuntojen hintoja Fuengirolassa ja Marbellassa?
Marbella on tasokkaanpi kuin Fuengirola, sen kai tiedät, niinpä asunnotkin ovat huomattavasti kalliimpia Marbellassa.
Voit huoletta uskoa että myös minä tunnen seudun erittäin hyvin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat