Ihan kaikkiko

himoreissaaja

pitää välttämättä saada tietää kohteesta jo ennen matkaa?
Tulee mieleen että näin on kun seuraa palstaa. Joku kysyy minne menisi, ja kun on mielestään löytänyt (muiden avulla) kohteen, seuraa pieni hiljaisuus. Sitten alkaa tulla kysymystä kysymyksen perään, mitä siellä tekisin, minne menisin. Yritetään tutkia
muutamassa päivässä koko maa, tai ainakin lähes.
Kaupungeissa on paljon tutkimista, mutta rantalomapaikoissa tietysti tilanne on eri.
miten menettelette, kyselettekö itse kaiken jo etukäteen vai luetteko ehkä matkakirjoista mitä nähtävää löytyy - noin suurinpiirtein?

Kommentit (10)

en mitään

1. Surkeaa uusavuttomuutta. Onneksi on netti-sivut. Mistäköhän nuo ennen kyseli.

2, Kiva tulla esiin.Yhdeltä palstalta kun kyselee voi toisella jo olla asiantuntia.

3, Sivuston pakkopyöritystä.Täysin nollakyselyitä.

4, Kaupunkikohteita on turha hehkuttaa ja kysellä. Niillä on hyvät info-kartat missä näkyy
kaikki oleellinen ja osaa myös perille.
Kärjistetty rantaloma, jos ei muuta tee kuin makoilee rannassa,mitä siitä kyselemmään. Ainiin,onko kivinen,onko loiva,sattuuko tuulet,onko vesi kirkasta,mikä lämpö, onko suihkut
onko pukukopit,onko ravintola vieressä,mitä maksaa aurinkotuoli.

5. Itse en kysele juuri koskaan mitään. On paljon luotettavempia tietolähteitä ja liittyvät aivan muuhun kuin kyelyyn, onko pilvistä ensi viikolla

Marjuska

Pikkuisen kärjistettynä noinkin voi olla, toisaalta
kyllä kivoja vinkkejä voi saada kohteessa jo käyneiltä:
-kiva hotelli,
-paikallinen pieni ruokapaikka jota ei oppaissa
mainita
kaikenlaista pientä vinkkiä saa kun lukee kyselyjen vastauksia eri saiteilla.
esim retkeilysaitilta: retkipyyhkeeksi käy kaksinkertainen sideharsoliina, kevyt, kuivaa hyvin, oli itselleni hyvinkin tarpeellinen kun mietin kevyttä pyyhettä, vaelluksella ihoa vasten naisten 20 den nilkkasukat, estää hiertymiä, molemmat todella kokeiltu ja hyviksi todettu. Vähän niksipirkan tyyliin - joskus tärppää.

Tirlittan

Tottahan toki!
Kukapa sitä vasta kohteessa alkaa päätä raapimaan ja ihmettelemään että mitäs ja minnekäs nyt....
Kun kaikki on etukäteen tarkasti suunniteltu ja selvitetty ehtii nähdä ja kokea enemmän ja aikaa jää ehkä vielä lähteä ulos kaupungistakin tutkailemaan lähiympäristöä.

Matkaoppaat ja netti ovat oivia mutta mielestäni paras tietolähde on paikalla käynyt matkailija.
Sitä vartenhan nämä matkailupalstat ovat että tieto kulkee ja kysymyksiin saa vastauksia, eikö?

reissaaja

Nähtävyydet saa tietoonsa aivan muualta kuin täältä, pääasiallisesti näin. Kuinka joku täällä voi tietää nähtävyyden jota ei tiedä yksikään matkaopaskirja tai muu \"virallinen taho\". Matkavinkit ovat asia erikseen eli ne pikkukapakat tai ruokaravintolat, mutta nekin ovat makuasioita.
Kyssäri \"minne menisin\" Krakovassa tai Berliinissä on kyllä uusavuttomuutta.Kaupungeissa on muuten kaikkialla turisti-infot, kannattaa käydä.

Taru

Varsinkin silloin, kun aikaa on vähän, nähtävyyksiä pitää valikoida. Monta kertaa olen saanut tutuilta vinkkejä, mitä kohteita kannattaa ajanpuutteessa jättää väliin, niin mainostettuja kuin kohteet oppaissa olisivatkin.

En ymmärrä, miten tuo kysyminen voi ketään niin kovasti häiritä. Kai omasta mielestä \"turhat\" kysymykset voi yksinkertaisesti sivuuttaa.

Tirlittan

Suolakaivokset ovat eräs Krakovan päänähtävyyksistä joka mainitaan kaikissa matkaopaskirjoissa.
Täällä kysymällä sain vahvistuksen siitä ettei se ole minun paikkani, kirjoissa ei tuota tietoa ollut.
Samoin Varsovan päiväretken suolainen hinta tuli selville, joten eipä turhaan tarvitse valmisretkeä pähkäillä.
Kerronko lisää esimerkkejä?
Matkaopaskirjat ovat usein ylimalkaisia, niistä ei löydy nippelitietoa.
Samoin netissä on paljon vanhentunutta tietoa.

Kuten Taru mainitsikin, Berliini ketjusta sain poimittua ne minua kiinnostavat kohteet.
Uusavuttomuutta tai ei, tuon kaiken sain vähällä vaivalla.

Ihmettelen tuota ylimielisyyttä, viisailla, fiksuilla ja filmaattisilla on varmaan ne omat kanavansa, minulle \"uusavuttomalle\" tämä on mitä mainioin tapa saada haluamaani informaatia.

Eli kiitos kaikille minua neuvoneille!

en mitään

Marjuska oli oivaltanut jyrkähkön sanailuni. Eli kärjistystä jotta aihe selviäisi. Ei ollut tarkoitus hyökätä mihinkään ilmansuuntaan. Pistipä oman mielikuvani aloituksen vastaukseksi.

Tirlittan on löytänyt positiivistä,hienoa. Pulmahan aiheessa on että helmet on liian harvassa suhteessa viestien määrään. Eli osallistua pitäisi kevyesti mutta ei liian kepeillä heitoilla.

Harmittaa mennä pitkä ketju läpi että jos kuitenkin joku olisi vastannut asiaa,kun otsake kiinnosti. Toki eräät ketjut voi ohittaa heti sillänsä.

Eli miten eroittaa asiaketjut vähemmän asiallisista. Aikaa on selata,mutta tahtoo ärsyttää nuo \"alta lipan\" rivit.

Välillä tunnettu nimimerkki antoi uskoa aiheeseen,mutta kyllähän täällä on tärvelty niitäkin.

lukutoukka

Noita \"helmiä\" löytää kohtuuhyvin matkakertomuksista mukavan lukuhetken lisäksi.

Mutta aloittajan mainitsema että pitääkö kaikki tietää on hyvä havainto. Monet näet kysyy täysin aivottomia. Valuuttakurssit,lämpötilat,sademäärät,
hotellien varustus ja taso, eli kaikki sellaista minkä löytää nettistä hyvin vikkellään, ja varmenpana kuin jonkun matkaajan muistikuva 5 vuoden jälkeen.

Ope -67

Aika jyrkkä käsitys reissaajalla uusavuttomuudesta ja turisti-infojen kaikkitietävyydestä. Niissäkin on eroja ja jotkut haluavat tietää asiat etukäteen. Opaskirjojen teko vie aikaa ja painaminen myös joten niiden tieto voi olla vanhaa jo kun kirjan saa käsiinsä. Paikanpäällä käyneiltä olen itse saanut paljon hyviä vinkkejä joitaä en olisi mistään muualta saanut.

Mitä kysymyksiin tulee, niin minusta kaikkea voi kysyä mikä mietityttää. Enemmän ihmettelen, miksei saisi kysyä sillä oikeasti fiksu ihminen kysyy aina jos ei jotain tiedä.

Marco Polo

Eikö reissaaja reissuillaan kulje muualla kuin matkaopaissa kerrotuilla nähtävyyksillä kun luulee ettei täällä saa tietoa muista kuin niistä. Monella matkailijalla on myös paljon tietoa kohteista joista ei matkakirjoissa puhuta mitään.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat