Kiinaan!

Ei vielä kokemusta

Olen jo muutaman vuosiktmmenen ajan halunnut matkustaa Kiinaan. Nyt lapset toimittavat kovasti matkaan, pää ja jalat kun pelaavat vielä loistavasti (jäin juuri eläkkeelle). Olen matkustellut paljon, mutta tämä on vielä kokematta. Mitä suosittelette? Millaisia kokemuksia on matkanjärjestäjistä, hinnoista jne? Tahdon nähdä mahdollisimman paljon, en kuitenkaan maksaa liikaa.

Sivut

Kommentit (18)

Kiinassa 5 kertaa

Ensikerraksi vois riittää Peking, siellä on koettavaa vaikka viikoksi. Kielletty kaupunki, taivaan temppeli, marmorilaiva, kauppakujat, temppelit, katukojujen ruokatiskit, vanhanaikaiset asuinkorttelit hutongit mitkä katoaa uudisrakennusten tieltä kovaa kyytiä, puistojen aamuvoimistelut auringon neusun aikaan. Yhdeksi päiväksi retkelle näkemään Kiinan muuri. Seuraavalla matkalla vaikka Yangtsen risteily.

Hilary

Suosittelen ehdottomasti Kaukomatkatoimisto Olympian Kiinan-matkaa kattavine retkineen. Mainostetaan sanoilla \"sopii hyvin ensimmäiseksi Kiinan-matkaksi\".

Taru

Minäkin olen käynyt Olympian matkalla Pekingissä ja voin lämpimästi suositella. Mietin ensin, josko ottaisin vain puolikkaan retkiohjelman, mikä myös oli vaihtoehtona, mutta sitten päädyin täyteen ohjelmaan enkä todellakaan katunut.

Vaihtoehtona taisi olla myös pelkkä perusmatka ilman retkiohjelmaa, mutta jos ei ole ennen Pekingissä käynyt, niin suosittelen kyllä noita retkiä täysihoitoineen. Söimme joka kerta eri ravintoloissa ja tutustuimme Kiinan eri osien ruokiin. Ja kun isommalla porukalla syötiin, sai joka kerta maistaa monenlaista herkkua.

Olympiallahan on tarjolla myös muita matkoja eri puolille Kiinaa, mutta Pekingistä voi olla hyvä aloittaa.

Ile

Opastettu Peking esim. Olympian toteuttamana on erinomainen valinta ja kohteita tulikin hyvin jo noissa aiemmissa viesteissä. Kannattaa myös liikkua omatoimisesti sillä se on yllättävän helppoa kun perehtyy hiukan ensin Pekingin metron reitteihin ja systeemeihin. Metro on nopea, siisti ja melkein ilmainen. Kävellen etäisyydet ovat pitkiä ja mittasuhteet muutenkin valtavia. Esim. pääkatu on muistaakseni 8 kaistaa suuntaansa ja 40km pitkä.

Ilmanlaatu ei ole paras mahdollinen, mutta ellei ole hengitystiesairauksia niin eipä tuo viikon.parinkaan reissulla juuri haittaa.

Kiinalainen pyöreä ja pyörivä pöytä on tosiaan antoisimmillaan kun seurueessa on 6-12 henkiöä. Pöytään 20-30 pikkuannosta erilaisia herkkuja ja pöyrä liikkeelle ja maistelemaan. Puikoilla tietenkin, vaikka on siellä perinteisetkin välineet saatavilla. Suosittelen! Jos eksotiikkaa kaipaa niin sitten vaan katukeittiöiden vartaista torakoita syömään!

Kiellityssä kaupungissa on hieno keisarillinen ravintola, jos sattuu olemaan vaikka joku juhlimisen aihe, kuten meillä kerran oli. Opas varmaan kertoo lisää ja hoitaa varaukset.

Pekingin jälkeen Kiina kiehtoo varmasti lisää ja sitten vaan kiertomatkoille, Shanghaihin tai jos hienot rannat kiinnostavat, Hainanille. Hainanilla on paljon paikallisia sekä venäläisiä matkailijoita, koska Kiinassa hiekkarannat ovat muualla aika vähissä.

Kaktus

Hotelli Jianguo Pekingin keskustassa on tasokas hyvän palvelun hotelli, vilkkaan pääkadun varrella.
Hotellin lähellä kävelymatkan päässä on suuria tavarataloja, Silk Street ostoskeskus, China World Trade center ja monia muita.
Mielenkiintoisen illan voi viettää Akrobaattiteatterissa, Kiinalainen akrobatia edustaa maailman huippua, siellä voi nähdä henkeäsalpaavia taiturinumeroita.
Tunnettujen nähtävyyksien lisäksi on käytävä katsomassa hellyttäviä pandoja, tietenkin
kiinanmuurilla (kiivetkää ainakin Ahtisaaren tasanteelle asti) ja samalla Ming- keisarien hauta-alueella.
Pekingissä on niin paljon käyntipaikkoja ja mielenkiintoista historiaa että 2 viikkoa ei riitä kaiken kiinnostavan näkemiseen.
Hyvää ja kiintoisaa matkaa !

Kiinaan

Mielestäni Peking ja Shanghai ovat aivan erilaisia kaupunkeja, mitä mieltä toiset ovat ?
Ihmiset Shanghaissa (jotkut) tulivat katsomaan turistia aivan kosketusetäisyydeltä, näin ei tapahdu Pekingissä.

Taru

Ajat ovat varmaan muuttuneet. Vielä reilut 10 vuotta sitten Pekingin Taivaallisen rauhan aukiollakin kyllä tuijotettiin aivan läheltä varsinkin vaaleahiuksisia. Saattoivat toki olla itsekin muualta tulleita turisteja.

ihan vinkkinä vaan

Olympiamatkojen kanssa olen itsekin käynyt Pekingin ja Keltaiset vuoret. Matkamessuilla huomasin, että Lomalinja-nimisellä matkanjärjestäjällä on aikoinaan Olympialla
oppaana toiminut Leena vetämässä Pekingin matkoja. Sellaista opasta ei ole toista. Jos nyt lähtisin Kiinaan, valitsisin ilman muuta Lomalinjojen sellaisen matkan,jossa Leena on oppaana.

ihan vinkkinä

Siis Leena-nimisellä oppaalla tarkoitan Marja-Leena Tiensuuta. Lomalinjojen(joilla myös hyvä paperiesite) matkoilla on eritelty, kuka on oppaana eri ajankohtien matkoilla.

Arja

Itse olen matkustanut Kiinaan Tema-matkojen kanssa: Suuri Kiinan kiertomatka, loistava opas ja paljon nähtävää. Olympian matkat ovat myös hyviä, mutta ehkä vähän kalliimpia. Matkastamme voit lukea blogiltani: http://vesvuarja.vuodatus.net/
Kiina on kyllä mielenkiintoinen maa, nähtävää on paljon! Suosittelen.

baraja

Lainaus:
Mielestäni Peking ja Shanghai ovat aivan erilaisia kaupunkeja, mitä mieltä toiset ovat ?

Näin on. Historiallinen tausta erilainen ja se näkyy. Mutta jos aikaa ja halua on, niin kyllä Shanghaistakin löytää \"vanhempaa Kiinaa\". Tämä on kysymys, josta voisi kirjoittaa ja keskustella paljon...

Lainaus:
Ihmiset Shanghaissa (jotkut) tulivat katsomaan turistia aivan kosketusetäisyydeltä, näin ei tapahdu Pekingissä.

Tämä ei tunnu tutulta. Pekingissä olin v. 2000 ja silloin länsimaiset vielä herättivät välillä jonkinlaista kiinnostusta, mutta ei sentään kosketteluetäisyydeltä.

Shanghaissa olin myöhemmin, v.2006 useamman kerran. Mm. noin puoli vuotta yhteen putkeen. Ei ollut tietoakaan suuremasta hämmästelystä. Puistoissa oli kiinnostusta ulkomaalaisiin, mm. se tietty \"English Corner\", jonne nuorisoa tulee keskustelemaan ulkomaalaisten kanssa. Ja sitten oli joitain teehuoneita bambumetsikön keskellä, joissa pääsi lähelle paikallisia hyvin tavallisia ihmisiä. Teetä juotiin samassa pienessä pöydässä... Mutta hankalaa oli kommunikointi, kun yhteistä kieltä ei ollut. Aika periferia olisi kai ainakin tuolloin tarvinnut Shanghaista löytää, jos meikäläistä olisi kovin alettu kummastella. Ei kuulosta oikein nykypäivältä.

Peking oli ihan mielenkiintoinen kaupunki, mutta tietyistä syistä Shanghai on lähempänä sydäntäni. Kai se vaan siitä johtuu, kun oppi tuntemaan kaupungin paremmin.

Yksi suosikkini on myös Kanton etelässä. Guangzou vai miten sen nimi nyt kiinalaisittain kirjoitettiin. Hieman sellainen etelämaisen rennompi kaupunki, jossa on tosi hyviä ravintoloita. Joskushan oli tapana sanoa, että \"Peking on kuin Moskova, Shanghai Berliini/Pariisi ja Kanton kuin Rooma\". Jotain perää tuossa taitaa olla vieläkin ainakin elämäntyylin suhteen. Pekingissä on pidetty aatteesta tiukimmin kiinni, Shanghaissa se on sellaista pintapuolista, hieman teeskentelyä, mutta Kantonissa aatteelle on annettu piupaut... No, tuokin vain yksi hassu vertaus.

Toivottavasti ei oo paljon kirjoitusmokia! ;)

Kaktus

Noin vuosi sitten Shanghaissa ihmiset pysähtyivät katsomaan \"kosketusetäisyydeltä\" suoraan kasvoihin ja yrittivät koskettaa hiuksia!
Pohjoismainen vaaleus oli outoa ainakin niille ihmisille. Saattoihan toki olla että he olivat tulleet kaupunkiin jostain Kiinan syrjäseudulta. Saman uteliaan mutta kohteliaan huomion kohteeksi jouduin myös matkustaessani Egyptin maaseudulla, jolloin naiset ympäröivät minut ja tulivat katsomaan lähietäisyydeltä ja ihmettelivät vaaleaa ihoa ja hiuksia.
Edellinen voi kuulostaa uskomattomalta, näin kuitenkin tapahtui. Yksin matkatessa on nähty kaikenlaista.

baraja

Lainaus:
Edellinen voi kuulostaa uskomattomalta, näin kuitenkin tapahtui. Yksin matkatessa on nähty kaikenlaista.

Egyptissä tuota ihmettelyä ja koskettelua tapahtuu usein, se ei ole mikään ihme. Mutta Shanghaissa se ei ole kovin tavallista ainakaan minun kokemukseni mukaan. Mutta ehkä yksi ratkaiseva ero on siinä, että \"kaktus\" on kaunis vaalea nainen ja minä taas se keski-ikäinen miehenköriläs mikä satun olemaan. Yksin minäkin kyllä olen reissannut, jopa suurimman osan sen puolesta vuodesta Shanghaissakin. Paljon mielenkiintoista tuli nähty, mutta onneksi kukaan ei tullut hiplaamaan. ;)

Ihmisille tapahtuu matkoilla kaikenlaista ja kyllä minä ainakin uskon kaikki jutut. Sitten on erikseen ne asiat, jotka ovat mielipidejuttuja. Nyt ei kuitenkaan ole kyse siitä.

PS. Siitä on kyllä kokemusta, että kaunis vaalea pohjoismainen pikkulapsi saa ihailua osakseen melkein missäpäin maailmaa tahansa. Omalla pojallani oli pienenä vaalea kihara tukka ja kaikki olivat maailmalla jumaloimassa tuota ihmettä. Ei sentään ihan tarvinnut hätistellä ihmisiä kauemmas, mutta melkein... ;)

Kiinostaa

Baraja, vaalea viikinki, kuin myös Kaktus maailmanmatkaaja, kertokaa, kertokaa enemmän Kiinasta ja muista eksoottisemmista maista, kirjoituksianne on mielenkiintoista lukea.

Itselläni on kokemusta vain Kanariansaarista ja muutamasta laivamatkan päässä olevasta kaupungista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat