Bestiksen kanssa Berliiniin?

Tirlittan

Olen puoliksi jo lupautunut lähteä ystävän seurana muutamaksi päiväksi Berliiniin.
Kaupunki ei ole koskaan minua kiinnostanut eikä oikein iske nytkään, matkainto on tipotiessään.

Eli kehukaa minulle Berliiniä ja kertokaa mitä nähtävää, museot, kirkot, jne.. onko siellä edes niitä?
Koska kaupunki ei ole suosikkilistallani niin en tiedä paljoakaan sen tarjonnasta.
Toki yritän tehdä myyräntyötä ja hienovaraisesti ehdotella jotakin muuta kohdetta.

Kommentit (10)

Taru

Omasta Berliinin-matkastani on jo kymmenkunta vuotta, ja ajatellen sitä, miten paljon siellä silloin oli rakennustyömaita, niin kaupunki lienee muuttunut aika lailla. Mm. Potsdamer Platz oli silloin vielä työn alla.

Museosaarelta löytyy useampikin museo, mm. laaja Pergamon-museo, joka varmasti kiinnostaa historiafriikkejä. Neues Museumissa ilmeisesti on nykyään maailman kauneimmaksi naiseksikin mainitun Nefertitin rintakuva.

Uudempaan historiaan voi tutustua Checkpoint Charliella sijaitsevassa museossa, jossa on paljon Berliinin muuriin liittyvää.

Tuomiokirkkoja on useita; Berliner Dom, Deutscher Dom ja Französischer Dom, ja kirkoista pitää tietysti mainita raunioksi jätetty Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche.

Ja vaikkei shoppailua harrastaisi, KaDeWen ruokaosastolla kannattaa käydä tavaranpaljoutta katsomassa ja nauttia vaikka lasillinen kuohuvaa.

Vaikka Berliini ei kohteitteni top-kymppiin kuulukaan, sanoisin, että kyllä siellä ehdottomasti kannattaa käydä!

Iris

Berliini on hauska, liberaali ja todella monipuolinen kaupunki, usko pois. Radikaali tai poroporvarillinen kaupunginosasta riippuen. Tsekkaa ainakin boheemi ja trendikäs Prenzlauer Berg entisen Itä-Berliinin puolella. Kulttuuritarjonta on ihan mieletön. Isohan se Berliini on, mutta julkinen liikenne toimii. Itse tykkäsin ajella busseilla, joihin saa useamman päivän lippuja.

-maija

Samaa mieltä, kiertoajelulla näkee ja voi pysähdellä mielensä mukaan...ja muuri maalauksineen on ehdottomasti katsottava. Tykästyt varmasti. Menin ensin joulutoreille ja uudelleen seuraavana kesänä...kävellenkin näkee paljon, tervemenoa vaan!

sivistysvaltio

Ei taida muutama päivä riittää...
Joudut tekemään uuden reissun.
On meinaan hirveän iso mesta.

Minäkään en erityisemmin hehkuta isojen kaupunkien perään. Onhan niissä nähtävää ja koettavaa mutta miljöö ei innosta.

Kohteessa ei vikaa vaan omat mieltymykset pistää jarruja päälle.

alexanderplatz

Minulle Berliinissä on parasta:
- mahtava, mieletön tarjonta oopperaa ja muuta musiikkia/teatteria (oopperatalojakin on useita!)
- jokiristeily Spree-joella (kannattaa ottaa pisin kieros, n. 3 tunnin mittainen)
- \"nykyhistorian\" nähtävyydet kuten holocaust-muistomerkki, DDR-museo, muurimuseo etc. - tietysti myös perinteiset Museosaaren museot ja taidemuseot niistä kiinnostuneille
- shoppailu (edullista, runsaat valikoimat, kaikkea löytyy esim. vaate- ja kenkäpuolelta myös meille \"keski-ikäisille\")
- ravintolatarjonta laidasta laitaan - kokeilepa turkkilaista tai \"sokeaa ravintolaa\"
Kannattaa myös tehdä päivän retki junalla läheiseen Potsdamiin.
Lähde ennakkoluulottomasti matkaan - voi olla että ihastutkin Berliiniin, mutta ellei se vie sydäntäsi niin saat ainakin uusia mielenkiintoisia kokemuksia, koska Berliini on yksi monipuolisimmista Euroopan kaupungeista ihan turistimielessäkin!

Tirlittan

Ärsyttävää miten tiukasti nuo ennakkoluulot riippuvat ihmisessä, olen pettynyt itseeni.
Ehkäpä tuo johtuu osaltaan myös siitä että tänä päivänä olen niin syvällä juutalaisuudessa, vähässä ajassa olen nähnyt niin paljon kouriintuntuvaa materiaalia, miten käynee vajaan kuukauden päästä Auscwitsissa.
Berliinistäkin jäi päällimmäiseksi muistoksi nuo metalliin muovatut kasvot,kauhusta ammollaan olevat silmät ja aukinaiset suut, toiset avoinna rukoukseen, toiset huusivat armoa..

Toki olihan siellä kaunistakin katsottavaa, mutta vaikka aurinko paistoi niin kaupungista jäi hieman harmaa vaikutelma.
Ei minun kaupunkini, mutta kannatti kuitenkin käydä.

+++ ???

Kenelläkään ei ole tietoa milloin uusi kenttä aukeaa. Viimeisin päivämäärä jota on väläytelty taitaa olla ensi keväänä, mutta jostain luin että voipi siirtyä seuraavaan vuoteenkin...

Mimi

Jos historia ja kuvataide kiinnostavat, entisen Itä-Berliinin puolella sijaitseva Museuminsel on ehdoton. Kun lähtee käppäilemään \"museosaaren\" takana olevaan puistoon ja pikku sillan jälkeen kääntyy vasemmalle, päätyy kivalle puistomaiselle joenranta alueelle jossa on viihtyisiä ulkoilmabaareja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat