Finnmatkat, Airfinlandin konkurssi muutti lentoajat, paljonko korvausta?

Lain mukainen korvaus?

Matka suuntautui Turkin Bodrumiin, ja piti olla aamulento HKI:stä klo: 06.00 muuttui iltalennoksi klo: 21.00. Paluun piti olla Bodrumista klo: 09.55 mikä muuttui vasta klo: 02.00 lähteväksi. Noissa siis yli 12h ero alkuperäisiin lentoihin.

Finnmatkat tarjoaa korvaukseksi yhden vuorokauden hinnanhyvitystä LAHJAKORTTINA, tai 15 tunnin hyvitystä rahana tilille.

Mutta kuluttajaviranomaisten sivuilla lukee näin yleisesti lennon myöhstymisistä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/lennot/lennon-viivast...

Valmismatkan ollessa kyseessä:

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/matkustaminen/valmismatka/valmismat...

Eli osaisiko joku kertoa paljonko tuon \"lain mukaisen\" korvauksen tulisi olla?
Tarjoaako Finnmatkat nyt liian vähän korvauksena, kannattaako alkaa vaatia enemmän?

Totuus on se, että lentoaikojen muuttuminen oli todella ikävää, koska nimenomaan halusimme aamulennot. Nyt seurauksena oli esim:

-Olimme kotona melkein vuorokauden myöhemmin mitä piti olla.

-Palatessa vuorokausi meni valvoessa matkustamisen takia.

-Jouduimme menemään bussilla kotipaikkakunnalle, koska sukulainen kenen piti hakea ei päässyt muuttuneeseen kellonaikaan hakemaan.

-Lauantaina jäi eräs meno väliin univelan takia.

Olen koittanut soittaa kuluttajaviranomaisille, heihin ei saa yhteyttä, koko ajan linjat varattuna. Tämä kohta elemmässä linkissä mietityttää:

\"Oikeutta korvaukseen ei kuitenkaan ole, jos viivästys johtuu poikkeuksellisista olosuhteista eikä sitä olisi voitu välttää, vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi toteutettu. Poikkeuksellisiksi olosuhteiksi katsotaan esim. työtaistelu, sopimattomat sääolosuhteet, turvallisuusriski, poliittisesti epävakaat olot ja ilmaliikenteen hallintaa koskeva päätös, joka aiheuttaa viivästymisen tai peruuttamisen.\"

Eli lasketaanko tuo Airfinlandin konkurssi tälläiseksi em. kaltaiseksi esteeksi? Meidän lento lähti samalla viikolla kun konkurssi tuli, mutta näköjään samat lentoajat ovat jääneet loppukaudeksi. Lähtiessämme emme tienneet mitään paluulennosta/sen aikataulusta, vain menolennon ajankohdan.

Kommentit (3)

Aikaisempi Anja

Finnmatkojen ehdottamat korvaukset vaikuttavat aika hyviltä, vähintäänkin kohtuullisilta. Mutta toivottavasti saat ketjuun useita vastauksia muilta vastaavanlaisissa tilanteissa olleilta ja tietoja heidän korvauksistaan. Korvauksiahan maksetaan muissakin matkan tai lentoaikojen muuttumistilanteissa kuin konkurssien yhteydessä.

joskus tökkii

Konkorssi on poikeuksellinen tilanne. Ei voida vaatia että aina varakone seisoo kentällä.

Tilanteeseen nähden Finmatkat hoiti järjestelyt
asiallisesti.

Ei ei lakisääteistä korvausaihetta.

Finmatkat on pyrkinyt harmia lieventämään,mutte suomalaiseen tyyliin lisää ollaan vaatimassa.

Tadaa

Lentoaikataulujen muuttuminen on iso asia, mielestäni siitä pitää korvausta maksaa. En tiedä miten menee lain mukaisesti, mutta muuttuneet aikataulut voivat aiheuttaa myös ansionmenetyksiä matkustajalle. Itse olen ollut tilanteessa missä piti mennä töihin seuraavana matkaa seuraavana päivänä, teknisen vian takia lento myöhästyi yli kymmenen tuntia. Sain muutettua työvuoroani, mutta kaikki eivät sitä pysty tekemään. Tekniselle vialle ei mitään voinut, ja hyvä että korjattiin ennen ilmaan nousemista ;) mutta kyllä ihmisen on voitava luottaa siihen että lentoaikataulu pysyy suunnilleen samana. Miksi lentää loppukausi iltalentoina kun matkustajille ilmeisesti on myyty kyseiset matkat aamulentoina?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat