Matkaajat,olemmeko liian \"steriilejä\"

eri näkemys

Puhtaus on puoli ruokaa tai jotain sinneppäin. Olen monasti törmännyt koteihin jotka ovat todella puhtaita,siistejä, eli emännän ylpeys.
Puhdistusaineet ei enää ole mäntysuopaa vaan jotain kovenpaa kamaa. Tappaa 99 % kaikista pöpöistä tai jotain saman suuntaista.

Mutta ihminen on varsinainen pöpöjen valtakunta.
Kaikenmaailman ötökät meissä pesii ja elää.
Eräiden tutkimusten valossa on epäilty että allergiat johtuisi liiasta puhtaudesta. Eli ihmisen vastustuskyky ei kehity normaalisti kun kaikki pinnat on sterilisoitu.

Kun lomalainen hyökkää maailmalle,niin olosuhteet muuttuu oleelliseti. Siistiä voi olla mutta bakteerikannat on outoja ja niitä on paljon.
Nyt tässä vaiheessa liian varjeltu ihminen saa vatsataudin oireita koska olemus ei ole kehittynyt pöpöjä vastaan. Eli virhe ei ole kohteessa vaan matkaajassa. Onhan muuten suomessakin vatsatautia liikkeellä lähes jatkuvasti.

Aihe ei koske itseäni koska olen kierrellyt kaikenmaailman työmaakuppilat ja roskaruokaa välillä oheistanut niin millään reissulla ei ole tullut ongelmia vyötärön suhteen, mitä nyt lievää lihomista. Mutta mielipiteitä kehään.

Kommentit (12)

vaitelias 3 mies

Ammoisina kouluaikoina ei allergiaa ollut kenelläkää koulussamme,yli sata oppilasta. Nykyisellään määrä on liki puolet. Mutta ei ole selvinnyt onko kyse ravinnon lisäaineista vaiko lisääntyneestä \"puhdaudesta\" Asiaan saattaa vaikuttaa myös ilman saasteet, käytetyt kemikaalit
kasvinsuojelussa,saton ominaisuuksien muokkauksessa,eläinten merkittävä lääkitys.

Nyt kun ihmisille annetaan ennalta ehkäisevä rokotus niin käytännössä kyseistä tautia annetaan ripaus ja elimistö alkaa kehittämään vastaainetta
sitä varten. Tältä pohjalta voisi olettaa että lapsille kehittyy vastustuskyky moniin oireisiin mikäli he ovat hivenen epäsiistejä, eli telmivät
pihoilla,lätäköissä,pensaissa,multakasoissa eikä heitä pestä vahvoilla saippuoilla vaan lähinnä vesipesu.
En ole lääkäri en osaa latinaa mutta korjatkaa väärät päätelmät ja perustelkaa niitä.

Tirlittan

Teen työtä hyljättyjen ja huostaanotettujen eläinten parissa.Siinä hommassa joutuu mitä erilaisempien eritteiden ja loisten kanssa tekemisiin sekä kaiken maailman pöpöt ja basillit pörräävät ympärillä.
Siksi olenkin aina ajatellut että se on palomuurini myös ulkomaisia pöpöjä vastaan, sillä vatsatautiin en ole lomillani sairastunut.

Tämä Egyptin pelätty Faraon kosto ja kirous on minulle myös tuntematon.
Vasta-aineet siihen minulla lienee jo kantasoluissani, sillä olenhan tuhansia vuosia sitten siellä taateleja tallannut.

Ile

Samaa olen pohtinut usein kuin aloittajakin. Olen kohtuullisen joustava suhteessani esim. ravintoaineiden syötavyyteen. Sen arvion teen yleensä hajun ja ulkonäön, en pakkausmerkintöjen perusteella.

Maailmalla ovat jo yli 30 vuoden ajan maistuneet niin salaatit kuin majoneesitkin. Tähän mennessä en ole saanut kertaakaan vatsatauteja.

Olen tullut aloittajan kanssa samaan johtopäätökseen että ylenmääräinen steriliys ja varovaisuus normaalielämässä aiheuttaa sen, että vastaava taso pitäisi olla kaikkialla missä liikkuu. Se kun ei usein onnistu niin vatsa alkaa protestoida.

apteekista vahvistusta

Hivenen aiheesta sivuun. Tuo vyötärön seutu on aika herkkä alue. Olen huomannut että matkakuume, jännitys,lentopelko,ressaantuminen aiheuttaa kapinaa vatsakalustossa. Eli \"tauti\" on päällä valmiiksi kun kohteeseen pääsee.

Ikäviä asioita lomalla,mutta täytyisi muistaa että ei hirveästi haukuta mitään ravintolaa,ruokapaikkaa oireista jotka ei välttämäti liity heihin mitenkään. Koneessa on ehkä parisataa lomailijaa ja 5 jos sairastelee niin onpa huono tuuri kun muut ahmii samaa aamupalaa tai illalista eivätkä ole moksiskaan.

Asia on tietysti toinen jos kolmekymmentäkin sairastuu, aina joskus käy silleekin. Eli jokin häikkä jossakin ravintoketjun osasessa.

bakteeri

Käsidesi on hyvä apua tilannetta korjaamaan. Mutta
ei tietysti poista itse aiheuttajaa. Mutta suojaa kuitenkin jossain määrin ja hetkellisesti.

Tykkään siisteydestä joten en neuvo sitä hylkäämään mutta nuo hypervahvat puhdistusaineet voisi hylätä koska ovat täysin luonnottomia aineita ihmisen normaalissa elinympäristössä.

tärkeä terveys

Sairaaloissa on ainakin teoriassa hyvin bakteerivapaata mutta sitten hyökkää sairaalabakteeri mikä on vaarallinen, etenkin potilaille.
Voisko ihmisille käydä sanoin jos liian puhtaasti elää. Eli vielä äkäsempi tauti hyppää esiin.

pohjakuntoa

Ajatus tietysti hupaisa,jos joku hienostorouva olisi nakuna sikölätissä kontaamassa ja huutelis naapurille että vahvistan immuniteettia kun kohta on taas kaupunkiloma tulossa.

Mutta ketjun tarkoitus ei ollut varmaan kärjistää asiaa äärinnäisyyksiin, johan tuolla mainittiinkin
että siisteys on hyve.

eroja löytyy

Johtuukohan ilmasto eroista kun Suomessa vahditaan kylmäketjuja elintarvikekuljetuksissa
ja eräissä euroopan maissa kiikutellaan kokonaisia ruhoja myymälään 35c lämmössä. Ei ole myöskään harvinaista että ruhon puolikas roikkuu näyteikkunassa aurinkoa ottamassa. Kuivattu liha on eräissä maissa säilytyskeino ja hyvä reissueväs.
Suomi pelaa ilmeisesti yliinnokkaana EU normeja
kuluista välittämättä.
Täälläkin on aikoinaan pärjätty ilman pakastimia
terveinä pysyen.

Sini

Hyvä että Suomessa on tarkat määräykset mitä hygieniaan tulee. Lääkärin neuvo on että kaikki mitä haisee/tuoksuu epäiluttävältä ja myös maistuu erikoiselta, kannattaa jättää syömättä. Silloin on bakteerit päässeet ruokaan.

ei =turha lisä

Älähän nyt taasen töksäyttele. Elämä ei ole noin yksinkertaista. Kyllähän tutuissa elintarvikkeissa näkö,haju ja makuaisti varottelee
pilaantumisesta mutta ulkomailla kun maistelee outoja ja erilailla valmistettuja ruokaannoksia niin asia on hankalampi havaita. Voimakkaammin maustettu ja ehkä tuntemattomilla yrteillä höystetty annos on osin arvoitus.

Hyvin harvoin niissä on vikaa. Suurin masun sekoittaja on poikkeavat bakteerikannat ja muut muutokset. Kuumissa kohdeissa saattaa pelkästään nestehukka aiheuttaa vaivoja.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat