Matkailu suomessa ja ennakkoluulot

santi

Huoh, taas kerran on vain ikävää sanottavaa suomalaisita. Tulin suomeen viikon kesälomalle länsi-suomeen matkailemaan. Olen syntynyt espanjassa ja asun siellä, ja siksi huomattavasti tavallisia suomalaisia tummempi ihonväriltä ja muutenkin. Ikävää oli huomata palvelu ammateissa työskentelevien vihamielisyys ulkomaalaista kohtaan (minulla tosin on myos suomen kansalaisuus). Eräässä turkulaisessa ravintolassa minulle sanottiin että ulkomaalaisia ei täällä palvella (kyseessä melko tasolas ravintola!). Sanoin olevani espanjasta mutta suomen kansalaisuus, tarjoilija sekosi melkein kokonaan, huusi että sinulla velkoja meille aiheuttavalla n**kerillä ei ole tänne mitään asiaa. Muutama asiakaskin katseli vihamielisesti ja huuteli joitakin. Olisin halunnut tehdä mukavan matkailun suomessa, valitettavasti mikään ei ole muuttunut siitä kun suomessa vähän aikaa asuin (n. 10 vuotta sitten). Silloinkin ennakkoluulot, rasismi ja ihmisten ja ilmaston kylmyys pakottivat muuttamaan pois.

Kommentit (13)

lukija 12

Aika ikävää kohtelua olet saanut, täytyy kyllä todeta että paikkakunta josta kerrot, kuuluu kyllä Suomen tylyimpiin mitä ihmisiin tulee. Ovat ennakkoluuloisia myös täällä asuvia perisuomalaisia kohtaan.
Todella törkeätä sanoa tuollaisia kommentteja vieraalle ihmiselle oli hän sitten kuka vaan.
Tavalliset ihmiset evitä ymmärrä alkuunkaan mistä on kyse kriisimiaden kohdalla eli miten politikot toimivat. Olettavat varmaan että suoraan rahaa virtaa Suomesta espanjalaisten tai kreikkalaisten taskuihin, mikä ei pidä paikkaansa.
Saa nähdä millaista kohtelua saa kun lähtee kohdakkoin Välimeren alueelle. En usko että sielläkään mitään loistokohtelua saa.

toinen

Tiedoksi aloittajalle: Suomessa ei palvella ketään hyvin eli ei edes suomalaisia. Euroopan huonoin palvelukulttuuri täällä, toki joitain poikkeuksia sentään on.
Eron ihmisten käyttätymisessä huomaa kun menee vaikka Keski-Eurooppaan, siellä on sivistyneitä ihmisiä.

höpö-höpö

Siis eihän tuo voi olla muuta kuin taas provo, ei täällä sentäs ihan noin käyttäydytä! Vietin viikonlopun upeissa kotimaisissa kulttuuripläjäyksissä itäisessä Suomessa ja palvelu ja kohtelu ja fiilikset olivat todella erinomaisia - ja siellä oli runsaasti ulkomaalaisia matkaajia eri väreissä läsnä.

korjaan

Väittääkö nuo 2 edellistä kirjoittajaa että aloittaja valehtelee? Aika paksua, tuokin on just sitä tyypillistä suomalaista potaskaa. Kun eivät ole muualla edes liikkuneet kun Suoemssa ja huipou on ollut Kreikassa, eivät tiedä eurooppalaisesta meningisät yhtään mitään (en laske nyt Kreikkaa noiden eurooppalaisten valtioiden joukoon kun se ei ole Keski-Euroopassa).
Tylyjä ihmisiä on juuri Turun seudulla ja siitä pohjoisen suuntaan. Asiallista alkaa olla Pohjanmaalla eli Kokkola-Oulu-seuduilla.
Itä-Suomi on eri kuin tuo mistä aloittaja mainitsee. Mutta sitä mutkatonta suhtautumista kanssaihmisiin saa kyllä Suomesta hakea.

Pysytään asiassa

Suomalaiset, emme kai rupea omaa kansaamme haukkumaan jonkun naurettavan provosoinnin takia.
Järkevä lukija kyllä huomaa että joku tekaisi taas ihan tahallaan provosointi aloituksen.
Huomasin että matkailuun (todelliseen) liittyvä aloitus on ilmestynyt, siinä mahdollisuus kirjoittaa omasta matkailusta tai muuten kommentoida.

kovaa kiihkoa

Tälläkin palstalla on sellaisia känkkäränkkätyyppejä ettei voi kuvitellakaan niiden olevan missään palveluammatissa. Ei niitä monta toki ole mutteihan täällä moni uskalla edes kirjoittaa mitään.
Justiina tulee mieleen....

fräulein

Saksalaisen mieheni kanssa emme juuri matkusta Suomessa, syy on juurikin suomalaisten erittäin omituinen suhtautuminen saksalaisiin edelleen. Hänelle nuoret miehet (kuten hän itsekin on) tarjoavat tulitikkuja ja käyttäytyvät erittäin aggressiivisesti, ja näyttelevät natsimerkkejä. Tosin olen nähnyt suomalaisten nuorten miesten tekevän samaa Saksassa. Ilmeisesti kukaan ei ole kertonut heille että toinen maailmansota loppui jo vähän aikaa sitten...

Ja olen itse todistanut että vähän tummempi-ihoiselta (suku asunut Suomessa monta sukupolvea jo) on kielletty pääsy ruokaravintolaan vedoten liialliseen humalatilaan. Hän on absolutisti.

vastaaja

Edellisen viestin johdosta: ikävää että nykyään Suomessa esiintyy tuollaista eli vihamielisyyttä jopa eurooppalaisia kohtaan. Oletan että nuo saksalaisille vihaansa kohdistavat ovat vasemmistolaisia (kommunisteja)joille kaikki lännesät uleva on kuin punainen vaate. Kansa jakaantuu meillä kahtia melko selkeästi eli on nuo neukkulafanit (niitä no täälläkin eli palstalla) ja sitten ihan normaalit ihmiset, ajatuksiltaan normaalit.
Löytyy väkeä joilla ei ole mitään muuta tekemistä kun räyhätä ja olla muka jotain mieltä asioista. Mitään perusteltua kunnon mileipidettä ei ole.
Tuo mikä on yleinen ajatus Välimeren lomapaikkoihin liittyen on se että \"tuulipukuväki\", anteeksi nyt vaan, kertoo saksalaisten ja brittien käyttätyvän lomilla rumasti. Ovat muka kännissä joka ikinen, häiristevät muita eli niitä vesiselviä suomalaisia...hmm...
Ei saksalaiset eikä britit ole missään tuottaneet harmia, muutama suomalainen kylläkin ja ovat olleet humalaisia. Vähän niitäkin on tielle sattunut kun vältämme pahimpia turistirysiä.
Suomessa ei ole kunnollista palvelukulttuuria , se on kait monelle vieras asia. Siksipä täällä täytyy valita ostopaikkansa, kahvilansa, ravintolansa tarkkaan jos arvostaa hyvää palvelua.
Vastikään tuli käytyä Tsekissä, Itävallassa ja Saksassa. Iloa tuotti se ihmisten kunnioittava välittömyys ja mukava palvelumentaliteetti.
Se saa matkustamaan noihin maihin aina uudestaan ja uudestaan.
Moni suomalainen on vielä korpikansan asteella ja taitaa sille jäädäkin.

Tirlittan

Nyt tulee taas minäminäminä höpöä.
Olen ollut usein Prahassa ja liikkunut myös muissakin Tsekin kaupungeissa.
Olen kiinnittänyt huomiota nimenomaan siihen että ravintoloissa ja kaupoissa tsekkiläinen henkilökunta on jäykkää ja hymytöntä.
Parasta palvelua sieltä saa maahanmuuttajilta joita suurin osa tarjoilijoistakin on.
Asia erikseen on hotellihenkilökunta joka on saanut koulutuksen ammattiinsa.

Suomalaista palvelukulttuuria ovat kehuneet ainakin minun ulkomaalaiset vieraani.
Tottakai Suomessakin on rasismia aivan kuin muuallakin maailmassa, mutta tälläiset henkilöt tuskin palveluammatissa menestyy.

se jota haukut

Edellinen taas väittää jotain kirjoittajaa valehtelijaksi, kuinkas muuten.
Luuletko \"mummo\" että olet ainoa joka on Prahassa käynyt?
En edes ole puhunut Prahasta sanaakaan ja se on sitäpaitsi suurkaupunki eikä voi verrata lainkaan johnonkin Suomen korpeen.
Minulla on kokemusta aivan muista Tsekin paikoista mutta myös Prahasta .Pitääkö aina olla naama väärällään hymyä tai jotain irvistyksen tapaista ja se on muka jotain ystävällisyyttä? Minä tarkoitan sitä että Euroopassa ei tarvitse jonottaa kahviloissa, on pöytiintarjoilu ja se toimii. Jos sinulla on asian kanssa ollut hankaluuksia se johtuu kyllä itsestäsi. Jos esiinnyt tuolla tapaa kuin täällä, en ihmettele jos et saa palvelua hymyistä nyt puhumattakaan.
Tottakait ulkomaalaiset sanovat \"alkuasukkaalle\" että saavat hvyää palvelua, ihan kohteliaisuudesta. Ei kukaan mene sanomaan paikan päällä että pahus kun palvelu oli peestä!Suomessa on monessa paikkaa neukkumeininki. Joillekin se passaa tietysti.

se jota haukut

Pakko sanoa vielä että ne maat jotka ovat olleet Neuvotoliiton alla, ovat kansoineen kokeneet kovia. Se vaikuttaa vielä pitkällä ajalla, hymyt on olleet kiellettyjä, henki vaarassa koko ajan, epäilyt että ajatellaan väärin ovat johtaneet vankilaan jne.
Tsekkiläinen eli prahalainen tuttavamme on niistä asioista kertonut, muistaa jotain lapsuudestaan ja vanhempiensa kertomana. Silloin saneltiin mitä tehdään, ei valintoja.
Jospa suomalaisetkin olisivat saman kokemaan, mitenkähän sitten suu pantaisiin? Ei täälläkään kyllä kovin paljon iloisia ilmeitä näy. Eräs 10 v Espanjssa asunut ja nyt Suomeen muuttanut sanoi katselleensa ympärilleen pääkaupunkiseudulla ja tehneensä huomion että ihmiset ovat täällä todella totisen ja surullisen näköisiä. Ovat toki espanjalaisiin verrattuna, huolet painaa varmaa nykyään monien mieltä. Jatkuuko työ, se on se suurin huolenaihe monella.

Tirlittan

Olen esittänyt kommentissani oman huomioni.
Ja vaikka mielipiteeni olikin eriävä ,niin mielestäni esitin eriävän mielipiteeni asiallisesti.
Mistä löydät haukkumista???

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat