MTV3 huomenna Studio55.fi:ssä \'Valmismatka vs. omatoimimatka\'

Anja

Huomasin että huomenna ke 30.5 klo 9:25 alkaen MTV3:ssa Studio55.fi:ssä on aiheena \'Valmismatka vs. omatoimimatka\'.

Pitääpä katsoa, löydetäänkö ohjelmassa aiheesta jotakin uutta! Luultavasti ainakin kuluttajan oikeuksista matkan ostajana, niistähän olemme täälläkin keskustelleet ja siinä ne suurimmat erot kai ovat.

Sivut

Kommentit (25)

omatoiminen

Asia on itselleni ainakin tuttu eli se lakipuoli.
moni ostaa varmaan lennon yhdestä paikkaa ja hotellin toisesta. Se ei ole pakettimatka ja jos tulee este, silloin tulee vaikeuksia. Tietysti oma vakuutus ratkaisee.
Omatoimimatkalla ja matkanjärjestäjän pakettimatkalla ei ole mitään eroa kun ostaa omatoimisesti lennot ja hotellin samasta paikasta (samoilta nettisivuilta). Tuo lakimuutos on ollut voimassa jo useamman vuoden. Noita asioita varmaan selittävät, ja jos toimittaja ei ole nainen, ohjelma onnistuu varmasti.

tosireissaaja

Samaa mieltä kuin matkalainen, mutta ohjelma on matkanjärjestäjien toive, itseään mainostavaksi tarkoitettu.
Eivät matkanjärjestäjät mahda kehitykselle mitään , ihmiset osaavat matkustaa myös omatoimisesti. Toki lakiasioita on hyvä selventää eli käsite matkapaketti, mistä se koostuu. Itse tiedän sen ja osaan ostaa paketin myös netistä.

kiva etsiä!

Tiedän kyllä tuon \'ongelman\' jos jotain joskus sattuisi reissussa, mutta en missään tapauksessa osta näitä valmiita lennot+hotellit -settejä - aivan ihastuttavia, originelleja pikkuhotelleja on kiva löytää kaikkien näiden \'ns. valmiiden\' settien ulkopuolelta! Vähän siihen saattaa tärvääntyä aikaa, mutta samalla tutustuu etukäteen paikkakuntaankin. Minusta tuo kaivelu on vain mukava osa matkan suunnittelun ihanuutta ;)

Ulpukka

Ohjelma oli erittäin asiallinen ja antoi ennenkaikkea tietoa valmismatkoihin liityvistä eduista.Ei niinkään valmis-ja omatoimimatkojen eroista, vaikka ohjelma hieman sitäkin aihetta sivusi.

Valmismatkojen lakiin perustuvat edut ovat tärkein juttu esim. katastrofien sattuessa.Jos taivaalta tulee tuhkaa, tai sattuu maanjäristyksiä,tai tulvia,matkanjärjestäjältä/oppaalta saa välittömästi toimintaohjeita.

Myöskin ennakkotietoa annetaan jo loman alussa mm.tsunami,tulva tai muun katastrofin sattuessa monilla matkanjärjestäjillä on kokoontumispaikka, joka näytetään lomailijoille heti loman alussa.

Sairastumistapauksissa opas on velvollinen järjestämään apua sairastuneelle ja jopa olemaan mukana potilaan joutuessa esim. sairaalahoitoon.

Monilla matkanjärjestäjillä on ympärivuorokautinen puhelinpalvelu,johon voi lähettää tekstiviestin, tai soittaa ja josta saa tilanteeseen sopivia toimintaohjeita.

Nykyisin opaspalvelut ovat muuttuneet niistä vanhanajan palveluista, joissa ihmiset kulkivat sopulilaumana oppaan mukana.Ihmiset ovat nykyisin omatoimisempia,mutta ohjeita tarvittaessa opas on henkilö, joka ensisijassa niitä antaa.Valmismatkalla ei pitäisi olla sellaista asiaa, jota ei oppaalta voisi kysyä.

Tämä kirjoitus ei ole myöskään valmismatkojen mainos,vaan omaaan kokemukseeni jo neljänkymmenen vuoden matkusteluajalta saatua tietoa.Ja kokemuspohjaista tietoa minulla on.Jokainen valitkoon tapansa matkustaa, mutta omatoimimatka ei mielestäni ole mitenkään parempi/fiksumpi/osaavampien ihmisten tapa matkustaa, vaan jokaisen ihan ikioma valinta, ja se suotakoon kaikille kulkijoille.

Ei kun taas reissaamaan, kukin tavallaan.

matkaaja

Opaspalvelut toimivat paljolti nykyään puhelinpalveluna. Eli kun soitat lomamaassa kännykälläsi, puhelu menee kotimaan kautta ja maksat kokonaan puhelin hinnan. Kalistahan on myös kotimaassa soittaa matkanjärjesätjän toimistoon, keräävät sillä rahaa asiakkaalta.
Olen täysin eri meiltä siitä ketkä matkaavat omatoimisesti ja ketkä kulkevat laumana oppaan perässä.
Tietysti sairaalla ja ikäihmisellä on helpompi ja turvallisempi ottaa valmismatka.
Mutta olen kuullut kokemuksia siitä eteti opas ole suinkaan auttanut sairastunutta millään lailla. Eli ei ole auttanut hakemaan hoitoa, yksi tapaus oli kompastuminen lentokenttäbussista ulos tullessa. Nilkka oli murtunue ja pääsi hoitoon vasta kotimaassa. Oli kyse henkilöstä joka ei ole tottunut valmismatkoihin ja tämä tapahtui Malemessa Kreetalla muutama vuosi sitten.Eli miten asioita hoidetaan missäkin, siitä ei ole takuuta. Kaikki eivät ole niin kielitaitoisia että selviäsivät sairaustapausten selostamisessa lääkärillekään. Eikä ne krekulääkärit niin kovin kielitaitoisia ole, puhumattakaan vaikka espanjalaisista.
Olen matkustanut sekä valmismatkoilla että nykyään pelkästään omilla matkoilla. Mitään ongelmia ei ole ollut viimemanituilla, en tarvi suomalaista ihmislaumaa ympärilleni kun liikumme jossain. Olen siinä suhteessa parempi (kirjoitan tämän ihan p..ttani.... kun edellinen muuta väittää. Me ihmiset olemme näet erilaisia, sille et voi mitään. Jestas miten kalliiksi erikosmatkailu tulee, ei sitä viitsi edes laskea, mutta tylsille kreetan ryhmäreissuille en kyllä lähde! Onneksi sen saan päättää itse.
Jos matkalla jotain sattuu, asun hotelleissa joissa voin kysyä minne kannattaa mennä kun apua tarvii. Onneksi ei ole tarvinnut, joskus olen tarvinnut allergialääkitystä ja se on hoitunut.

Tiedän että tämä on seuraava riitelyketju.... tuntien maaperän ja taimien laadun!!

selvennystä

Arvasin tuon että ohjelma oli matkanjärjestäjien \"sponsoroima\" eli heidän mainoksensa. Missään ei varmaan sanottu että jos ostaa nettitoimistolta lennot+ hotellin yhtä aikaa , se on sama asia kuin valmismatka. Tuo on ollut laissa jo monta vuotta.
Mutta jos otat vaikka travellinkiltä lennot ja hotellin suoraan hotellin siuilta, silloin ei hotellihintaa korvata muuten kuin jos hotellilla on maksuton peruutusoikeus. Siinä se ero, ei muussa. Vakuutukset täytyy olla kunnossa, sairaustapaukaissa saa vakuutuksen avulla kustannusket takaisin, lääkärinlausunto täytyy olla.
Minua ei saa millään ehdolla rantarysiin...
Taistelu sieluista on kova, matkanjärjestäjät ovat kovan paikan edessä, sen johdosta käytäntöihin on jo tullut muutoksia.
Matkanjärjestäjät myyvät myös omatoimisia matkoja eli opasta ei ole.
Ihmettelen mitä se kellekään kuuluu ja kiinnostaa jos joku matkustaa omatoimisesti? Eipä olla teidän kanssa ainakaan kilpailemassa niistä halvoista lähdöistä.
Yksi ryhmä on yksinmatkustavat eli moni heistä ottaa matkanjärjestäjän paketin, kun eivät voi matkustaa yksin.

Tirlittan

En nähnyt kyseistä ohjelmaa joten siihen en voi ottaa kantaa mutta itse olen saanut kerran huomata valmismatkan edut.

Santorinilla matkaseuralaiseni, nuori naishenkilö sairastui vakavasti, muttei kuitenkaan hengenvaarallisesti.
Yleensä vakavat sairastapaukset kuljetetaan hoitoon Ateenaan mutta koska lomamme oli lopuillaan niin lääkärit Ateenaa konsultoituaan päättivät pitää meidät Santorinilla.

Tässä vaiheessa avuksemme riensi opas.
Hän järjesti paluulennolle lääkärin vaatimat erikoisjärjestelyt, samoin kuin Seutulan päähän ambulanssin.
Hän myös pakkasi hotellihuoneessa levällään olleet tavaramme jotta minä sain olla koko ajan sairaalassa matkakaverini tukena.
Kun saavuimme ambulanssilla kiitoradalle koneen viereen oli kaikki järjestetty.
Kyllähän näistä olisi toki omatoimimatkallakin selvinnyt, mutta kun sairastapauksissa on aina läsnä myöskin huoli niin on helpottavaa jättää käytännön järjestelyt toisen huoleksi.

Oletteko koskaan olleet pienen saaren sairaalassa?
Toivottavasti ette, niistä olosuhteista voisin joskus kirjoittaa kauhukertomuksen.

Tuo väite \"krekulääkäreiden\" kielitaidottomuudesta on taas tuulesta temmattu huuhaa väite.
Kreikassa lääketieteen opiskeluun kuuluu kieltenopiskelu aivan siinä kuten täällä suomenmaassakin.

Anja

Ohjelma olikin Finnmatkojen sponsoroima juttu ja mainosti selkeästi valmismatkoja! Asiallista tietoa kuitenkin valmismatkoihin liittyen poistaen vanhoja käsityksiä pakettimatkojen luonteesta, hyvä niin!

Sivulauseessa kävi ilmi tämä tärkeä asia koskien netissä toimivia ulkomaisia matkanjärjestäjiä:
\'Kuluttajaviraston mukainen valmismatkajärjestäjä on yritys, jolla on toimipiste Suomessa ja joka on rekisteröitynyt kaupparekisteriin\'.

Eli kaikki netissä lentoja ja hotelleja markkinoivat yritykset eivät välttämättä täytä Suomen lainsäädännön mukaisia valmismatkajärjestäjän vaatimuksia.

kommentti

Tirlittanin esimerkistä on pakko olla kauan kun puhuu Seutulasta. Sitä ei ole ollut vuosikymmeniin enää. Eli tuo esimerkki kuuluu kyllä siihen vanhaan aikaan jolloin oppailta saattoi saada apua, olivat myös hieman varttneempia kuin nykynuoret.
Kreikassa en haluaisi joutua sairaalaan, yksityslääkärillä olen joskus joutunut käymään flunnsan iskiessä.

tallennuksen katsoin

Ohjelma oli kuten arvata saattoi, matkanjärjestäjän sponssaama, tässä tapauskessa FM:n jonka ax-toimitusjohtaja oli haastateltavana. ydessä lauseessa sivuttiin myös omatoimimatkoja eli hän kertoi millainen omatoimimatka = valmismatka. Se oli vähintä mitä voi vaatia.
Muu osa olikin sitten täyttä mainosta. Tuntui kuin asiakkaat olisivat lapsiperheitä jotka lomailevat vesipuistoihin ja golfkentille. Kertoi toki myös parisuhdelomista eli FM:n tarjonnassa olevista rauhallisista lomista pariskunnille. Löytyy hotelleja ikärajalla eli vain yli 26 v tai yli 18 v. Se on Finnmatkoille plussaa, saa aikuiset viettää rauhallisen loman.
Totta että omatoiminen loma on viisasta ottaa sellaisesta paikasta jolla on toimipiste Suomessa, silloin laki pätee niihin matkoihin. Itse käytän yhtä ruotsalaista jolla on toimisto Vantaalla. Puhelinpalvua saa ja ongelmista voi soittaa sinne. 2 pakottavaa peruutustapausta on tullut, ensimmäinen oli lähiomaisen poismeno ja toinen oli lentoemojen lakko. Kaikki hoitui vaivattomasti eli rahat tuli tilille nopeasti eli parissa päivässä tuossa jälkimmäisessä tapauksessa, toisessa meni vähnä pitempään.
Vakuutukset täytyy olla kunnossa ja viimekädessä asiakas vastaa itse tekemisistään lomakohteessa.
Sen sijaan haastattelussa huvitti se että jokainen kivi kääntäen yritettiin etsiä plussia valmismatkapaketille matkanjärjestäjän kautta. Shamppanja lennolla ja hotellihuoneeseen oli muka niin kovin tärkeä!! Ikäänkuin lomailijat eivät hotellista poistuisi ollenkaan!

3vtm

Eikö ajatus kulje. Nimmari \"kommentti\" sanoo ettei halua sairaalaan. Kukapa sinne haluaisi.

Tirlittanin esimerkki on vuosien takaa. Kertoo aiheesta sen,että onneksi harvinaisia nuo sairastumistapaukset on.

Toki niitä tapahtuu,mutta kirjoittaja puhuu itsensä kohtaamasta tilanteesta,ei mitään mututietoa ja tuulesta temmattua lööppikamaa.

Tämä toinen kehuu jälleen käyttämäänsä (?) nettimatkatoimistoa. Kantsii lukea Anjan viesti,
toimipiste Vantaalla ei tarkoita mitään suomen käytännössä. Jos tulee harmeja,aamulla ei ole koko pistettä.

Matkat

Yritettäiskö pysyä matkailu aiheessa ?
Edellisten kirjoittajien haukkuminen ei liity matkailuun.

Jokaisella on omat mieltymyksensä miten matkustaa, voisin omalta osatani sanoa että molempi parempi !
Nuoret pitävät omatoimimatkoista, vanhemmat haluavat ehkä tiettyä turvallisuutta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat