Omatoimi vs. pakettimatka

Ile

Usein kehutaan omatoimimatkaajia jotenkin paremmiksi matkailijoiksi kuin ns. pakettimatkaajia. Minusta sellaisessa näkemyksessä on jotakin josta kannattaisi keskustella:

Jos kotimaassa ostan erilaisia palveluita niin minua pidetään vastuullisena kansalaisena ja työllisyyttä edistävänä jne.

Jos taas työllistän kotimaassa matkatoimistohenkilökuntaa ja ulkomailla suomalaisia oppaita ostamalla valmismatkoja, olenkin kielitaidoton juntti ja tuulipukukansaa joka kulkee laumassa eikä itse osaa mitään.

Minusta on pitkän lennon jälkeen mukavaa kun opas on vastassa ja kuljetus hotelliin on valmiina. Saan bussissa kuulla tiiviin tietopaketin kohteesta. Retkille menen jos ovat kiinnostavia ja oppaalta voin kysyä paikan päällä vinkkejä tutustumiskohteista tai tilata lippuja puhelimitse tai henk.koht.

Pakettimatkoissa on tarjontaa moneen makuun, joten minun on ainakin vaikea ymmärtää miksi matkailussa palvelun käyttäminen olisi jopa hävettävä asia kun palveluiden käyttöön muutoin yritetään erilaisin toimin jopa kannustaa.

Sivut

Kommentit (53)

Next destination Vietnam

Samaa mieltä kanssasi Ile. Itse matkustan molemmilla riippuen siitä, kumpi tarjoaa paremmat lentoyhteydet ja kilpailukykyiset hinnat. Joskus siis pakettimatkoilla ja joskus omatoimisesti.

Paikan päällä kohteessa toimin samoin. Pakettimatkalla käytän joskus valmiita retkipakettaja ja joskus en näe koko loman aikana matkaopasta, vaan hoidan kaiken itse.

En itsekään ymmärrä, miksi sen perusteella pitäisi jakaa ihmiset eri kategorioihin. Pääasia, että kaikki nauttivat lomasta, vai mitä?

Tirlittan

Minä teen sekä omatoimi että pakettimatkoja.
Eniten pidän kuitenkin pakettimatkoista ja onkin harmittavaa että opastetut kaupunkimatkat ovat melkein tyystin hävinneet valikoimista.
Vaikka olenkin lukutaitoinen ja vielä muistikin pelaa niin silti asiantuntevaa suomenkielistä opasta eivät mitkään opaskirjat korvaa.

Omatoimisilla kaupunkilomilla olen käyttänyt paikallisten retkijärjestäjien palveluita.
Usein olen ensin käynyt opastetulla valmisretkellä ja sen jälkeen vielä mennyt retkikohteeseen omin päin ja ajan kanssa.

Olen senverran mukavuudenhaluinen (laiska) että maksan mieluusti hieman enemmän siitä että pääsen valmiille ja saan palvelua.

On käsittämätöntä miten jotkut todellakin arvostelevat ihmisiä sen mukaan miten ja missä he matkailevat.

Iiris

Onko matkailu joillekin keino kuulua \"parempien ihmisten\" joukkoon? (=nostaa omaa heikkoa itsetuntoa)

Miksi muuten olisi tarvetta mollata toisten valintoja ja matkustustyylejä?

Jussi

Ile puhut kuin minun suulla, mitä enemmän ikää on tullut pakettimatka tuntuu usein luontevammalta. Monet vanhemmat ja myös nuoremmat ihmiset kokevat pakettimatkan turvallisemmaksi ja antoisammaksi. Antaa kaikkien varisten visertää.

mummeli

Minä aloin vasta vanhemmalla iällä matkusteleen ja mulle sopii pakettimatkat, ei tarvi miettiä minne parkkeeraan ruhonsa iltasella :)

Nähtävyyksistä voi lukea kotona, jo ennen matkaa, kun tietää minne menee.
En ole koskaan matkustanut omatoimimatkalla, enkä aio mennäkään.

monet matkat

Selitäpäs iris mihin väite perustuu eli omatoimimatkaajalla huono itsetunto?
kielitaitoa ja asioiden tietämystä ainakin on, sitä ei taas valmismatkaajalla ole.
Asia on päinvastoin.
Matkustan paljon myös työmatkoja ulkomaille ja usein ihan yksin. Onko minulla huono itsetunto?
Tuossa kohtaa on kyllä pakko nauraa....iriksen kirjoittelulle siis.
Pakettimatka= sekin kun ostan lennot ja hotellin nettifirmalta (ei AM:lta)ja matkustan ihan itse ilman joukon nenässä hyppäävää opasta!

mrs matkaaja

Opastetut (Euroopan) kaupunkimatkat lähes loppuivat, koska niiden kysyntä väheni romahdusmaisesti siinä vaiheessa, kun lentojen hinnat tippuivat ja kilpailu matkustajista alkoi. Tästä omakohtaista kokemusta työn kautta. Itse räätälöimällä saa niin superhalpoja paketteja, että harva tuntuu enää haluavan maksaa palvelusta/opastuksesta. Tosin onneksi OK-Matkat opastettujakin kaupunkimatkoja vielä tarjoaa. (En ole tämän firman leivissä, vaikka tästä ehkä niin voikin päätellä.)

Itse matkailen miten milloinkin. Harvemmin nykyisin kuitenkaan pakettimatkoilla, koska tykkään vain niin kovasti itse hoitaa kaiken eikä lapsia ole enää matkoilla mukana. Suoria ns. lomalentoja kyllä suosin, koska joihinkin kohteisiin ei mene suoria reittilentoja.

Iiris

Kysyjälle: luepas vielä uudestaan, mitä kirjoitin:

Onko matkailu joillekin keino kuulua “parempien ihmisten” joukkoon? (=nostaa omaa heikkoa itsetuntoa). Miksi muuten olisi tarvetta mollata toisten valintoja ja matkustustyylejä?

Kaikella ystävyydellä, ketään mollaamatta,

Marjuska

Asioiden tietämystä ja kielitaitoa voi myös valmismatkaajalla olla, ei noiden puute aina ole syy valmismatka valintaan.
Ihailen kyllä niitä omatoimimatkaajia joiden rohkeus riittää kulkemaan yksin kaukomailla ja eksoottisissa paikoissa, siitä on syytäkin tuntea ylpeyttä ja onnistumista mutta tuskin he ovat täällä valmismatkaajia mollaamassa.
Minä matkustan suurimmalta osin kaukomatkoilla tai lähempänä harrastuksiin liittyvillä matkoilla ja matkat valmiiksi järjestettyinä, arvostan matkatoimiston asiantuntemusta ja matkojen helppoutta ja turvallisuutta.
Osa ihmisistä jotka eivät matkusta pitävät kehumisena matkailua yleensä olipa se paketti tai omatoimi.

elämäntapareissaaja

Tuossa on vinha perä että ihmiset jotka eivät (juurikaan) matkusta, pitävät aiheesta puhumista ylipäätään itsensä kehumisena. Se on täyttä hulluutta. Me ihmiset olemme niin kovin erilaisia, siinä suhteessa ei koskaan tule sitä ns. tasa-arvoa. Elämämme ja taustamme ovat erilaisia, siitä ei pääse mihinkään. On ihan hyvä että osa populasta pysyy kiltisti kotimaassa.iirikset erityisesti, hyvä että pysytte Suomessa.

Iiris

Matkustan 3-5 kertaa vuodessa. Talvella kaukomaille, keväällä tai syksyllä Välimeren alueelle, yleensä Italiaan tai Espanjaan, loput kaupunkilomia Euroopassa. Teen pakettimatkoja ja reissaan omatoimisesti, tilanteen mukaan.

Puutuin siihen, että joillakin on tarve mollata toisia heidän valinnoistaan tai haukkua eri mieltä olevia keskustelijoita virtuaalipelleiksi.

Osaatko sinä kertoa, miksi toisinajattelijoita ja -matkustavia pitää väheksyä? Minä en keksi siihen muuta syytä kuin itsetunnon ongelmat, mutta olen avoin muillekin selityksille.

paskis

---Osaatko sinä kertoa, miksi toisinajattelijoita ja -matkustavia pitää väheksyä? Minä en keksi siihen muuta syytä kuin itsetunnon ongelmat, mutta olen avoin muillekin selityksille.----

Yksi näkökohta tässä. Minä suosisin mielelläni pakettimatkoja, joissa ollaan matkan aikana monissa kohteissa. Niitä oli aiemmin mm. AM:llä. Nyt kun ihmiset menevät vain rannoille makaamaan, muunlaisten pakettimatkojen tarjonta on vähentynyt. Kritiikki kohdistuu niihin rannallamakaajiin siksi, että he ovat syypäitä yksipuoliseen tarjontaa.

Marjuska

Ehkä Am tarjonta on vähentynyt koska erikoismatkoja järjestäviä toimistoja on tullut enemmän ja matkatarjonta monipuolistunut.
Muita matkustajia on turha syyttää tarjonnan vähäisyydestä, jokainen menee haluamalleen matkalle, omatoimisesti tai pakettimatkalle.
Matkatoimistoilta voi jopa pyytää räätälöityä itselleen sopivaa matkaa.

Tirlittan

-Usein kehutaan omatoimimatkaajia jotenkin paremmiksi matkailijoiksi kuin n.s. pakettimatkaajia. Minusta sellaisessa näkemyksessä on jotakin josta kannattaa keskustella- kirjoittaa aloittaja.

Kyllähän se jonkin asteisiin ongelmiin viittaa jos valmismatkaajat leimataan avuttomiksi, kielitaidottomiksi tuulipukureppanoiksi jotka matkustavat halvalla ala-arvoisiin matkakohteisiin.
Kun asettaa itsensä ja omat matkansa muiden yläpuolelle niin voihan sillä pönkittää omaa egoaan.

Matkailupalstoilla tuskin viihtyy monikaan joka ei matkailua harrasta, ja elävässä elämässä harvoin tälläisen henkilön kanssa viriää keskustelua matkailusta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat