Ystävystytkö helposti paikallisten kanssa ollessasi matkalla?

Ulpukka

Minä kyllä ystävystyn, ja mukavia ihmisiä on kertynyt muistojen blakkariin enemmänkin.
Parhaillaankin olen lähettämässä valokuvapinkkaa viimeisimmältä matkaltani Thaimaassa tutuksi tulleille ystävilleni.

Toiset merkitsevät enemmän ja toiset vähemmän, mutta on kivaa, kun tulee paikallisten kanssa hyvin juttuun.
En vieroksu myöskään suomalaisia matkoillani, joskin olen huomannut, että monet oman maan ihmiset pysyttelevät hiljakseen omissa oloissaan.

Sivut

Kommentit (16)

Kaktus

Kyllä, ystävystyn helposti paikallisten kanssa matkoillani. Minulla on ystäviä Japanissa, Intiassa, Kiinassa, Kuubassa ja myöskin monissa Euroopan maissa.Georgian ystävien luona olen vieraillut jo viisi kertaa ja taas on kutsu tuonne ylitsevuotavan vieraanvaraisuuden ja ystävällisten ihmisten luokse.
Saan maailmalta kirjeitä ja postikortteja, niitä on iso pino laatikossa, niitä katsellessa muistot heräävät.
Ystävystyminen vaatii tietenkin kielitaitoa, opiskelin aikoinaan englannin- espanjan ja venäjänkielet. Myös kielitaito säilyy paremmin kun joutuu kirjoittamaan ja textailemaan ystäville maailmalla.

Tirlittan

Aina mahdollisuuksien mukaan olen matkoillani pyrkinyt tutustumaan paikallisiin ihmisiin ja joskus on maailmalta löytynyt hyvinkin pitkiä ja antoisia ystävyyssuhteista.

Kerran Luxorissa appelsiinikojulla minua lähestyi mies sanoen: En hae naisseuraa, en tee bisnestä enkä ole hullu,mutta.....
Siitä alkoi vuosikymmeniä kestänyt ystävyys, aina käydessäni kaupungissa tapaamme ja olen oppinut tuntemaan hänen koko sukunsakin.
Ystäväni toimii länsirannalla opettajana joten olen lähettänyt hänelle kirjoja ja kortteja suomesta ja suomen luonnosta.
Näin olen osaltani edistänyt Suomi tuntemusta maailmalla.

ettäkö matkaopas ?

Tulen yleensä helposti juttuun maailmalla.Jostain syystä,vaikka olisi isompikin porukka koolla niin minun viereen nuo kampeaa.Ilmeisesti olen sellainen ressukka joka kasaa sympatioita surullisella olemuksella.
Kielitaito ei riitä monessakaan maassa mutta aina sitä jotenkin on kommunikoitu. Osoitteita ja nettilinkejä vaideltu.Yleensä innokkaita kaveripiirin laajentajia on opiskelijat,niillä on enkun alkeet hyvin hallinnassa ja tietsikka käytössä. Tosin muutaman kerran osoite on ollut koulun koneen. Suomen talvi ja järvikuvat on suosittuja läheteltäviä.
Nyt on tullut kyselyjä aiheesta joka liittyy pienen ryhmän Suomeen tulemiseen.

Oikeesti aika kivaa.

..........

Ystävyys ja ystävystyminen ovat lyhyellä matkalla mahdottomia ajatuksenakin. ystävyys on aivan jotain muuta kuin tuttavuus - Thaimaasta en tiedä kun en ole siellä ikinä ollut. tarinat kertovat kyllä erilaisia tapauksia \"ystävyyksistä\" siellä ja kuulostavat heikäläisten taholta hyödyntavoittelulta yms. myös naisille taitaa olla seuraa tarjolla... siitä on kertonut eräs ex-työtoveri joka kävi pattaylla vuosittain....
Tuttavuuksia tulee tulee kyllä siten että törmää Euroopassa joihinkin paikallisiin joiden kanssa matkan aikana tulee juteltua ja vaihdettua mielipiteitä, kerrottua oman maan asioista ja he taas omansa.

helposti

Ystävyys voi syntyä muutamassa hetkessä,lähtien siitä kehittymään ja syvällisemmäksi muotoutumaan.

On naurettava ajatus että otampa 3 viikon loma että löydän ystävän,tai jokin muu kaavamainen kalenterihomma.

Eräät ystävystyy helposti / nopeasti.Jos kemiat synkkaa niin hep,se on siinä. Eräät kitkerät katkerat toisaalta ei ehkä löydä ystävää ollenkaan.

On tuttuja,on kavereita,on ystäviä,on rakkaita.
Toivottavasti tästä ei tehdä seuraavaa kinan kohdetta. Epäasiallisena pidän myöskin huhujuttuja ja entisen tutun \"reissuja\"
Antaa kunkin hoitaa irto tai kiintosuhteensa miten parhaaksi näkevät.Törkeetä tällaiseen aloitukseen tuoda tuollaista,\"kävin ilotalossa,mul on siellä ystävä\" noin kuvaannollisesti.

Tirlittan

Se on kumma ja kiehtova juttu joskus tuo ystävyyden synty, se kun ei katso aikaa ei paikkaa, ei rotua, ihonväriä eikä liioin kansalaisuuttakaan.

Sitä vain kohtaa vieraan ihmisen jonka ulkomuodossa ei ole mitään tuttua mutta katse koskettaa ja mieli tunnistaa ystäväksi.
Ihminen tuntuu heti tutulta ja omalta, olet valmis välittömästi sulkemaan hänet sydämeesi.

Onko tämä sitä kemioiden kohtaamista, itse olen ajatellut että geenimuisti tunnistaa ystävän jostakin sieltä meille salatusta ulottuvaisuudesta.

on tutkittavaa vielä

Tää ystävystyminen on pitkälti luonne juttu. Eli jos välttelee muita,niin eipä siitä mitään synny.

Mutta karataan vähän aiheesta. Olen lukenut kirjoituksia ihmisistä jotka on kertoneet edellisestä elämästään,kuvaillen kotikylänsä hyvin tarkkaan vaikka eivät ole käyneet koko maassa eivätkä ole miltään filmiltä voineet asiaa kehittää.
Maapallon kierrossa materiaalit muuttaa muotoaan mutta mikään ei häviä. Pelkistettynä voisi ajatella,että ihmisen sielu on tällainen ikuinen kiertäjä.Lähtee ja tulee,eri hahmossa,ihmisenä tai eläimenä.
Emme tunne maapallon kokonaisuutta.Väritkin on eri pituisia aaltoja.Ihmisen silmä eroittaa tuosta aaltoviidagosta hyvin vähän. Avaruusaluksilla on havaittu säteitä,jotka läpäisee aluksen sekä matkustajat vahinkoa aiheuttamatta.

Kaktus

Tirlittan kuvaa hyvin ystävyyden syntyä.
Selittämätön tunne, kohdata tuntematon, katseet kohtaavat, katseet puhuvat, lämmin tunne ailahtaa sisimmässä.
Tiedostaa, hän on sielunveljeni, olemme samaa mieltä. Ymmärrämme toisiamme pelkästä katseesta. Hänen kotimaansa voi olla maapallon toisella puolella. Ihminen on sama kaikkialla, se on sielujen sympatiaa.
Vain syvästi tunteellinen ihminen voi kokea sen, useimmat eivät koe koskaan elämänsä aikana.
Ihmismieli on tutkimaton. On tilanteita joissa alitajunnassa välähtää kaukainen tapahtuma, tämän olen kokenut ennenkin. Hetki on lyhyt, ei ehdi saada kiinni, ei voi käsitellä jälkeenpäin, jotenkin vain tuntuu, se tapahtui kauan sitten, ehkä edellisessä elämässä.

Otsikosta poiketen sorry

Muutamia kertoja elämäni aikana olen kokenut samanlaisia tuntemuksia joita kerrot kokeneesi.

Jokin kaukainen muisto välähtää mieleen ja häipyy samalla pois.
Aivan niinkuin \"Kaktus\" kertoo.
Onkohan muilla samanlaisia kokemuksia ?

vän eller inte

matkoilla saattaa yllättäen törmätä sukulaissieluun, joko ns. muunmaalaiseen tai sitten ihan suomalaiseen. Ystävyys vie aikaa, ei siihen niin vaan retkahdeta.
En tosin omaa kokemuksia niistä surullisen kuuluisista kamakkitapauksista tai sitten afrikkalaisista vastakkaisen sukupuolen ystävähankinnoista. mitä ne maksavat, ovatko ilmaisia jne....
Ne jätän omaan arvoonsa.

Liina

Paikallisista ystävistä ja tutuista on myöskin hyötyä siinä mielessä, että he esittelevät paikkoja joihin ei tietäisi mennä omin päin. On paljon mielenkiintoisia kohteita joihin pääsee tutustumaan vain paikallisten ihmisten opastamana.

He osaavat kertoa ja tietävät enemmän kuin varsinainen kohteen opas.
Kannattaa tutustua paikallisiin.

oleellinen ero

Kaksi eri asuntoa.Toinen kuului retkipakettiin jossa kohteita kierreltiin.
Toinen asunto visiitti tapahtui sattumanvaraisesti.
Täytynee todeta että ero oli melkoinen.Tuo matkatoimiston kohde oli kuin huono lavastus,siellä ei ollut elämän jälkeä. Tuli mieleen että ovat vanhan asunnon vuokranneet ja sitä sitten turisteille vuosikaupalla näytellään

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat