Lentäen lomalle mutta ilman lapsiperheitä?

Vellu

Lomakauden taas alkaessa usea varmaan miettii millaista matkaseuraa tulevalla matkalla on koneessa. Matkat ovat kuitenkin arvokkaita, joihinkin kohteisiin kalliitakin. Moni matkailija haluaa jo lennosta lähtien nauttia loman alkamisesta. Monesti sitä vaikeuttaa kuitenkin itkevät lapset. Joskus jopa niin pieniä, että ihmettelee miksi ovat edes lennolla. Joku lentoyhtiö laittoi juuri jonkin rajoituksen lapsille lennoillaan taatakseen asiakkailleen itkuttoman lennon. Onhan se ihan ymmärrettävää, kukaan ei kuitenkaan maksa lennostaan sen vuoksi että saa kuunnella itkupotkuraivareita koneessa. Olisikohan tämä myös mahdollista Suomen lomalennoilla? Niin monet matkat olen istunut koneessa kuunnellen monta tuntia jatkunutta itkua ja raivoa.

Sivut

Kommentit (21)

grrrr

Olen henk. koht samaa mieltä, mutta lapsiperheellä on varmaan eri näkökulma, koska ideana lienee juuri koko perheen kanssa matkustaminen.

Ehkä voisi rauhoittaa tietyn osan koneesta pelkille aikuisille, onhan businessluokkakin reittilennoilla. Ääni tietysti kantaa, mutta ei ainakaan kukaan potkisi ihan vieressä. (Olen joskus lentänyt 8h vieressä istuvan perheen muksun jalkojen heiluessa sylissäni jatkuvasti, äidin mielestä olin tiukkapipo kun huomautin).

Marjatta

Kyllä, maksan mielelläni lisää siitä, jos tiedän saavani matkustaa rauhallisesti. Lomalentojen comfort-luokkakaan kun ei näytä olevan sille vielä tae. Nostaisin itkun rinnalle lasten yleisen meluamisen. Pari päivää sitten tulin reittilennolla Euroopasta. Takanani istui kaksi alle kouluikäistä neitiä. Heillä oli hauskaa koko lennon ajan - huutoa ja kiljumista riitti. Vanhemmat eivät hyssytelleet heitä kertaakaan. Kyseessä oli iltalento, joten ainakin itse olisin mielelläni ottanut nokoset, mutta se oli siinä melussa aivan mahdotonta.

Late

Tuo on niin totta! Meluavat ja parkuvat penskat vanhempineen omaan seuraansa ja muut matkustajat keskenään, tämän ei pitäisi olla liian vaikeaa järjestää lomalennoilla eikä reittilennoillakaan.

Lentoyhtiö joka on rajannut lasten kanssa matkustavat pois kaksikerroksisten jumbojensa yläkerroksesta, on Malesian Airlines.

Onnellisesti lapseton

Sääliksi käy myös ne pikkulasten vanhemmat jotka lähtee \"ihanalle perhelomalle\" ulkomaille! Aika rasittuneen näkösiä ovat äipät ja iskät, kun levon ja rentoutumisen sijasta onkin lapset kokopäivähoidossa itsellä ja vielä vieraissa olosuhteissa. Saattaa tulla yllätyksenä se vaivan, vastuun ja riesan määrä, kun on normaalisti lapset päiväkodissa ja saa edes töissä ollessaan vanhemmat vetää henkeä.

Jos minulla olisi lapsia, matkailisin heidän kanssaan vain kotimaassa. Olisi kaikilla kivempaa! Myös meillä ulkopuolisilla!

virhe lähtöasetelmissa

Vaikuttaa että Finmatkat on tarttuneet ajatukseen.
Hyvä niin.

Itse olen ihmetellyt tuota tenavien mekastusta ja huonoa käytöstä. On näet hirveä määrä lapsi jotka on aivan asiallisesti paikoillaan. Kenties lukien tai piirrellen,ehkä jotain peliä pelaten, tai jutellen vanhempien kera ties mistä.

Rauha

Se, että muutamia penkkirivejä on vain yli 12-vuotiaille, ei kyllä takaa mitään rauhaa. Voit siis istua täysin mekastavan lapsiperheen takana, eikä niiltä kirmaavilta ja kirkuvilta lapsilta ole kielletty käytävää pitkin juoksemasta. Ja osaa ne teinitkin kiukutella kuulemma... Paljon melua tyhjästä siis.

Idea

Pennuille voisi ruumaan rakentaa häkit joissa ne voisivat olla lennon ajan ja siellä voisivat olla myös viinanhöyryiset rähjäävät aikuiset. Tiukkapipoisille vanhoille piioille ja puutteessa eläville poikamiehille myös omat häkit.

jos vain viitsii kasvattaa

Voi teitä, ettekö te repaleet päässeet kakarana reissuun vanhempienne kanssa kun teillä on näin kumma asenne? Mihinäs ne oppii tavoille, jos ne pidetään karsinoissa ja kotomaassa? Kyllä lapsetkin nauttivat matkailusta ja oppivat siinä ohessa oikeille käytöstavoille - ainakin suurin osa. Sitten toki on niitä vanhempia, jotka eivät kykene mitään lapsosiltaan kieltämään, mutta ei se vika ole niiden kakaroiden vaan niiden uusavuttomien vanhempien! Ja vauvojen kanssa matkustaminen on munkin mielestä aika kamalaa - koti paras paikka ihan pienille, kyllä sitä kerkiää maailman tuulia haistelemaan myöhemminkin (tämä niille itsekkäille vanhemmille). Omien kanssa on reissattu paljon ja aina kaikki olleet asiallisesti - kyllä se on kiinni kasvatuksesta. Ja kyllä ne katsoo äimänä, kun satutaan italialisperheiden kanssa samaan ravinteliin - niitä ipanoita ei kyllä kasvateta ollenkaan ;)

AjnaAlie

En usko meistä monenkaan olevan lapsivihaaja. Päinvastoin itse tunne sääliä pieniä lapsia kohtaan, jotka pakotetaan istumaan vastoin luonnettaan paikoillaan yli 10 tunnin lennoilla ja kärsimään kohdemaiden kuumuudessa, siitä ei seuraa muuta kuin parkua ja kiukuttelua. Luulen että muidenkin matkailijoiden mielestä kaikki lapset ovat tervetulleita lennolle ja lomahotelleihin, jos he ovat kyllin kypsiä/vanhoja ja kunnon kotikasvatuksen saaneita, että osaavat käyttäytyä asiallisesti muita häiritsemättä.

Tällaisia hyvin käyttäytyviä lapsia olen tavannut usein lennoilla, valitettavan usein myös väsyneitä, kiukkuisia, tappelevia ja parkuvia pikkulapsia, joiden paikka olisi vielä vaikkapa kotimaan kylpylöissä ja vesipuistoissa.

Mielestäni vanhempien tulisi olla epäitsekkäitä ja ymmärtää, että sopiva varsinkin pitkille lentolomille mukaanotettavien lasten alaikäraja on joku 5-7 vuotta. Tuon ikäiset lapset eivät enää yleensä kiukuttele, vaan ymmärtävät tilanteen ja voivat nauttia lomamatkoistaan.
ps. Vaihdoin nimmarini vähän ei-niin-tavalliseksi. ent. Anja

Äiti ja pian mummo

Yleensäkin: minkä ikäinen ihminen sitten otetaan ensi kertaa lennolle / ravintolaan / museoon / teatteriin / lelukauppaan? onko lapsi kokematta ja opettelematta yhtäkkiä ehkä 13-vuotiaana hilainen ja tyyni ja hyvin kasvatettu? Vain 14-vuotiaana? Vai vasta 18-vuotiaana? Voi teitä onnellisia sinkkuja ja muita onnellisia lapsettomia, mitähän tekin luulette että kasvatus tarkoittaa? Tehdä jotain sellaista että hupsis vaan sulla on 18-vuotias järkevä kypsä nuori aikuinen, ilman että olet joutunut hiomaan asioita yhtään ja ilman että olet ikinä joutunut noloihin tilanteisiin lapsen/nuoren kanssa? Teillä valittajilla on ilmeisesti yksi yhteinen piirre (jota en ymmärrä mutta uskottavahan se on): Te ette ole olleet lapsia.

Ile

Pitkälti samaa mieltä edellisen kanssa. Aikanaan kun omat lapseni olivat pieniä, matkustelimme lentäen säännöllisesti pari kertaa vuodessa. Aivan sylivauvasta alkaen ovat molemmat olleet mukana ja nyt on \"toinen kierros\" meneillään eli reissataan yhdessä aikuisten lasten ja heidän lastensa kanssa. Siinähän se lapsi oppii ja oppisa ottaa, mistäpä muualta kuin, aikuisista!

Toki pitää ymmärtää matkustajia, jotka eivät lapsia lennolla lähelleen halua. Heillä on siihen aivan täysi oikeus ja lentoyhtiöiden ja matkanjärjestäjien tulee vastata siihen tarpeeseen. Eihän tämä mikään ongelma ole. Palvelukonsepteihin vain lisää vaihtoehtoja. Turha tässä \"lapsellisten\" on lapsettomia arvostella tai päinvastoin. Matkalla ollaan viihtymässä ja palveluntuottajan pitää pistyä tarjoamaan siihen mahdollisuudet.

AjnaAlie

Keskustelijoiden joukossa on monta äitiä ja isää, eli kyllä tiedetään, mitä lastenkasvatus on. Pointti onkin siinä, että jokaisen vanhemman tulisi tajuta, milloin ja minkä ikäisenä OMA lapsi on valmis pitkälle lennolle, että hän ei kiukuttelullaan, kiljunnallaan, potkimisellaan häiritse kohtuuttomasti muita matkustajia. Näin ainakin siihen asti, kun maksamme lennoistamme täyden hinnan.

Harkintakyky näyttää pettävän monen nykyvanhemman kohdalla tyyliin \'pakko päästä Thaimaahan lomalle\'. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, olen tavannut lukuisia hienosti käyttäytyviä lapsia lennoilla. Heidän vanhempansa ovat saaneet avoimesti kanssamatkustajilta kiitosta lastensa käytöksestä.

Suomi rappeutuu ?

Tuo lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen on iso ongelma.
Ei koske ainoastaan lomille lentämistä.
Kouluissa noin kolmannes tarvitsee syykkareita, eräät erillisluokkia. Kaikenmoinen ilkivalta on lisääntynyt lähes kaikissa muodoissa. Väkevistä on nykyrendin mukaan siirrytty huumeisiin ja sen sellaisiin myrkkyihin.
Syitä on varmaan monia mutta ikävä kehityssuunta joka tapauksessa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat