Matkalaukkujen kelmutus, tuiki tarpeellista vaiko täysin turhaa?

Tirlittan

Kun olen hiljalleen täyttänyt matkalaukkuani tuliaisilla ja muulla tarpeellisella tavaralla niin käväisi mielessä matkalaukkujen kelmutus.

Olen viime aikoina ollut huomaavinani että kyseinen ilmiö on kovasti yleistynyt, kelmutukseen on ollut jopa pitkähköjä jonojakin.
Kerran kysäisin eräältä jonon hännillä olevalta miksi hän siellä jonottaa ja hänen mielestään kelmutettuun laukkuun on ulkopuolisen vaikeampi murtautua.

Itse en ole vielä laukkuani kelmuttanut, mitä mieltä te olette, onko se tuiki tarpeellinen toimenpide vaiko täysin tarpeetonta hiilijalanjäljen suurentamista?
(Ihan vain uteliaisuuttani kyselen, väittämän mukaan kun sitä kuulemma on liikkeellä, sitä uteliaisuutta)

Kommentit (7)

lukija

En ole havainnut asiaa, joten paha ottaa lopullista kantaa.
Millainen se kelmu on, siitä riippuu tehokkuus.
Jossain tapauksissa saattaa suojata laukkua, käsittely on lastatessa ja purkutilanteissa kovaa eli laukkuun tulee naarmuja.
Omat Samsonitet ovat ihme kyllä säilyneet hyvin eli vain pienen pientä pintanaarmua yhdessä.
Jos kelmutus/suojaus on kerta mahdollista, tottakait sitä voi käyttää, itse kukin ratkaisee asian.
Arvotavaroita en matkalaukkuuni laita, paitsi vaatteeni eivät ole marketmallia vaan merkkivaatteita. Eli jos joku murtautuu ja varastaa ne, sille en mahda mitään.
Eikö se kelmutus ole kuitenkin rikottavissa?

virkamiesnainen

Matkalaukut saa tosiaan kovaa kyytiä. Viimeistä edellisellä matkallani laukustani oli tuhottu kahva. Se oli niin vieraan näköinen rikkinäisenä siinä hihnalla että vasta kolmannella kierroksella aloin epäillä että jos se sittenkin on minun laukkuni, vaikka ehjänä oli matkaan laitettu Portugalin päässä.

time to destination 11 hours

Onko Helsinki-Vantaalla edes mahdollista kelmuttaa laukkuja? Siis palvelua jota ei ole vaikka joskus olisi tarvetta.

Muualla olen kelmutellut laukkuja aina kun on ollut riski että laukku hajoaa tai kun on edessä pitkä lentomatka ja monta välilaskua jne. Ihan itse voi päätellä tilanteen.

aavematkailija

En ole koskaan kelmuttanut laukkua, mutta kyllä siinä puolensa on. Pysyy ainakin huonompikin laukku kasassa. Eikä sinne matkan varrella niin helposti hetkessä lisäillä mitään ylimääräisiä juttuja kuljetettavaksi. Joissain päin maailmaa voi välttää vaikka linnatuomion.

Semenko

Mietin kerran itsekin kelmutusta, muistaakseni Kyproksella. Sitten mieleen juolahti se, että lukkoonkaan laukkua ei voi jättää, kun tullin tms. tyyppien täytyy päästä laukkua tutkimaan jos haluavat. Muistelen, että 3-4 kertaa olen huomannut jonkinlaisen Security Checked tarran lennon jälkeen laukussa. En sitten viitsinyt siitä kelmutuksesta maksaa, kun samat kelmut saattaa olla lattialla 5 minuuttia sen jälkeen, kun olen laukusta hihnalla irti päästänyt. Mutta toki suojaahan se kelmu laukun leviämistä, sehän on selvä, mutta itse on tullut vedettyä säkällä melko hyvin, koskaan ei ole laukku levinneenä ollut.

tirppa

En itse juuri tuota kelmutusta käytä, mutta eräät tuttuni pitävät sitä vakiotoimenpiteenä. Heillä oli jollain Aasian reissulla tullut laukkuun jotain arveluttavaa lisäkettä ja oli käydä tullissa todella huonosti. Se pituinen se. Heille kuitenkin aika shokki.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat