Israel, Eilat

tupu

Kävinpä Israelissa, Eilatissa, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Paikka sinänsä oli ihan ok, mutta ne ase- ja poliisihommat ihan hanurista.
Järkytti jo se, että lentokentällä ensimmäisenä oli vastassa konekiväärimies. Pitäisi kai ajatella, että maassa maan tavalla, mutta se tiukkapipoisuus ja turistien aliarviointi, ei vaan saanut minulta ymmärrystä. Kertokaa te, jotka
vuodesta toiseen siellä reissaatte, mikä on se pointti?

Kommentit (14)

Kokemusta

Olen ollut Israelissa niin monta kertaa, että osaan antaa arvoa tälle sotilasmeiningille. Paikalliset ystäväni ovat kertoneet, kuinka suuresti turvallisuustilanne on parantunut, kun esim. laukkuja tutkitaan siellä ja täällä (Itkumuurille, kauppakeskuksiin jne mentäessä). Itsemurhapommittajat on siis saatu kuriin. Niin se vain on, meidän on helppo ulkoapäin arvostella tilannetta, mutta jospa asettuisimme paikallien asukkaan nahkoihin ja hyväksyisimme turvallisuutta parantavat seikat, niin ikäviltä kuin ne tuntuvatkin.

Lomailija

Myös minä lomailen joka vuosi Eilatissa. Erityisesti arvostan sitä, että turvallisuudesta huolehditaan hyvin. Kyllä pyssymiehiä mieluummin katselee kuin itsemurhapommittajia.
Turistit saavat ystävällistä palvelua ja saavat kulkea rauhassa kaikkialla.

Nazareth

Juuri palasin Israelista ja ei aivan heti tee mieli uutta matkaa. Vaikka konepistoolimiehistä ja laukkujen tonkimisesta henkisesti selviäisikin, niin toinen koettelemus on vanhoilliset äärijuutalaiset. He käyvät vaatimuksineen, määräyksineen ja agressioineen jo monien muiden israelilaistenkin hermoille. Jerusalemin juutalaisväestöstä jo 30% on noita ääriaineksia.

Arja

Vaikea alue! En minäkään sinne huvimatkalle haluaisi. Tietysti olisi mukavaa nähdä historialliset paikat, mutta rajansa kaikella! Luulen, ettei sinne rauhaa tule koskaan!

Tirlittan

Kerrotko Tupu muut vaikutelmasi, paikan plussat ja oliko mielestäsi muita miinuksia kuin kiväärit ja sotilaat?

Kerran matka oli jo tilattuna mutta peruuntui matkakaverin tapaturman vuoksi.
Ehkä ensi vuonna uudelleen.

virkamiesnainen

Olin juuri viikko sitten kierroksella Egypti-Israel-Jordania. Egyptistä Israeliin rajamuodollisuudet sujuivat todella hienosti, rajalla vain noin 1-2 tuntia kaikkineen. Sen sijaan Israelista Jordaniaan, siinä olikin kestämistä. Rajalla vierähti 3,5 tuntia. Suurimman osan aikaa täysin epätietoisena, mitä oikein tapahtuu seuraavaksi.
Minä en pyssymiehiin juuri kiinnittänyt huomiota. Eniten raivostuttivat juuri nuo ääriortodiksit. Eivät tietenkään minulle mitään tehneet. Tuskin edes huomasivat.
Mutta se, että he eivät edes käy töissä. Vaimonsa kyllä saavat mennä töihin. Mutta he vain tutkivat kirjoituksia.
Myös Jerusalemista Betlehemiin meno sujui ihan ilman muodollisuuksia.

Iiris

Kävin Eilatissa päiväretkellä Aqabasta joulukuussa. Rauhallinen delfiinien kanssa uinti olisi ollut Eilatin parasta antia, mutta siihen ei tällä kertaa ollut mahdollisuutta. Meriakvaario oli hieno. Ostosmahdollisuudet olivat hyvät.

tupu

Tirlittan kysyit muista vaikutelmista kuin
pyssyhommista. Sanoisin, että tunnelma oli ihan
mukava, lämmintä riitti, siistiä ja ruoka
oli hyvää ( ei ihan superhyvää ). Kulttuuriretkistä en osaa sanoa, koska tällä
kertaa emme niille pystyneet osallistumaan,
terveys vähän reistasi. Esim. Jerusalem ja Petra
ovat pitkän matkan takana. Meriakvaario todella
käymisen arvoinen.
Taidan laittaa sen aiemman kirjoitukseni
viimeisen-sanan eteen sanan \"ehkä\".
Luin nimittäin, että Apollomatkat alkaa ensi
talvena järjestämään valmismatkoja Kuolleelle
merelle. Ois kiva kokeilla, sopisi miehen
Psorias-ongelmalle.
Voihan se olla niinkin, että ensi säikähdyksen
jälkeen niihin pyssyihinkin tottuu?

Vierailija

Israel on pakotettu pitämään yllä voimakasta turvallisuusorganisaatiota äärimielisten Islamin terrorismin vuoksi. Gazasta ammuskellaan hehtaaripyssyillä minne sattuu kun Israel käyttää täsmäaseita tuhoten sotilaskohteita, ei ketä tahansa. Ongelma on hamasin tavassa kätkeä aseita ammuksineen myös kotien kellareihin, koska Israel ei ikäänkuin voisi tuhota kyseisiä rakennuksia. Vai voiko? IDF pyrkii välttämään turhia uhreja ja pyytää lentolehtisin ja soitoin pysymään poissa tiedustelun havaitsemien asevarastojen läheisyydestä. Olivat ne sitten kotien tai moskeijoiden yhteydessä. IDF:n läsnäolo ja tarkastuspisteet liikkeiden ja yleisötapahtumien sisäänkäynneissä varmistaa jokaisen alueelle menevän turvallisuuden pitäen itsemurhaterroristit poissa.

Vierailija

Olin keväällä 2014 kahden viikon matkalla Eilatissa.Eilat sinänsä on hiljainen ja rauhallinen kohde.

Retket olivat parasta.Kelluminen Kuolleessameressä Jerusalemin reissulla ja monet historialliset nähtävyydet olivat kokemisen arvoisia ja ajatuksia herättäviä.

Kuulustelu poislähdettäessä lentokentällä oli kiduttavaa,koska passissani sattui olemaan edellisen syksyn matkalta Jordanian leima.Olinko tavannut jordanialaisia,saanut tai antanut jotain heille.Oliko minulla kuvia Jordanian puolelta.Missä olin käynyt Jordanian reissulla ja missä majoituin lomani aikana.

Kuulustelu kesti yli puoli tuntia.Kaikki kuitenkin oman turvallisuuden takia.Mutta sittenkin...

En enää mene Israeliin,nyt olen nähnyt kaiken minkä halusinkin nähdä.Koen kohteen pelottavaksi,eikä vähiten tämän päivän levottomuuksien tähden...Hilpukka

Vierailija
Vierailija

Israel on pakotettu pitämään yllä voimakasta turvallisuusorganisaatiota äärimielisten Islamin terrorismin vuoksi. Gazasta ammuskellaan hehtaaripyssyillä minne sattuu kun Israel käyttää täsmäaseita tuhoten sotilaskohteita, ei ketä tahansa. Ongelma on hamasin tavassa kätkeä aseita ammuksineen myös kotien kellareihin, koska Israel ei ikäänkuin voisi tuhota kyseisiä rakennuksia. Vai voiko? IDF pyrkii välttämään turhia uhreja ja pyytää lentolehtisin ja soitoin pysymään poissa tiedustelun havaitsemien asevarastojen läheisyydestä. Olivat ne sitten kotien tai moskeijoiden yhteydessä. IDF:n läsnäolo ja tarkastuspisteet liikkeiden ja yleisötapahtumien sisäänkäynneissä varmistaa jokaisen alueelle menevän turvallisuuden pitäen itsemurhaterroristit poissa.

Kyllä on taas niin kiihkouskovaisen tekstiä että. Samanlaisia kiihkoilijoita ne on Israelinkinkin puolella ja äärijuutalaiset on pakottaneet Netanjahunkin terroritekoihin.

Gazasta ammutuilla ohjuksilla ei kuollut kukaan mutta Israel tappoi kymmemiä maailman tehokkaimpiin kuuluvalla tappokoneistollaan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat