Mikä ratkaisee

matkaan

matkakohteen - koskee siis lomamatkoja - valinnassa? Olen havainnut että hintatasoa maassa tai kaupungissa kysytään tosi usein.
Onko hinnat se tärkein kriteeri kun valintaa tehdään vai ehkä joku muu?
Kysellään mitä olut maksaa ja missä kuppilassa, mikä ruokapaikka on halvin jne.
Omalta kohdaltani voi sanoa ettei hinnat ratkaise , ainoastaan siinä kohtaa on merkitystä etten kovin halpoina pidettyihin kohteisiin mene. Se = lieveilmiöitä kulminoituneina.
Joskus on kysytty mikä oli hintataso ja siihen en pysty vastaamaan!

Kommentit (8)

Anja

Lomakohteiden esitteissäkin hintataso mainitaan lähes aina, joten sillä täytyy olla jonkinlaista merkitystä matkojen valinnassa. Se voi toiselle olla jopa määräävä tekijä, toiselle taas merkityksetön, ja kaikkea siltä väliltä, riippuu paljon matkabudjetista.
Olen nykyään siinä onnellisessa asemassa, että kohteen hintatasolla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Tai onhan sillä sellainen merkitys, että osaa välttää edullisimpia hotelleja ja jokapojan halpoja rällästyskohteita:o)

Tirlittan

Matkakohteen valinta riippuu enemmänkin matkaseurasta kuin hinnasta.
Silloin kun matkustetaan lastenlasten kanssa mennään heidän ehdoillaan ja lomakohde valitaan sen mukaan.

Kun matkustan aikuisen seurassa kohde valikoituu tarjonnan ja kiinnostuksen mukaan.
Kullan kimallusta en kaipaa joten minulle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia matkustaa myös näihin halpoihin ja ylenkatsottuihin kohteisiin.
Edellyttäen tietenkin että kohteessa tai sen läheisyydessä on minua kiinnostavaa tutkittavaa.
Tarvittaessa olen myös valmis maksamaan kalliista kiertomatkasta tai risteilystä.

Eli sisältö ratkaisee, ei suinkaan raha eivätkä ulkoiset puitteet.

mrs matkaaja

Minulla henk.koht. on läpi elämäni ollut lista niistä valtioista / kohteista, jotka haluan elämäni aikana nähdä. Lista elää koko ajan. Paljon on jo nähty ja paljon vielä kokematta. Suurimpaan osaan olen matkustanut mieheni kanssa, jonnekin ystävän / ystävien kera ja muutama matka on myös tullut tehtyä yksin. Näin sitten matkat muotoutuvat. Siis kohde ratkaisee.

Arja

Minulla on myös lista kohteista, joissa en ole käynyt, en yleensä käy samassa kohteessa kahta kertaa, mutta sekin on täytynyt kumota. Olenkin käynyt parissakin kohteessa uudestaan. Nytkin olen lähdössä kolmatta kertaa Thaimaahan. Tosin käyn aina eri paikassa. Nyt suuntana on koillis-Thaimaa, sinne ei juuri matkailun kasvu ole vielä vaikuttanut, joten kohtaamme taatusti sitä aidointa Thaimaata.
Minullekin tuo kohde on se tärkein osa matkaa, myös lämpö, en halua palella matkallani. Tämäkin lista elää koko ajan. Paljon olen matkustellut mieheni kanssa, mutta olen tehnyt myös matkoja naisystävien kanssa. Thaimaahan lähdemme naisporukassa.

matkailija

Johan nyt olisi kumma jos ei esitteissä hintaa mainittaisi, eihän sitä kohdetta kukaan ostaisi!!
hinta ja se surullisen kuuluisa hintataso merkkaa minulle mitään. Viikon, kaksi tai kuukaudenkin voi elää oli mitä vaan.
Toki suurin osa matkoista on muutaman vrk:n kaupunkilomia ja lisäksi on tullut viime aikoina erilaiset teema- ja kiertomatkat kuvioihin mukaan. Viime mainitut ovat kalliimpia kun ottaa ajan huomioon eli 4-5 vrk maksaa huomattavasti enemmän kuin viikko rantarysässä. viime manittu ei kiinnosta enää, on tullut harrastettua nuorempana kun halusi ruskettua.
Nähtävyydet ratkaisevat ja matkaseuralaisella on sama maku kuin itsellä joten kinaa ei synny.Kiertomatkaoille voin lähteä yksinkin, niillä on ohjelmaa lähes koko ajan.

matkailija

Johan nyt olisi kumma jos ei esitteissä hintaa mainittaisi, eihän sitä kohdetta kukaan ostaisi!!
hinta ja se surullisen kuuluisa hintataso merkkaa minulle mitään. Viikon, kaksi tai kuukaudenkin voi elää oli mitä vaan.
Toki suurin osa matkoista on muutaman vrk:n kaupunkilomia ja lisäksi on tullut viime aikoina erilaiset teema- ja kiertomatkat kuvioihin mukaan. Viime mainitut ovat kalliimpia kun ottaa ajan huomioon eli 4-5 vrk maksaa huomattavasti enemmän kuin viikko rantarysässä. viime manittu ei kiinnosta enää, on tullut harrastettua nuorempana kun halusi ruskettua.
Nähtävyydet ratkaisevat ja matkaseuralaisella on sama maku kuin itsellä joten kinaa ei synny.Kiertomatkaoille voin lähteä yksinkin, niillä on ohjelmaa lähes koko ajan.

Tättis

Ratkaiseva tekijä taitaa olla maastollinen erilaisuus eri maiden välillä.
Viimeisin matka oli osittain floppi,sillä jo lentokentältä hotellille mennessä totesin ympäristön muistuttavan edellistä matkakohdetta.
Välimatkaa oli riittävästi, kuitenkin samaa päiväntasaajan läheisyytä.
Tuli sellainen lässähtänyt olo ja kamerakin uinui repun pohjalla tylsyyttään.
Hyvänä pointsina oli, että kerrankin tuli maattua rannalla. Lepo sinänsä teki hyvää, mutta oma virikkeelisyys oli alakantissa. Ei syntynyt hersyvää matkakertomusta.
Puolisoni kyllä nautti auringossa makkoomisesta ja helposta elämästä hotellin suojassa.

Toinen ratkaiseva tekijä onkin puolison kanssa matkaaminen. Matkaa suunnittelessa otan huomioon myös hänen toiveensa lomalla.
Itse voisin lähteä puolijoukkuetelttaan retkottamaan keskelle viidakkoa aktiivilomalle, mutta miespuolisena tämä herra on päättänyt armeijan jälkeen kieltäytyä telttamatkailusta ja maksalaatikosta lopun ikäänsä. Joten sopu ratkaisee etsimään kummallekkin sopivaa ympäristöä.

Kolmantena ja ehkä rajoitteenakin valita haluamansa matkakohde on kielitaito. Puhumme vain turistienglantia. Omatoimimatkat onnistuu, mutta silti on pieni pelko ahterissa kommellusten varalta. Hittaina hämäläisinä ensin toimii kuulo ja sitten vasta kaukaa perästä kielenkääntäjä. Joten matkasta nautitaan enemmän silmillä kuin puhumalla.

Vanhenmiten tunnelma vain paranee reissuilla, kun ossaa ottaa lunkisti ja antaa itselleen anteeksi kielellisen ontumisen.
Ossaan ottaa jo kasvoilleni tosi hölmistyneen turisti-ilmeen, kun jokin asia ei mene jakeluun.
Nurkantakana nauran itselleni ja toppuuttelen puolisoani ottamaan rennosti.

Ja Aurinko paistaa! ;)

Tirlittan

Kiitos Tättis!
Sinun hersyvää ja mukavaa tekstiäsi lukee mielellään.
Hyvä alku sunnuntaiaamulle, aurinkokin paistaa kirkkaammin!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat