Mikä matkoilla on tuhlaamista?

Martta

Luin taloussanomista, että jonkin tutkimuksen mukaan suomalaiset pitävät tuhlauksena matkojen ostamista luotolla. Oletteko samaa mieltä tai onko joku muu asia matkustamisessa tai matkojen aikana teidän mielestänne tuhlaamista?

Kommentit (15)

matkamies

Tuhlaamista - omalla kohdalla en tunnista mitään.
Mutta yleisellä tasolla varmaan se kun elää yli varojensa eli ylittää budjettinsa.

Iiris

Kirkkaanväristen vaatteiden ja kaikenlaisten kodin tekstiilien osto. Se mikä trooppisessa ympäristössä näyttää tosi hienolta, näyttää valjussa Suomessa yleensä ihan hirveältä.
Jo kauan sitten olen kantanut nämä riemunkirjavat \"löytöni\" kaapin perältä kirppikselle.

jannika b

En pidä matkan ostamista luotolla tuhlaamisena, vaan järjettömänä. Sen vielä ymmärtää, että ostaa asunnon, auton tai muun kalliin tarpeellisen asian luotolla = lainarahalla, mutta matkustaminen ei kuulu samaan kategoriaan. Matkalle sen mukaan, mihin on varaa ja jos mielii kauemmas, ei kun säästämään.

Aikanaan ekalla Thaimaan matkalla sorruin tuhlaamaan. Sorruin teettämään räätälillä mitä ihmeellisimpiä vaatteita, se tuntui niin hirveän edulliselta, muta valitettavasti osa vaatteista jäi kyllä kaappiin roikkumaan käyttämättömänä.

Tirlittan

Mielestäni mikään mikä matkalla tai matkustamisessa tuottaa mielihyvää ei ole tuhlaamista vaan sijoittamista omaan itseensä ja omaan hyvinvointiinsa.

Tästä asiasta olen käynyt montaa tiukkaa vääntöä erään tuttavani kanssa jonka mielestä kaikkinainen matkustelu on pelkkää turhuutta ja suoranaista tuhlausta.

matkaaja

JOS sortuisi ostamaan matkamuistokrääsää, se olisi tuhlausta. Kreikassa olen katsellut sitä rihkamakauppojen määrää eli Aasiassa tehtyä roskaa... kait sitä joku ostaa, itse en ikinä.
Mikään muu ei tule mieleen sanasta tuhlaaminen.
Jos sattuis lähtemään johonkin ala-arvoiseen paikkaan lomalle sitä voisi sanoa tuhlaamiseksi.
(Venäjä, Romania, Bulgaria...)

Kahvikissa

Liian tasokkaat hotellit on tuhlausta. Kolmen tähden paikat on riittävän hyviä, sillä eihän siellä hotellihuoneessa käydä kuin nukkumassa.

kokemusta

Ei tule mieleen mitään mikä olisi tuhlaamista. Oman lompakon mukaanhan sitä matkustaa jokainen ja siihen on oikeus.
Kaupunkihotellien on syytä on olla tasokkaita eli myös palveluita omaavia. Siisteys on niissä myös paremmassa kurssissa kuin halvemmissa majapaikoissa. Aina ei tunne riittävästi maata ja paikkakuntaa ja itselleen sopivan hotellin valinta saattaa tuottaa vaikeuksia.
Kaupungeissa tulee liikuttua paljon, koska nähtävyyksiä on ja silloin on miellyttävä levätä kunnon hotellissa. Saattaa tarvita myös esim. silityspalveluita ja pesulapalveluita.

Iiris

Jep. Ja kun matkustat ihan-sama-minne-vaikka-Kanarialle-tai-Turkkiin-tai-Thaimaaseen, ja kulutat aikasi vain rannalla, baarissa ja turistialueen kaupoissa.

Tättis

Bornholmin ketjuun osallistuessani mietin lentojen hintoja ja mitä olen valmis maksamaan
matkasta.
Saituus iskee, kun viikonlopusta pulittaa enemmän kuin viikon matkasta. Välillä iskee silmille tosi halpoja viikon matkoja ja itse räätälöidessä pitkää viikonloppureissua itkettää euron perään.
Äkkilähtöjen hinnoittelut ne vasta karvastelevatkin, jos on itse maksanut alkuperäisen taksan.
Oiskohan tuo kärsimys tunne tuhlaamisesta!

Toisaalta en kadu yhtäkään kolikkoa, jonka olen reissaamiseen häsännyt.
Turistinakaan en sorru enää tuliaisiin. Se aika on ohi, kun piti ostaa Kreetalla turistikauden päättyessä alesta tosi halvalla tuhkakupista patsaaseen.
Ja muutama paita päälle.

Joskus sekin on tuhlaamista, kun antaa kusettaa itseään hinnoittelussa eikä viitsi vaivautua ojentamaan. Näin juuri menetin helmikuussa kokonaiset 4 ringiä taksissa..... eli euron.
Hyväntekeväisyyteen, ajattelin minä menetystäni.
Olin jo melkein unohtanut;)

matkaan

Arkipyhien ajan hotelli+lento-paketit nettitoimistoilla ovat hurjia! Sen havaitisn kun nyt vasta aloin haeskella kohtuuhintaista ja muutenkin järkevää pakettia helatorstain ajalle. Kertakaikkisen hirveitä hintoja, 4 vrk aika monessa kaupungissa parituhatta euroa!! Ei ikinä eli jos ei tuhlausta niin ainakin järjenvastaista kun vastaavan saa muuna aikana alle neljänsadan euron!Lentoyhtiön hinnoittelu merkkaa eli vain kalleimmat lennot ovat vapaita.
Eli jos haluaa helatorstain aikaan jonnekin, paketti tulee ostaa jo tammikuussa. Suorat lennot ovat kysyttyjä, Finnairilla ainakin.

Jaana Anneli

Itse ostimme pääsiäismatkan (lennot+hotelli) Pariisiin jo viime elokuussa. Jo syyskuussa samaiset lennot olivat nousseet muutaman kympin per hlö (Finnair). Majoitusta millään järkihinnalla kivalta alueelta (5/6) ei ole saanut enää ainakaan kuukauteen.

matkaan

Ensi vuoden kevättä varten on matkojen varaaminen tehtävä jo tammikuussa. Saa ainakin jotain järkevää, hinnasta ei tiedä, mutta kohtuullinen hinta on silloin mahdollinen. Yli 2000 e neljän vrkn kaupunkilomasta on liikaa mielestäni, per hlö tietysti.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat