Kanaalisaaret

StHelier

Olen ollut vain Jerseyllä ja siitäkin on monta vuotta.
Onko kokemuksia muista Kanaalisaarista (Quernsey esim) eli kannattaako mennä? Toki Jerseylle voi mennä uudelleen, on hieno paikka. Mahdollisuus piipahtaa myös Ranskassa.

Kommentit (2)

Mimi

Tuonne olen aina halunnut, mutta en ole vielä koskaan päässyt. Voisiko kysyjä kertoa, miten kannattaa mennä ja missä käydä Jerseyn saarella.

St Helier

Jersey on itse asiassa aika pieni eli sen ehtii nähdä läpikotaisin viikossa. Lyhyemmässä ajassa varmaan tekee tiukkaa.
Saarella on bussiyhteydet ovat hyvät eli kannattaa käyttää niitä hyväkseen. StHelierin keskustassa oli sataman lähellä matkailutoimistot josta sai tietoa ja vinkkejä.
Meidän taannnoinen reissumme oli syyskuun puolivälissä, se aika oli ok, mutta keskellä kesääkään siellä ei ole liian kuumaa, meri kummasti vaikuttaa viilentäen.
Sieltä löytyy mm. saksalaisten rakentama maanlainen sairaala, perua siis miehityksen ajoilta. Se on museona nyt.
Kaupungin edustalla on linnoitus jonne pääsee määrättyyn aikaan vuorokaudesta kävellen, mutta kun vuorovesi nousee, silloin liikennöi \"kulkuneuvo\" joka on sekä laiva että pyörillä liikkuva väline. Kannattaa käydä linnoituksessa.
Saaren eräässä osassa on kuninkaallisten linna, kylän nimeä en nyt muista, mutta ihastuttava kylä. Sinne menee bussi tai meni ainakin silloin me sinne menimme.
Tietysti Bergerac-sarjan filmauspaikkoja on useammassa paikassa, ne kannattaa etsiä googlella. Kävimme myös Lilin baarissa, se on St.Aubienissa joka on ihan lähellä St. Helieriä.
Myös yksi viinitila löytyy, siellä valmistetaan omenajuomaa joka käy hyvin drinkistä sellaisenaan. Se on eräänlaista omenaviinaa lähinnä, erikoisuus kuitenkin.
St Helierin kauppahalli on elämys, sinne paikalliset menevät lounaalle tai aamiaiselle. Tosi kiva paikka sekin.
Saarella löytyy kävely-ja pyöräilyreittejä, ns. green lanes. Näyttivät olevan tosi suosittuja. Jo se koko miljö on omanlaisensa viehättävyydessään eli saari sinällään on nähtävyys.
Siisitä ja turvallista siellä on, saarella asuu parikymmnetä todellista miljonääriä omalla alueellaan joten turvallista on. Lentokentällä oli jo silloin tarkat turvatarkastukset.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat