Haluatteko palvelua?

utelias

Matkustellessanne haluatteko palvelua matkan järjestämisessä, lentokentällä, perillä kohteessa esim. ravintolassa? Haluatteko palvelua hotellissa, kaupoissa? Vai haluatteko toimia kaikessa ihan itse eli keittää aamiaisenne jossain itse, haluatteko käydä itsepalveluruokapaikassa, maksatteko itse automaatin kautta kaupoissa?Ravintolassakin voisi kai olla lihaköntäleitä jossain.Ne voisi grillata itse, jälkensä joutuisi tietysti siivoamaan.
Kiinnostaa kuulla mielipiteitä eli onko pointti parin euron säästö kaikessa itsepalvelun kautta.

Sivut

Kommentit (24)

Tirlittan

Minä arvostan palvelua, nimenomaan hyvää ja yksilöllistä palvelua.
Tässä iässä voi jo hemmotella itseään ja maksaa palveluista extraa.

utelias

Haluan palvelua ilman muuta. Vaikka ostan lento+hotellipaketteja netistä kohteiden kiinnstavuuden ja ison valikoiman vuoksi, haluan silti niissäkin suosia tahoa jolla on myös puhelinpalvelu ja vielä suomeksi Suomessa.
Matkakohteessa (kaupungit) valitsen hotellin jossa on aamiainen asiakkaalle, käytän ravintoloita ja kahviloita joissa asiakasta palvellaan pöytiintarjoilun muodossa.
Muuallahan tuo viimemainittu toimii mutta Suomessa se on harvinaista, valitettavasti. Kotikaupungissani käyn Cafe Aallossa jossa on pöytiintarjoilu, maksan siitä mielelläni.
Mitä tulee matkalle lähtöön olen valmis myös siitä että kentällä tsekkaus hoidetaan virkailijan toimesta. Osaan mennä lentoasemalle sen verran ajoissa ettei tarvitse hermoilla missään vaiheessa vaikka vähän jonoakin on. Kun aamulennolle menee hyvissä ajoin, huomaa ettei se jono niin hirmuinen vielä edes ole.
Keski-ikäinen haluaa hemmotella itseään, loma on lomaa. Sama koskee työmatkoja joilla useimmiten menee pidempään kuin yksi päivä, silloinkin samat tavat ja avatimukset.
Kunnon hotelli eli vähintään 3 tähteä, usein 4, riippuu kaupungista.

utelias

Edellisessä viestissäni jäi yksi sana pois eli olen valmis myös maksamaan siitä....
Kun Finnairilta tulee, on tullut aika pitkään, tekstiviesti tsekkaukaesta, en käytä sitä vaan menen nimenomaan aina tiskille kentällä, syystä että arvostan virkailijan palvelua ja käytän sitä niin pitkään kun mahdollista.

Kuuskytä mittarissa

Mielestäni se, haluaako palvelua vai ei, ei liity ikään eikä siihen, voiko säästää pari euroa. Itse en pidä palvelua kovin tärkeänä, se saattaa hidastaa asioiden hoitoa. Ja esimerkiksi valmis aamiainen jossain Espanjassa alkaa hotelleissa vasta kahdeksan aikaa, saa kökötellä pari tuntia sitä osottamassa. Onneksi esimerkiksi Aasiassa on toinen meininki. Olemme juuri lähdössä paikkaan, jossa ennakkotietojen mukaan aamiainen alkaa jo kuudelta - hieno juttu, pääsee heti liikkeelle.

Palvelu voi olla myös ärsyttävää kaiken maailman tippeineen. Esimerkiksi monissa arabimaissa on totuttu siihen, että jossain nähtävyydessä joku kulkee kannoillasi ja avaa jonkun oven tai vitriinin: heti seteli kouraan. Ei rahallista merkitystä, mutta ärsyttävää kuskata sellaista häntää perässään.

Kun ei ole tarpeetonta palvelua, saa matkustaa omassa rauhassaan.

Jos sen sijaan haluaa palvelua sen voi mielestäni reilusti myöntää aikä tuntea syyllisyyttä ja perustella palvelujentarvetta sillä, että \"tässä iässä\" sitä jo haluaa sitä tai tätä.

Kuuskytä mittarissa

Mielestäni se, haluaako palvelua vai ei, ei liity ikään eikä siihen, voiko säästää pari euroa. Itse en pidä palvelua kovin tärkeänä, se saattaa hidastaa asioiden hoitoa. Ja esimerkiksi valmis aamiainen jossain Espanjassa alkaa hotelleissa vasta kahdeksan aikaa, saa kökötellä pari tuntia sitä osottamassa. Onneksi esimerkiksi Aasiassa on toinen meininki. Olemme juuri lähdössä paikkaan, jossa ennakkotietojen mukaan aamiainen alkaa jo kuudelta - hieno juttu, pääsee heti liikkeelle.

Palvelu voi olla myös ärsyttävää kaiken maailman tippeineen. Esimerkiksi monissa arabimaissa on totuttu siihen, että jossain nähtävyydessä joku kulkee kannoillasi ja avaa jonkun oven tai vitriinin: heti seteli kouraan. Ei rahallista merkitystä, mutta ärsyttävää kuskata sellaista häntää perässään.

Kun ei ole tarpeetonta palvelua, saa matkustaa omassa rauhassaan.

Jos sen sijaan haluaa palvelua sen voi mielestäni reilusti myöntää aikä tuntea syyllisyyttä ja perustella palvelujentarvetta sillä, että \"tässä iässä\" sitä jo haluaa sitä tai tätä.

matkaaja

Palvelu kohdekaupungissa eli mm. se että aamiainen on hotellissa, on tosi tärkeä asia. Teen etupäässä kaupunkimatkoja, en oleile Espanjassa missään hotellissa enkä tiedä niiden aamiaisaikoja edes, mutta kaupunkien hotelleissa (jotka ovat liikemieshotelleja) alkaa aamiainen arkisin klo 7- , sunnuntaisin viimeistään kahdeksalta. Sellainen joka lähtee aamusta liikkeelle, vaikka tapauksissa joissa on paikallinen opas ja ohjelmaa reissulla, haluaa sen aamiaisensa suhteellisen varhain. Kaupunkihotelleissa on Euroopassa erinomaiset aamiaiset juuri hotelleissa, mutta hostellit ja huoneistohotellit ovat poikkeus, täytyy etsiä aamiaispaikka kaupungilta. Siihen en kyllä ryhtyisi.
Rantalomailijoilla on varmaan aivan eri tialneet eli juhlivat pitkin yötä, haluavat nukkua aamulla ja syövät aamiaista jos yleensä syövät.
Edellisellä kaupunkimatkalla meillä oli retkille lähdöt noin 09.30 ja aamiainen oli nautittu ennen sitä.
Seuraava täyden palvelun kiertomatka kohta tulossa eli täydellinen paketti opastuksineen.Etukäteen on tilattavissa ollut myös välttämätön erikoisateria kaikissa paikoissa missä liikumme.
Maksan mieluusti palveluista ja aina on kaikki myöskin toiminut moitteettomasti.
Täysin omatoimisilla kaupunkilomilla otamme aina hotellin jossa on riittävästi tähtiä ja aamiainen ehdottomasti ja myös mahdollisuudet respan kautta ostaa retkiä.

järkeä jäyttöön!

Arabin oven avaamisesta ei tarvi maksaa, saa käyttää järkeään!!! Eli se ei edes kuulu käsitteen \"matkailijan saamat palvelut\"!!
Palveluilla tässä tarkoitettiin matkan järjestömiseen, itse matkustamiseen ja hotellin tarjoamia palveluita.
Suomalaiset osa ovat hirveän pihejä näköjään.

Anja

Palvelun tarve ja halu erilaisissa matkustamiseen liittyvissä asioissa vaihtelee luonnollisesti paljon riippuen matkan laadusta, kohteesta, fiiliksestä, matkailijan iästä tai vaikkapa terveydentilasta.

Tällä hetkellä terveenä, juuri eläkkeelle päässeenä, taloudelliset mahdollisuudet matkusteluun omaavana pariskuntana arvostamme kyllä palvelua ja laatua. Mutta esim. henkilökohtaista matkatoimistopalvelua en ole käyttänyt enää vuosikausiin olipa kyse omatoimimatkasta tai valmismatkasta. Kumpikin laji käy, mutta netissä tehdään varaukset. Kielitaitoisina emme tarvitse erityistä palvelua lentokentillä, matkoilla kentältä hotelliin tai lomakohteessa. Retket ja opastukset valitsemme tarjonnasta vasta paikan päällä.

Sensijaan hotelli on tärkeä osuus matkasta, vaikka siellä vain yöpyisi. Valitsemme huolella hotellin omien tarpeitten ja mieltymysten mukaan tutkien myös netissä käyttäjien hotelliarvioita. Kokemus on opettanut, että mitä tasokkaampi hotelli, sitä tasokkaammat aamiaiset ja muut palvelut, poikkeuksiakin varmaan löytyy.

Ravintoloissa saa hyvää palvelua tai sitten ei, kukapa sitä ei arvostaisi, ulkomailla useimmiten parempaa kuin kotimaassa. Lomalla erilaiset ravintolakokemukset kuuluvat asiaan, mutta joskus erikoisen hyvä palvelu hyvän aterian bonuksena saa matkailijan tulemaan toisenkin kerran.

Tirlittan

Me kuusikymppiset olemme tottuneet palveluyhteiskuntaan.
Tuskinpa kukaan tuntee syyllisyyttä siitä että tässä iässä sitä haluaa edelleenkin.
Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että etteikö maailmalla pärjäisi omin nokkinensa ilman palveluitakin.

Olen myös huomannut senkin ettei palvelualttius aina vaadi hotellilta 4-5 tähteä.
Myös niissä pienissä ja vaatimattomissa hotelleissa missä puitteet eivät ole kovin ylelliset voi saada hyvinkin yksilöllistä palvelua.

Taru

Lentojen ja hotellien varaamiset sekä lähtöselvitykset yms. hoidan ihan mielelläni itse, mutta matkoilla on ehdottomasti päästävä valmiiseen pöytään! Eli en keitä kahvia enkä laita aamupalaa ja ruokakin kannetaan mieluiten eteen. Toki matkoilta on mieleen jäänyt myös herkullisia buffetpöytiä, joten siinä suhteessa en ole ehdoton.

Martta

Joskus olen ollut sellaisissa hotelleissa, joissa on ollut buffet-pöytä, mutta ei ole tullut kuuloonkaan että itse niitä ruokia sieltä kauhottaisiin. Ei, vaan jokun palvelusväkeen kuuluva on ottanut lautaseni ja täyttänyt sen sitten minun toiveiden mukaan.

Anja

Ohhoh, onpas Martta vaativainen:) Mutta kieltämättä on mukavaa, jos hotelliaamiaisella kahvi- ja teetarjoilu pöytiin toimii! Vaikka syötävänsä joutuu (saa) itse valkata...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat