Itsejärjestetyn matkan yllätyksiä

Anja

Yleiset valmismatkaehdot takaavat selkein säännöin ja hinnoin kuluttajan oikeudet matkan peruuttamiseen tai muuttamiseen. Ne eivät kuitenkaan päde itsevarattujen hotellien ja lentojen kyseessä ollessa, joten kuluttajien pitää olla tietoisia niihin sisältyvistä riskeistä.

HS:n matkasivulla 24.2.2012 selvitettiin tilannetta, jossa lentomatkavarauksen netissä tehnyt oli epähuomiossa näppäillyt väärän matkapäivämäärän lennolle. Sen muuttaminen 4 hengen lennoille maksoi 460 euroa.

Me netissä matkoja varaavat olemme huomanneet, että varsinkin lennoissa on useita erilaisia ehtoja, joiden kanssa pitää olla tarkkana. Lennon kokonaan peruuttaminenkin voi maksaa melkein koko jo maksetun lentolipun hinnan, halpa lento voikin tulla kalliiksi! Hotellivarauksissa tuntuu kuitenkin onneksi olevan melko yleiset ja ihan kuluttajaystävälliset säännöt.

Onko teillä aiheeseen liittyviä kokemuksia?

Kommentit (9)

matkaan

Olen tottunut ostamaan lento+hotellipaketteja netin kautta eli otan nimenomaan koko paketin samasta paikasta. Käytän yhtä määrättyä sivustoa, firmalla on toimisto Vantaalla, saa tarvittaessa myös puhelinpalvelua mutta varaus täytyy osata tehdä itse.
Jos noissa asioissa mokaa eli ei osaa tehdä asiaa, ei voi syyttää muuta kuin itseään. Kaikki ehdot täytyy lukea, vakuutukset täytyy olla kunnossa jokaisella.Valmismatkoihin tottuneet ja ainoastaan niitä käyttävät maalaavat piruja seinille, niin tässäkin aloituksessa.

Kun ostaa sekä lennot että hotellin samasta paiaksta, se on sama kuin valmismatka eli se on paketti. Mutta jos lennot ovat edullisempaa hintaluokkaa, ei niitä voi muuttaa tai perua noni vaan. maksu tapahtuu myös välittömästi.
Mutta jos tulee este eli sairaus, lähiomaisen kuolema, liikennevälinettä koskeva lakko, silloin saa rahansa takaisin.
On kokemusta kahdesta tapauskesta eli miehen äiti kuoli, siunaustilaisuus oli sinä aikana kun olisimme olleet matkalla. Saimme vakuutusyhtiön kautta kaikki takaisin. Ostimme parin viikon päähän uuden matkan.
Toinen tapaus oli itselläni, eli olin ostanut lennot+hotellipaketin kaupunkiin x. Tuli lentoemojen lakko eikä tiedetty miten kestää.
Lähtö oli lauantaina, lakko jatkui, soitin firmaan ja virkailija sanoi ettei se lento lähde. Sovimme puhelimitse peruutuksesta, annoin pankkitilini numeron, hän perui hotelli (aikaa oli enemmän kuin 12 tuntia lähtöön eli saman vrkn aikana ei enää voi perua maksettua hotellia).
Sanoin virkailiajlle että ostan välittömästi uuden paketin ja niin tein eli maanantaina otin uuden varaukse parin viikon päähän. Ei ne montaa viikkoa kuitenkaan jaksa lakkoilla...
Peruutus oli siis perjantaiaamuna, rahat olivat viimeistä senttiä myöten tilillä jo maanantaina!
Eli täytyy osata toimia ja uskaltaa, tietää myös jotain.
Tuo yritys toimii hienosti, olen vakioasiakas heillä mutta eihän mitään jonkun tumpelon näppäilyvirheitä korvata. Kun varausta tekee, siinähän on aikaa lukea sen mitä on ostamassa ja muuttaa tietoja oikeiksi. Turha valittaa mistään jos itse mokaa. Tuo firma ei varmaankaan ole se kaikkein halvin mutta varmuudesta joutuu maksamaan jotain.
En vaihda varausfirmaa todellakaan. Niin ja ne vakuutukset täytyy olla kunnossa tottakait.
matkoja koskeva laki on muuttunut jo muutama vuosi sitten eli myös netistä ostettu matka on sama kuin valmsimatkapaketti. Jos ostaa lennot yhtäältä ja hotellin toisaalta, se ei ole paketti.

vakiasiakas

Omatoimimatka netistä, sitä kait tarkoitetaan. Se esimerkki mistä aikoinaan kerrottiin, ei kait liene mikään tavallinen. Ne jotka nettiä käyttää eri tavoin, maksaa vaikka laskujaan pankkiyhteyden kautta, tietävät että tarkkana pitää olla. Ja vastuu on tasan itsellään, ei onnistu
vaihdot. Olisi aikamoinen härdelli jos vaihdot
onnistuisivat noin vaan.
Jos joutuu varatessa käyttämään vierasta kieltä sitä on paras myös osata kunnolla.

matkaaja

Erikoinen sattumus on mielessä parin vuoden takaa, ei koske itseä vaan kahta muuta samassa valmismatkakohteessa ollutta. Ei ole varmaan sopivaa kertoa täällä koska kokemus ei ole oma. Netin kautta oli ostettu valmismatka joka tapauksessa. Kun halutulla päivämäärällä ei löydy paikkoja, järjestelmä siirtää seuraavalle lähdölle jossa on tilaa. Näin oli käynyt eikä asiakas huomannut että lähtöpäivä siirtyi viikolla eteenpäin. Mitä sitten, voitte vain arvailla, mutta tuskin arvaatte oikein!
Eli kun buukkaatte matkanjärjestäjnä sivuilta, olkaa tarkkana myös silloin.

fan italiana

Ja tarkka pitää olla myös matkatoimistopalveluita käytettäessä - viimeksi työreissulla paluu olikin lipussa 1 pv myöhemmin, mistä oli virkailijan kanssa puhelimessa sovittu. Enpä tullut tsekanneeksi lippua sen tarkemmin, kun kellonajat täsmäsivät. Siinä sitten odoteltiin kentällä yömyöhään mihin koneeseen josko mahtuisi - ja kallis lasku työnantajlle vaihdosta. Matkatoimisto kuittasi että omahan oli mokani, että se siitä ystävällisesti ja toimivasta palvelusta. Lomareissuni ostankin aina netistä - tiedänpähän mitä tilaan - ja aina on mennyt nappiin ;)

matkaaja

Rohkenen kertoa hieman lisää siitä tapauksesta jota pikkasen valotin.
Eli kyseessä oli AM:N valmismatka erääseen Kreikan kohteeseen.
Pariskunta haki kahden viikon matkaa, buukkasivat ja maksoivat heti netissä.
Kentällä chekc-in-pisteessä oli laite vähän herjaillut mutta loppujen lopuksi päästi eteenpäin jotka matkustajat olivat sentään olemassa. Pääsivät läpi kaikista tarkastuksista eli myös lähtöportilla.
Stoppi tuli Kreikan lentokentällä eli oppaan listalla ei sille päivälle ja viikolle ollut heitä mukana. Soittelu sinne tänne eli Suomeen, kävi ilmi että heidän lähtöpäivänsä oli viikkoa myöhemmin. Eivät pääseet siihen hotelliin mitä tarkoittivat koska se oli täysi. vastapäisessä majoituksessa oli tilaa, eli menivat sinne koko ajaksi.
Tuota tarinaa siellä kerrottiin ja ihmeteltiin, kaikissa dokumenteissa oli se ns. \"väärä\" päivä. Jotain rahallista sotkua siinä myöskin tuli, en muista mitä, liittyi sen hotellin hintoihin ainakin. Tulivat samalla lennolla kuin mekin takaisin.
Olen myös itse taannoin havainnut hakiessani AM:lta sesonkiaikaan, noin kuukautta ennen lähtöä, matkoja. Jos ei ole ollut vapaata, on siirtänyt seuraavalle mahdolliselle lähdölle. Sen kyllä olen huomannut.

matkaaja

Olen varannut AM:lta matkoja, soitan ja varaan virkailijalta. Käyn maksamassa Kaivokadun toimistolla. Virkailija kirjoittaa \"liput\" ja antaa ne aina tarkistettaviksi, että kaikki on ok.
Eli vasta kun itse on varauksen hyväksynyt , sitten maksetaan. Vastuu on itsellä kaikissa tapauksissa. Nythän lähettävät sähköpostilla tiedot varauksesta välittömästi, siinä on tiedot maksua varten eli voi maksaa myös pankkiyhteydellä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat