Mieleen jäänyt vierustoveri lentokoneessa

Iiris

Palasimme Finnairin reittilennolla Bangkokista. Miehelläni oli ikkunapaikka, minä istuin keskellä ja käytävän puolella nuorehko suomalaisen näköinen kaveri. Me puhuimme tietysti mieheni kanssa suomea, mutta vierustoveri puhui vain englantia - mutta suomalaisella aksentilla. Tuli kieltämättä vähän höhlä olo.

Teillä on varmaan paljon mehukkaampia muistoja lentokoneen vierustovereista. Olisi hauska kuulla!

Sivut

Kommentit (34)

Masa

Selvä tapaus. Vieruskaverinne ei halunnut olla missään tekemisissä muiden suomalaisten kanssa. Tämä tautihan vaivaa aika monia suomalaisia turisteja.

arvaaja

Varmaan oli niin ettei ko. henkilö halunnut kommunikoida kanssanne tai sitten ei ollut suomalainen eikä britti. Suomessa asuu muitakin kuin suomalaisia. Ehkä juttunne eivät häntä kiinnostaneet mutta kuinka voi olla varma minkämaalainen, mitä kieliä osaa joku henkilö joka on vaaleahko (sitä kait tarkoitetaan kun joku näyttää suomalaiselta). Ei tuo tapaus mikään ihmeellinen mielestäni ollut,jokainen saa valita seuransa ja tuppautuminen ei ole fiksua.
En kyllä ole koskaan ajatellut niin että minulla olisi seurusteluvelvollisuus vieressä istuvan matkustajan kanssa. Tarpeellinen kommunikointi hoidetaan tietysti.

matkaan

On yksi kokemus josta en halua kertoa - sattuu vaikka asianomainen lukemaan tämän.... mutta toinen :tulimme noin puolitoista vuotta sitten Tukholman kautta Helsinkiin.
Mieheni ja minun väliin olisi tullut koneessa herrahenkilö, mutta ehdotin että hän voi saada minun käytäväpaikkani jos haluaa. Paikka kelpasi mutta aika pian huomasin että herra oli nauttinut väkeviä virvokkeita \"yli oman tarpeen\" eli alkoi aika pian nuokkua, haisi myös viinalle, hiukset olivat rasvaiset eli pesu oli jäänyt väliin. Jotain pyyteli lentoemolta, en muista mitä mutta häntä tarkkailtiin.
Onneksi matka on lyhyt joten sen kesti, mutta kun oltiin Helsingissä herraa piti henkilökunnan herätellä..
jotta me pääsimme pois paikoiltamme.
Mieheni totesi jossain vaiheessa että joutuu kyllä kotona kuulusteluun, oli sen verran juhlinut. Ei ollut kovin mukava vierustoveri, nuokkuessaan nojasi minuun ja yritin väistellä parhaani mukaan.

Tirlittan

90 luvulla TV sarjojen aatelia suomessa oli Metsolat.
Antti ja Annikki Metsolaa näyttelivät pariskunta Helinä Viitanen ja Ahti Haljala.

Lennolla Ateenaan samalla penkkirivillä ikkunapaikalla istui Helinä Viitanen, keskellä Ahti Haljala ja käytävän viereinen paikka oli minun.
Pariskunta oli kova puhumaan joten matkan aikana selvisi että vietimme kesiä samalla paikkakunnalla ja meillä oli samanrotuiset koirat.
Ahti oli kova tupakkamies joten hänelle monta tuntia ilman savuketta oli todellinen koettelemus.

Iiris

Wau! Metsoloita en ole koskaan katsonut, mutta olen kyllä kuullut niistä. Koskaan ei ole istunut julkkis vieressä, mutta tuolla samaisella Bangkokin lennolla parin penkkirivin päähän tuli joku tunnettu pariskunta, oliskohan ollut Kirsi Piha miehensä kanssa. Tapauksesta on monta vuotta.

Ja ihan niin kuin Arvaaja sanoikin, ei tuo oma muistoni ollut kovin kummoinen. Jotenkin se vain jäi mieleen, varmaan siksi että matka oli niin pitkä ja olin ihan varma, että vieressä istui suomalainen joka tekeytyi ulkomaalaiseksi. Emme suinkaan olleet seurankipeitä hänen suhteensa. Tuntui pikemminkin, että hänellä olisi ollut tarve \"salakuunnella\" juttujamme uskottelemalla, ettei hän ymmärtänyt suomea. Silloinhan ihmiset joskus tulee puhuneeksi aika avoimesti asioistaan.

Tuulia Raisiosta

Jokunen vuosi sitten palasimme lomalta Kreetalta. Käytäväpaikalla istui parhaat nuoruuspvänsä nähnyt naishenkilö. Hän katsoi oikeudekseen passuuttaa lentoemännillä itseään oikein olan takaa. Mikään ei tahtonut olla kohdillaan. Aterialle \"tyty\" tilasi melkoisen arsenaalin alkopitoisia juomia. Ja kuinka ollakkaan: viini ei ollut lainkaan oikean lämpöistä/kylmää!! Jo paloi lentoemolta pinna. Pysähtyi selittämään arvon rouvalle ettei heillä ole koneessa sellaisia tiloja jossa voisi viinejä jäähdyttää millilleen oikeaan lämpötilaan. Ja että hän voi vidä viinin pois ja tuoda alkoholitonta tilalle. Eipä käynyt sekään vaan rouvapa tilasi lisää, tilasi lisää....Lopuksi oli melkoisessa tuiterissa koko akka. Jutteli itselleen ja vastaili itselleen. Ei meinannut lentokenntäbussiin päästä eikä tulliin osata. Hoh hoijaa!

Young Traveller

Tulin Finnairin reittilennolla Bamngkokista Suomeen ja istuin käytäväpaikalla. Ikkunapaikalla ja keskipaikalla oli joku ikäloppu pariskunta joka tuntui olevan ekaa kertaa lentokoneessa, sellaisia junttieinareita ja todella kovia lässyttämään ja koko ajan yrittivät seurustella vaikka en niitä jaksanutkan kuulla.
No aloin puhua siinä sitten englanniksi ja emoiltakin tein tilauksen englanniksi.
Hermo olisi mennyt jos olisi niiden torvien kanssa pitänyt vielä jutellakin.

Igors

...\"koko ajan yrittivät seurustella vaikka en niitä jaksanutkan kuulla\".

Siis tuostahan nyt sitten kävisi ilmi että ainakin hetken jaksoit heidän kanssaan keskustella sillä tuskin \"ikäloput junttieinarit\" kovinkaan kauan tuota keskustelua kanssasi olisi jatkanut mikäli et heille olisi mitään suomeksi vastannut.

Mikäli itselleni olisi tuollainen \"rasittava pariskunta\" vieressä istunut niin tällä elämänkokemuksella olisin kyllä selvinnyt aivan ilman öykkärimäistä käytöstäkin. Ehkäpä ikä ja hieman lisää elämänkokemusta voisi tuota opettaa, tosin aivan kaikille tuollainen elämänviisaus ei varmaan aina tule onnistumaankaan.

Siis itse osallistun keskusteluun vaikka aihe ei yhtään kiinnostaisi. Muutaman minuutin kuluttua sitten aiheesta voi mukavasti siirtyä toisenlaiseen keskusteluun ja siitä sitten hiljalleen poistua. Toisille tuollainen tapa käyttäytyä on ihan helppoa.

matriarkka

Kukaan tässä ketjussa lässyttävistä vierustovereista kertova ei ole kyllä käyttäytynyt öykkärimäisesti. Vanhempien ihmisten pitäisi tajuta etteivtä nuoret ole heidän seurastaan kiinnostuneita. Kannattaisi tässäkin mennä itseensä.
Lentokone on julkinen tila, matkustajat ovat omalla matkallaan eikä kannata mitään keskustelukerhoa perustaa itsestäänselvyytenä.
Toki keskustelua syntyy ja se tapahtuu ihan luonnollista tietä - osaahan sitä kehonkieltä tulkita ja aiheet syntyy ihan itsestään.
En kyllä mistään omista kovin henkilökohtaisista asioista haluaisia kailottaa kaikkien kuullen - en siitä missä asun tai missä vapaa-aikojani vietän (ihan osoitteisiin mennen).

Iiris

Ei tuo traveller ainakaan minua loukkaa, pikemminkin olen huvittunutja hämmästynyt. Toisen öykkärikäinen käytös on tekijän oma asia ja vaikuttaa häneen itseensä. Se ei kosketa minua, vaikka joutuisin sen kohteeksi.

Ilmeisesti vastaavanlainen ulkomaalaiseksi tekeytyminen on yleisempää kuin osasin ajatellakaan tietyntyyppisten suomalaisten travellereiden keskuudessa, sillä tuskin hän on sama joka minun ja mieheni vieressä istui.

Iiris

Lisään vielä ettei kumpikaan meistä yrittänyt keskustella ulkomaalaiseksi tekeytyvän suomalaisen vierustoverini kanssa. Tervehdin häntä ja kiitin, kun hän nousi ja päästi meidät paikoillemme, siinä kaikki. Myöhemmin pyysin häntä suomeksi nousemaan, jotta pääsin vessaan.

rea-listi

Miksi ärsyttää se jos joku puhuu muuta kuin suomea? Eli se uteliaisuus on tässä pointti ja ehkä taustalla tuolla muuta kieltä puhuvalla on jotkut aiemmat ikävät kokemukset. Kun asiaan liittyy vielä thaimaan lento, sitä suuremmalla syyllä on parasta olla varovainen...
Olen tottunut eri kieliin, kaikkia en ymmärrä edes enkä välitäkään. Kiina, taikku, venäjä jne ovat täysin ulkopuolella osaamiseni eikä se ärsytä millään lailla. Tuo mainittu puhuminen ei varmaan häirinnyt ketään ja taikkulennoillahan on myös aasialaista henkilökuntaa, ne ei kyllä suomea osaa mutta englantia on ilmeisesti pakko osata jollain tasolla.

Iiris

Periaatteessa ihan sama. Kerroin vain tuon muiston, kun koin tilanteen jotenkin hassuksi.

Puhun itsekin useita vieraita kieliä, mutta en ole ole yrittänytt puhua englantia tai saksaa suomalaisille. Ei ole ollut tarvetta, ja kuulkaas nyt travellerit, kun se aksentti tulee sieltä läpi, vaikka olisitte asuneet vieraassa maassa pitkäänkin. Ette voi mitään sille, että olette syntyjänne meitä samoja junttisuomalaisia.

hmmm...

Vai niin että uutta riitaa rakentamassa, kuinka Iiris voi tietää kuka täällä on juntti aj kuka ei? Hävytöntä kirjoittelua - ja tuo uteliaisuus kyllä on sitä junttisuomalaisuutta.
kuulisitpa minun puhuvan vieraita kieliä. Niistä ei kyllä savo läpi paista! Olen opiskellut kieliä yliopistossa ja tutkinto suoritettu. Juntiksi ei ole kukaan vielä haukkunut, työskentelen kansainvälisessä ympäristössä. Tuo persumainen tyyli taitaa vallata alaa maassamme, kaikkea ja kaikkia haukutaan sen kun ehditään.
Kukahan tässä ketjussa se juntti mahtanee olla - pakko sanoa tämä?!
En ota tämän jälkeen Iiriksen ketjuihin kantaa, en lue kirjoituksiaan, voi ihmetellä rauhassa vieruskavereitaan jatkossakin.

Tirlittan

En kyllä mitään omista kovin henkilökohtaisista asioista haluaisia kailottaa kaikkien kuullen, kirjoittaa matriarkka.

Millainen puheääni matriarkalla mahtaakaan olla?
Normaali puheääni ei lentokoneessa kanna edes seuraavalle penkkiriville,Sen verran koneessa on aina hälyääniä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat