Sinkkulomat - kokemuksia?

Toimitus

Teemme Matkaopas-lehteen juttua sinkkulomista. Millaisia kokemuksia sinulla on niistä? Mitä toivot sinkkulomalta? Voit vastata joko tähän tai palauteosiossa http://www.matkaopaslehti.fi/palaute/

Kiitos etukäteen!

Sivut

Kommentit (18)

parisuhteessa

Varmaan on äärimmäisen huono kysymys mutta mikä on sinkkuloma?
Onko se ilman paria elävän mikä tahansa loma vaiko sellainen ryhmäloma johon kutsutaan yksineläjiä mukaan?
Tai sitten loma jonne menee yksin tapauksessa ettei lomakumppanille käy ajankohta tms?

virkamiesnainen

Onhan niitä sinkuille, esim. risteilyjä. Ja ainakin Kotimaa-lehti on joskus tarjonnut sinkuille jotain matkaa.
En ole ollut, vaikka sinkku olenkin.

Niksu

Sinkkumatka on tietysti sellainen matka, joka tehdään yksin. Eli sinkkulomalle voi lähteä vaikka parisuhteessa olevakin, jos kumppani ei vaikkapa tykkää matkustamisesta.

Single Travel

Eniten sinkkulomailijaa ärsyttää 1hh hinnoittelu sillä 1 hengen matka voi olla jopa kalliimpi kuin 2 hengen matka yhteensä. Eritoten Hispanialla on monesti näin.

Yksinkertainen esimerkki:
2 lentopaikkaa + hotellihuone on halvempi kuin
1 lentopaikka + se samainen hotellihuone.

Olen asiaa Hispanialta kysynyt ja selittivät että hotellit haluavat sinne huoneeseen ennemmin kaksi henkeä kuin yhden hengen ja siksi se sama huone voi olla kalliimpi jos siinä yöpyy vain yksi ihminen.
Aivan hullulta kuulostaa.

Miksi siis sinkkumatkaajaa rangaistaan???

kukka

Ei sinkkua rangaista mutta jos otetaan 2 asiakasta vastaan yksi asiakas, totta kait kaksi henkilöä tuo rahaa hotellille enemmän kuin yksi. Huoneet ovat kahden hengen huoneita.
Lähden naispuolisen tuttavani kanssa erikoismatkalle huhtikuun alussa, ykköslisä on 120 e per hlö. Otamme omat huoneet kumpikin koska hinta ei ole paha.
Paketin hinta per 5 vrk on 1075 e per hlö, hotelli on erinomainen, lennot Finnairilla. paketti sisältää 2 ruokailua per pv, retket kohteessa. Ei ole kallista. Käydään kolmessa maassa vaikka asutaan koko aika samassa hotellissa.
olemmeko me sinkkumatkailijoita? Molemmat olemme aviossa.

Martta

120 ei kuulosta yhtään pahalta. Olen luullut että ne lisät on paljon isompia. Saako olla utelias, mihin olette menossa?

Sanoisin teitä tuon majoitusratkaisun takia kahdeksi sinkkumatkailijaksi, jotka reissaa yhdessä.

Tirlittan

Edellisten määritelmien perusteella sanoisin että meillä harrastetaan olosuhteiden pakosta (koira) pelkkiä sinkkulomia.
Minä matkustan ystävieni seurassa ja mies kulkee maailmalla omien kaveriensa kanssa.

Mies vaatii aina oman huoneen, ehkä kaksi miestä samassa huoneessa ei tunnu luontevalta kuin jollakin vaellusreissulla Lapin autiotuvassa.

Kun itse matkustan ystävän seurassa niin hyvin harvoin meillä on erilliset huoneet.
Sinkkulisällä ei ole asiassa mitään tekoa.
Ystävyys on aina ollut niin vahvaa ja läheistä että ongelmitta voimme jakaa niin kylpyhuoneen kuin parivuoteenkin.

Tässä iässä sinkkulomalta toivoo pidempää yhdessäoloa ystävän seurassa, kokemusten jako on sitä ystävyyden vaalimista mikä arjessa tahtoo useinkin unohtua.
Tämä on eläkeläisen näkökulma sinkkulomiin, nuorilla se on luonnollisesti tyystin erilainen.

Anja

Yksin matkustava joutuu maksamaan extraa periaatteessa vain hotellihuoneesta, oli sitten kyse itse rakennetusta matkasta tai matkatoimiston valmismatkasta, ellei valmismatkan järjestäjä hinnoittelussaan kompensoi huoneen hintaa jollakin muulla kustannuksella. Hotellithan veloittavat huoneesta, ei henkilömäärästä, oli sitten kysymys 1 tai 2 hengen huoneesta. Isoissa hotelleissa kaikki huoneet ovat 2 hengen huoneita, koossa voi olla muutaman neliön eroja, joten yksin matkustava saa käyttöönsä kahden hengen huoneen. Siitä syystä se on kalliimpi, usein kuitenkin vähän edullisempi kuin 2hh. Esim. Phuketin Hiltonisssa 2hh maksoi 140,- ja 1hh 100, huoneet olivat samanlaiset, täten yksin matkustava maksoi 30,- enemmän/yö, vaikkapa 10 yön lomassa se tekee +300,-. Samaa suuruusluokkaa näyttää olevan myös aikaisemman kirjoittajan lisämaksu. Euroopan isojen metropolien vanhat keskustahotellit ovat asia erikseen, niissä 2 hengen huoneet voivat olla pieniä koppeja 1 hengen huoneista puhumattakaan, kokemusta niistäkin löytyy ainakin Roomasta ja Pariisista! Hispania on minulle tuntematon yhtiö, mutta sitä koskeva hinnoitteluväite tuntuu oudolta, kompensoidaankohan huoneen hintoja sitten aterioilla, all-inclusivella tai jollakin muulla? Itse matkustan kuitenkin mieluiten samanhenkisen kaverin kanssa kuin yksin, on kiva jakaa matkakokemukset, niin hyvät kuin pahatkin!

Single Travel

Sinkuilta peritään monesti jopa ylimääräistä extraa jota edelliset kirjoittajat eivät käsittäneet koskien tuota Hispaniaa joka sitä mm. tekee.

Otetaanpa uusi esimerkki:

Hotellihuone jossa on 2 sänkyä maksaa 100e/vrk
Kaksi kun asu siinä on se 50e/nuppi

Yksi kun asuu siinä yksin hänen kuuluisi siis maksaa
100e/vrk mutta Hispanialla ja joillakinmuilla voi
käydä niinkin että se sama huone maksaakin 150e/vrk
kun siinä asuu yksi kahden sijasta.

Riittamaria

Olen ollut sinkkulomalla Kreetalla ja Kyproksella. Antoisinta on ollut osallistua retkille. Kyproksella toisin tein retken pääkaupunkiin myös julkisella bussilla. Sinkkulomat olivat onnistuneita, kun noudatin hotellin henkilökunnan ohjeita enkä liikkunut yksin ulkona klo 22-23 jälkeen. Joskus ravintolassa tuntui yksinäiseltä, mutta sain vinkin, että kauppahallissa yksin syövä nainenkin on tuttu näky. Ihmisvilinää olikin mukava katsella. Ainoa ikävä sinkkulomasta kokemus oli, kun annoin kansainvälisellä retkellä venäläiselle naiselle sähköpostiosoitteeni valokuvien vaihtoa varten. Saan nyt tämän jälkeen joka päivä roskapostia ja monasti Venäjältä.

Tirlittan

Sitten jos sinkkulomalla tarkoitetaan sitä että lähdetään reissuun yksin, niin ei sekään minusta huono vaihtoehto ole.

Melkeinpä väittäisin että yksin matkustaessa saa herkemmin kontaktia paikallisiin asukkaisiin.
Kerran olen Pargassa viettänyt kiireettömän iltapäivän linnoituskukkulalla pelaten lautapelejä paikallisten pappojen kanssa.

Monta tuntia kestävällä bussimatkalla istui vieressäni luontaistuotteiden ja lääkeyrttien asiantuntija joka ehti laatia minulle uuden ja terveellisen kasvisruokavalion.
Siitä alkoi kirjeenvaihto ja ystävyys, vuotta myöhemmin hän yllätti minut ilmestymällä etukäteen ilmoittamatta ovemme taakse.
Torin laidalla istuskellessa saattaa vanhempi naishenkilö istahtaa viereen ja elekielellä olemme jutelleet pitkät tovit.

Ainoa hieman ikävämpi asia on tuo yksin syöminen, juurikin siihen olisi seura mukava olemassa.

Anja

Uteliaana käväisin Hispanian sivuilla, enkä löytänyt sieltä Single Travelin kuvaamaa hinnoittelua. Olisi mielenkiintoista nähdä yksi esimerkkitapaus:)

totta

Totta on tuo mitä Single kertoo Hispaniasta eli sillä firmalla on vääristynyt kohtelu.
Taannoin oli myynnissä Azoreille tarjousmatkoja. kahdelle matka maksoi yht. 800 e (summa ei ole oikea mutta periaate on), mutta kun 1 henkilö alkoi varata netsitä matkaa, ei saanut lainkaan mitään viimehetken tarjousta vaan hinta oli yhdelle vielä enemmän kuin 800e.
Yllätyshinta tulee esiin kun alkaa tekemään varausta eli se on ikäänkuin yllätys. Hispania
oli ennen espanjalainen, en tiedä kuka omistaa
nykyään. Tuolta firmalta en osta koskaan mitään.

kukka

Syy miksi otamme reissullamme omat huoneet on se että myös minä haluan nukkua. Toveri kuorsaa, sanoi ettei missään tapauksessa halua pilata kenenkään yöunia. Itse taas olen aika herkkäuninen eli siinä syys, en halua valintaamme kohdistuvan mitään mautonta kritiikkiä.
Kerran ole brysselissä opintomatkalla asunut aiemmin tuntemattoman kanssa, hän kuorsasi eikä nukkumisesta tullut yhtään mitään. Ääni oli kuin tankit olisivat jyristelleet korvan juuressa!
Otin oman huoneen.
Lisämaksut kertomani firman kiertoreissuilla ovat maa- ja hotellikohtaisia ja tuolla meidän reissulla se on 120e, ei ole kallis. Kyllä se oma huone on useimmiten hintapohjainen ratkaisu.
Lisäksi ihmisillä on erilaiset tottumukset eli joku on iltauninen, toinen haluaa vaikka lukea ja elää valveilla myöhään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat